Senaste nytt

Nollkronor - SAS

Alx

Medlem
Tycker att nu skyler du hel fel part. Du måste komma ihåg att det är inte alltid SAS personal som tar dig emot vid inchecknings disken om du inte använder automat eller internet. T.ex. i Visby det är kommunen som tar hand om flygplatsen och inceckningen. Om de glömmer att kontrollera att ditt EB nummer finns med vid inchecknings tillfälle på dina uppgifter så är du tvungen att manuellt registrera dina EB poäng på grund av SAS får ingen dataöverföring till EB systemet. Tyvärr så funkar det på lite mindre orter och ute i världen i vissa flygplatser.

Jag lovar dig att incheckningspersonalen har tvingats att lägga in mitt EB nummer varje gång, det står med på vartenda boardingkort och har varit registrerat redan vid bokning. Om SAS har detta problemet anser jag att SAS, för kundens smidighet bör autoregistrera EB poäng för dessa sträckor så fort någon faktiskt angivit sitt FQTV nummer vid bokningen.

De får väl då helt enkelt acceptera att det kan råka vara någon enstaka person som får EB poäng för en bokning de inte reste på? Varför är det så självklart att kunden alltid ska få SAS lågprislösningar som orsakar krångel i knät? Det minsta vore ju i alla fall att TYDLIGT upplysa sina passagerare om att sträckan si och så måste DU själv efterregistrera då vi själva inte gör det! Men det är klart att det är smidigare att inte behöva "betala ut" de EB poäng som folk tjänar på berörda sträckor.
 

Magino

Medlem
Ja men de säger att priset är från 499kr om du tittar på 15 september står listpriset på fliken från 464kr, och med 30kr serviceavgift blir total priset 494kr. Tycker vi borde klaga på SAS då priset blir 5kr billigare än vad de lovar :p
 

Alx

Medlem
Visa bifogad bild 1857

Om du tittar på bilden som jag bifogat så är ju inte serviceavgiften inräknad. I så fall skulle det stå 797:- under Economy. Sedan kan det stå som det gör på högra sidan, att de specificerar serviceavgiften. Men den är inte inbakad i priset, med tanke på att det står 767:- under Economy.

Skatter och avgifter för övrigt är ju inräknade i det pris som står under Economy.

Eller har jag helt fel?

Det har du rätt i. Jag har aldrig funderat över det på det sättet tidigare, då priset under economy är 30:- lägre än annonserat pris, intressant! Det finns ju ingen anledning att inte ange totalpris redan under economy, även om man specifiserar till höger! Jag har dock aldrig sett att SAS marknadsför ett totalpris som sedan blir 30:- högre vid själva bokningen!
 

vicce

Medlem
Ja men de säger att priset är från 499kr om du tittar på 15 september står listpriset på fliken från 464kr, och med 30kr serviceavgift blir total priset 494kr. Tycker vi borde klaga på SAS då priset blir 5kr billigare än vad de lovar :p

Tittar man på den marknadsföring de har nu så stämmer det. Men det har varit/är när de inte kör kampanjer, att det står "Res inrikes från 469:-" och så står det sedan utan avgifter. Visst, från 469:- men utan avgifter? Nu har jag inget bra exempel, eftersom de kör på sin kampanj.
Men visst, det är ju bra att det till och med kan bli billigare än utannonserat :)

Det har du rätt i. Jag har aldrig funderat över det på det sättet tidigare, då priset under economy är 30:- lägre än annonserat pris, intressant! Det finns ju ingen anledning att inte ange totalpris redan under economy, även om man specifiserar till höger! Jag har dock aldrig sett att SAS marknadsför ett totalpris som sedan blir 30:- högre vid själva bokningen!

Nu har de tagit bort det som fanns innan, "Res från 469:-" men totalpriset blev sedan högre eftersom de la på service avgiten. Men som Magino säger, just nu så är det ju billigare än vad "kampanjpriset" är :)

Nu ska jag sluta tjata om de 30:- kronorna, för det är ingen stor summa, men flyger man 40 inrikesresor så är det 1200:- i bara service avgifter.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Många bäckar små... Självklart ingen ursäkt för SAS att inte göra 100% korrekt med priset. Men se det som att du sparar långt många fler både små och stora bäckar, jämfört Norwegian och Ryanairs pristillägg för diverse självklarheter... ;)
 
Hej, fick epost som nedan igår från SAS för mitt mail om Nollkronor web-banner... :)

Hej Tommy,

Tack för ditt email.

Vi på SAS ber om ursäkt för att denna informationen vart otydlig. Jag har vidarebefordrat detta till vår marknadsavdelning som nu tagit bort annonsen. Vi fick in 4 ärenden angående detta. Men självklart så förstår vi att annonsen kan bli missförstådd, varför vi nu valt att ta bort den.

Vi på SAS tackar för att du tog dig tid att skriva till oss.

Du är en frekvent resenär och viktig kund för oss, vi vill därför passa på att tacka dig för att du reser med SAS.

Tack detsamma trevlig höst önskar vi på SAS Kundrelationer

Adam Davie

Handläggare

SAS Kundrelationer
Stockholm - Sweden
 

Glenn E

Medlem
Bokade just en SAS+ mellan GOT och ARN på flysas.com/en/us och slapp bokningsavgiften.
Jag betalade med GE moneybank kreditkortet som inte har någon valutaavgift.
Dessutom 5 % rabatt på resor betalda tom 30 juni.
Eftersom det inte fanns någon bokningsavgift får man tillbaka hela summan (i USD) om man skulle boka av.
 
Toppen