Senaste nytt

Problem med nyårsresa (TK award)

eddo

Medlem
Hej!

Skriver detta inlägget lite i affekt och rädsla över att gå minste om en fin nyårsresa, men jag eftersöker råd kring hur jag ska hantera följande bonusresa. Jag och sambon har en nyårsresa tur och retur till Bangkok i business. Hemresan är (eller kanske var) bokad enligt nedan:

BKK-TPE Eva
TPE-IST-VIE Turkish
VIE-ARN Austrian

I helgen meddelade TK en tidtabellsändring vilket gjorde att vi endast fick 35 min mellanlandning på IST vilket är alldeles för kort. Letade nya alternativ, väl medveten om problemen med att många flighter antingen måste eller inte går att kombinera med varandra när det gäller Turkish. Ringde imorse SAS för att höra om det var möjligt att boka om till platserna jag hittat på IST-CDG-ARN istället för ursprungsbokningen. Agenten hos SAS får problem, jag väntar i flera omgångar totalt 40 minuter, varpå hon meddelar att det är problem med bokningen. Hon lovar att de ska lösa det, antingen genom att bekräfta bokningen eller erbjuda mig platser på en annan flight från BKK, och att hon ska återkomma under dagen. Jag misstänkte att problemen endast var "de vanliga" med TK och hade andra alternativ förberedda.

Då jag inte hört något ringde jag nyss SAS igen och får prata med en annan agent. Han ser inga noteringar från den tidigare agenten. Enligt den nya agenten är även flighten TPE-IST inställd (!?), något jag inte fått någon information om. Jag ifrågasätter och påpekar att det kan handla om flighten TPE-IST inte går att kombinera med IST-CDG-ARN. Men nej, agenten säger att han vet vad jag menar men enligt honom är flighten inställd. Han får meddeladet "flight not operational" och det hjälper inte att ta bort IST-CDG-ARN.

Att tillägga: flighten TPE-IST säljs fortfarande av TK och det finns till och med awardplatser i economy hos SAS, men han hävdar ändå att den är inställd.

Hur bör jag hantera detta? Av min erfarenhet bör det inte alls handla om att TPE-IST är inställd, utan bara att den inte går att kombinera med IST-CDG. Jag har hittat alternativ med LH IST-FRA-ARN, men hur får jag SAS agenter att lyckas boka detta när de får felmeddelandet "flight not operational" även om de tar bort IST-CDG-ARN?

Tacksam för alla råd jag kan få.

Edit: kom nu att tänka på att jag vid ursprungsbokningen var tvungen att söka TPE-VIE för att kunna boka TPE-IST-VE, dvs det gick inte att boka TPE-IST utan flighten vidare till Wien. Kan det vara det som spökar, att TK endast vill låta oss behålla platserna om vi reser via VIE? Gissar att det blir svårt att lösa i så fall?
 
Last edited:

eddo

Medlem
Uppdatering om någon råkar ut för samma sak. Jag är rätt säker på att problemet var att TK av någon anledning inte ville låta oss åka på flighten TPE-IST efter att nästa segment IST-VIE tagits bort från bokningen. Anledningen till min gissning är att flighten inte alls verkar vara inställt, går fortfarande att köpa biljetter till den. Slutade iaf med att TK bokade om oss till samma flight dagen efter. Hittade som tur var vidare connection IST-CPH-ARN, tyvärr med ca 20h connection I IST.

Nåväl, nu har vi en hemresa igen och vi håller tummarna för att slippa fler jobbiga ändringar!
 

JacobGBG

Medlem
Låter som "par for the course" vad gäller TK. Jag gör samma resa som du över nyår och såg också dessa platser i C men valde att boka i Economy pga en mycket enklare sträckning och mer pålitligt bolag. Alla Awards som går efter alliansbytet måste göras med sotr aktsamhet på vilka aktörer man väljer och tror kommer ha stabila tabeller. TK är ökända för att göra ändringar ofta och mycket.
 

eddo

Medlem
Låter som "par for the course" vad gäller TK. Jag gör samma resa som du över nyår och såg också dessa platser i C men valde att boka i Economy pga en mycket enklare sträckning och mer pålitligt bolag. Alla Awards som går efter alliansbytet måste göras med sotr aktsamhet på vilka aktörer man väljer och tror kommer ha stabila tabeller. TK är ökända för att göra ändringar ofta och mycket.
Ja, då vi vill åka business valde vi TK trots att vi var medvetna om riskerna. Känns dock tryggare nu med lång connection i IST, sannolikheten att tidtabellsändringar ställer till det där är ju lägre med 20h connection. Så det är ju positivt även om det är segt med så långt uppehåll på hemresan.

Skiter sig något någon annanstans (BKK-TPE eller IST-CPH-ARN) får vi lösa det med revenuebiljetter på de sträckorna istället, det är framförallt TPE-IST som vi inte vill bli av med.
 
Toppen