Senaste nytt

Nollkronor - SAS

Alx

Medlem
Det är intressant att SAS förtsätter att bestämt hävda att man ALLTID kan: välja sittplats, checka in på nätet eller via mobilen! Försök göra det på sträckan MLA-ARN! Jag vet vad svaret är, men det är ointressant.

Säger man att det ALLTID är möjligt, tolkar jag det som just ALLTID. Jag lovar att det är minst sagt frustrerande att behöva stå i den underbemannade incheckningen på MLA för att sedan tilldelas en sittplats och få en stor suck i ansiktet när man snällt ber om att få en specifik plats.

Den här fortsatta lögnen från SAS sida har börjat reta oss så till den grad att vi starkt överväger att börja resa med Ryanair, trots att det alltid har varit vårt sistahandsval.

Men när Ryanair faktiskt på alla sätt (bortsett från bagage) är smidigare att resa med på sträckan MLA-ARN så blir det allt svårare att motivera valet av SAS som likt Ryanair inte levererar det man påstår. Hur svårt kan det vara att fixa detta? Vet att vi inte är ensamma om att störa oss på detta på MLA.
 
Last edited:

Magino

Medlem
Men när Ryanair faktiskt på alla sätt (bortsett från bagage) är smidigare att resa med på sträckan MLA-ARN så blir det allt svårare att motivera valet av SAS som likt Ryanair inte levererar det man påstår.

Förstår din frustration och säger inte att SAS ibland påstår saker som inte är riktigt sanna, eller lever upp till allt de lovar. Men lycka till att få Ryanair att flyga MLA-ARN. Har svårt att se att de ens flyger Malta-Stockholm, i min värld är Skavsta inte Stockholm!
 

Alx

Medlem
Helt rätt, Skavsta är verkligen ingen del av Sthlm.

Men den tid det ibland tar att checka in på SAS på MLA motsvarar den extra tid det tar att ta sig mellan Skavsta och Stockholm. Men absolut, Ryanair är verkligen ett sistahandsval när alla andra möjligheter saknas.

Tyvärr känns det som att SAS utnyttjar detta faktum och därmed snålar in på den lilla "service" de trots allt med STORA ord utlovar i sin marknadsföring.

Än mer irriterande är att även om jag ALLTID registrerar mitt EB konto så går ALDRIG (minst 20 flighter senaste året) EB poängen in på kontot på sträckan MLA-ARN. Måste vänta 3 veckor och sedan retroregga sträckan MLA-ARN varje gång! Gissa hur många Poäng SAS sparar in på att göra så här! Antar att vi endast är en liten massa som verkligen kontrollerar att poängen registreras.

Nej SAS är verkligen ett helt värdelöst flygbolag på den berörda sträckan! Verkligen synd att de inte gör något åt detta lågvattenmärke och börjar leverera det man så stolt påstår sig alltid erbjuda?!
 
Absolut, jag betalar snällt 30:- utan att säga ett knyst, men jag tycker inte man kan säga att det är avgiftsfritt. I så fall får de ta bort serviceavgiften och baka in det i sina biljettpriser.

Det låter ju som ett vettig förslag till SAS. Senast när jag skrev ett brev till SAS Customer Relations så fick jag detta som tack... Det var en positiv överraskning

. 198856_10150111135472469_672807468_6535923_3810578_n.jpg
 

Alx

Medlem
serviceavgiften ÄR inbakad i priset, så SAS blir inte 30:- dyrare vid själva bokningen. Men SAS måste ange dessa 30:- som en serviceavgift. Det verkar bero på någon konkurrensregel eftersom de anses vara dominerande på marknaden?! :s
 
Än mer irriterande är att även om jag ALLTID registrerar mitt EB konto så går ALDRIG (minst 20 flighter senaste året) EB poängen in på kontot på sträckan MLA-ARN. Måste vänta 3 veckor och sedan retroregga sträckan MLA-ARN varje gång! Gissa hur många Poäng SAS sparar in på att göra så här! Antar att vi endast är en liten massa som verkligen kontrollerar att poängen registreras.

Tycker att nu skyler du hel fel part. Du måste komma ihåg att det är inte alltid SAS personal som tar dig emot vid inchecknings disken om du inte använder automat eller internet. T.ex. i Visby det är kommunen som tar hand om flygplatsen och inceckningen. Om de glömmer att kontrollera att ditt EB nummer finns med vid inchecknings tillfälle på dina uppgifter så är du tvungen att manuellt registrera dina EB poäng på grund av SAS får ingen dataöverföring till EB systemet. Tyvärr så funkar det på lite mindre orter och ute i världen i vissa flygplatser.
 
serviceavgiften ÄR inbakad i priset, så SAS blir inte 30:- dyrare vid själva bokningen. Men SAS måste ange dessa 30:- som en serviceavgift. Det verkar bero på någon konkurrensregel eftersom de anses vara dominerande på marknaden?! :s

Det är faktiskt regler som Europeiska Unionen har satt för att skydda oss konsumenterna för att vi ska vara medvetna vilka kostnader t.ex. flygbolag tar vid bokningstillfälle på WEB. Alltså som jag har förstått detta bokningsavgift är ju för att täcka kostnader som t.ex. SAS måste betala till kreditkorts bolag.
 

Magino

Medlem
Men det känns ju löjligt att skylla ifrån sig på att det inte är SAS personal som checkar in och så vidare. Man har ju köp en tjänst av SAS och då förväntar sig i alla fall jag att de ska fungera på alla flighter. Sedan ifall de har outsoursat frivilligt/ofrivilligt är det upp till SAS att se till att alla deras tjänster fungerar på de flygplatserna. Okej att de missar någon flight här och där, men det ska inte vara så varje gång som det har hänt för Alx
 

Alx

Medlem
Men det känns ju löjligt att skylla ifrån sig på att det inte är SAS personal som checkar in och så vidare. Man har ju köp en tjänst av SAS och då förväntar sig i alla fall jag att de ska fungera på alla flighter. Sedan ifall de har outsoursat frivilligt/ofrivilligt är det upp till SAS att se till att alla deras tjänster fungerar på de flygplatserna. Okej att de missar någon flight här och där, men det ska inte vara så varje gång som det har hänt för Alx

TACK! Det är exakt det jag menar. Hur kan det någonsin bli kundens problem om SAS outsoursat sina tjänster? De lovar fortfarande något de gång på gång inte håller och det kan aldrig bli OK, oavsett vilka ursäkter de kommer med.
 

vicce

Medlem
Skärmavbild 2011-09-10 kl. 00.19.08.jpg
serviceavgiften ÄR inbakad i priset, så SAS blir inte 30:- dyrare vid själva bokningen. Men SAS måste ange dessa 30:- som en serviceavgift. Det verkar bero på någon konkurrensregel eftersom de anses vara dominerande på marknaden?! :s

Om du tittar på bilden som jag bifogat så är ju inte serviceavgiften inräknad. I så fall skulle det stå 797:- under Economy. Sedan kan det stå som det gör på högra sidan, att de specificerar serviceavgiften. Men den är inte inbakad i priset, med tanke på att det står 767:- under Economy.

Skatter och avgifter för övrigt är ju inräknade i det pris som står under Economy.

Eller har jag helt fel?
 
Toppen