Senaste nytt

Nytt pass fungerar inte i passautomater

bvs

Medlem
Jag skaffade nytt pass i februari och fick ju då ett med den nya designen. Sedan dess har jag gjort ett antal resor utanför schengen och alla passautomater jag testat har svarat med "computer says no" och jag har snällt fått och och ställa mig i kön för manuell kontroll.

Jag vet att det var någon mer här inne som har haft samma problem men jag undrar om det är samma för alla och att maskinerna helt enkelt inte klarar av dem eller att det bara gäller några få nyutgivna och om det isf finns någon lösning på problemet.

ZRH, HEL och LHR har alla haft samma problem
 

ekf

Medlem
Jag skaffade nytt pass i februari och fick ju då ett med den nya designen. Sedan dess har jag gjort ett antal resor utanför schengen och alla passautomater jag testat har svarat med "computer says no" och jag har snällt fått och och ställa mig i kön för manuell kontroll.

Jag vet att det var någon mer här inne som har haft samma problem men jag undrar om det är samma för alla och att maskinerna helt enkelt inte klarar av dem eller att det bara gäller några få nyutgivna och om det isf finns någon lösning på problemet.

ZRH, HEL och LHR har alla haft samma problem
Det har väl tidigare rapporterats att det är de nya alfanumeriska passnumren som ställer till det lite varstans. Det kanske är det du ser symptomen av?
 
  • Gilla
Reactions: bvs

MTheC

Medlem
Är ett problem som det rapporteras en del tidigare om. Löser sig sannolikt på sikt när de uppdaterar system.
 
  • Gilla
Reactions: bvs

NotRyan

Medlem
Jag skaffade nytt pass i februari och fick ju då ett med den nya designen. Sedan dess har jag gjort ett antal resor utanför schengen och alla passautomater jag testat har svarat med "computer says no" och jag har snällt fått och och ställa mig i kön för manuell kontroll.

Jag vet att det var någon mer här inne som har haft samma problem men jag undrar om det är samma för alla och att maskinerna helt enkelt inte klarar av dem eller att det bara gäller några få nyutgivna och om det isf finns någon lösning på problemet.

ZRH, HEL och LHR har alla haft samma problem
Det är väl passnumren som strular i automaterna?
 
  • Gilla
Reactions: bvs

igelkotten

Medlem
På t ex LHR så gäller det att om man exempelvis bär glasögon, men på passfotot inte har glasögon, så kan det ställa till det i maskinerna. Det sitter nämligen personal som manuellt granskar bilderna och som släpper igenom en (dvs det är inte alls helt automatiskt).
 
Toppen