Senaste nytt

PRAO på flygplats eller flygbolag

Hej, nu börjar det bli dags för mig att försöka hitta en PRAO-plats (blev smått förskjuten pga COVID-19). Som lite av en flygentusiast flög tankarna mot flygindustrin men blev fundersam. Med tanke på dagens säkerhetsåtgärder som finns på flygplatser respektive flygbolag, finns det någon chans att kunna få en PRAO-plats på någon av dessa?
 

Plus

Medlem
Hej, nu börjar det bli dags för mig att försöka hitta en PRAO-plats (blev smått förskjuten pga COVID-19). Som lite av en flygentusiast flög tankarna mot flygindustrin men blev fundersam. Med tanke på dagens säkerhetsåtgärder som finns på flygplatser respektive flygbolag, finns det någon chans att kunna få en PRAO-plats på någon av dessa?

Jag tror att det är svårt. Dels med tanke på säkerhetsaspekten men också ur personalsynpunkt, många bolag är underbemannade.
När du skriver prao antar jag att du går på högstadiet, jag tror det är 18-års gräns för arbete när det gäller t.ex SAS.

Din bästa chans är nog eventuellt på något kontor, t.ex Swedavia eller SAS. Annars kan du alltid söka prao på någon av butikerna så får du ändå vara i en flygplatsmiljö.
 
Jag tror att det är svårt. Dels med tanke på säkerhetsaspekten men också ur personalsynpunkt, många bolag är underbemannade.
När du skriver prao antar jag att du går på högstadiet, jag tror det är 18-års gräns för arbete när det gäller t.ex SAS.

Din bästa chans är nog eventuellt på något kontor, t.ex Swedavia eller SAS. Annars kan du alltid söka prao på någon av butikerna så får du ändå vara i en flygplatsmiljö.

Ja, det stämmer nog. Testar dock att söka, värt ett försök iallafall. Idén med butikerna var annars ett bra alternativ så tack!
 

Hachans

Medlem
Jag gjorde min prao på Sturups flygplats. De hade ett jätteroligt program där man gjorde en dag på flera verksamheter. Ena dagen räddningstjänsten då jag blev ”räddad” från en flygplansvinge under övning, en halvdag hos vakten tittandes i kameror och åka runt och kolla grejer. Fick också byta lampor på landningsbanan, hänga med rampfolket (och få slå huvudet i nosen på ett parkerat plan när jag skulle gena framför pushbacktraktorn) och så. Fantastiskt kul!

Nu var ju detta väldigt längesen så saker kan han ändrats. Tyvärr hade Svedala kommuns elever företräde dit. Jag kom in på ett bananskal. Men det krävdes ingen säkerhetsprövning då. Man var ju konstant övervakad när man var airside och det var fortfarande det glada 90-talet.

En snabb googling ger också att folk har praoat hos tex Amapola för inte riktigt lika längesen. Det är kanske mer sannolikt att man får prao hos de mindre bolagen? Om inte annat lättare att få fatt på rätt person att fråga.
 

SK989

Medlem
Swedavia har tidigare tagit emot praoelever på Arlanda som roterade runt på olika ställen under en vecka, t.ex. trafikinformationen, assistantservice som skjutsar passagerare i rullstol etc. till/från flygplanen, parkeringstjänsten osv. Jag vet inte om de fortfarande har praoelever men ring Swedavias växel och kolla.
 

jacoph

Medlem
Swedavia har tidigare tagit emot praoelever på Arlanda som roterade runt på olika ställen under en vecka, t.ex. trafikinformationen, assistantservice som skjutsar passagerare i rullstol etc. till/från flygplanen, parkeringstjänsten osv. Jag vet inte om de fortfarande har praoelever men ring Swedavias växel och kolla.
Jag gjorde min prao så här också! Riktigt kul minns jag det som. Men är osäker på om det fortfarande går. Vi mailade bara dåvarande LFV (nu Swedavia) centralt och fick svar.
 
Toppen