Senaste nytt

Koppla kreditkort till Eurobonus, Diners club eller Mastercard?

Fredrik

Medlem
Gäller det också outnyttjad kredit? Jag var inne på den frågan i början av tråden om det verkligen är bra för mig att ha outnyttjad kredit även om jag betalar allt.
 

jth

Medlem
Något annat att tänka på för den som väljer ett kort knutet till EB kan vara hur kortet påverkar ditt personliga kreditbetyg. Mastercard räknas nämligen som en blanco kredit och storleken på krediten du har kan därmed sänka ditt kreditbetyg. Diners och Amex har kortare kredittid och inga möjlighet till delbetalning och ses därför inte som ett blanco lån.

Detta har jag också noterat. Om jag tar en UC-upplysning på mig själv syns varken mitt Amex-kort eller Eurocard, medan andra kort (tex BA Visa) med en fast kreditlimit och möjlighet till delbetalning syns som en blancoskuld.
 

jth

Medlem
Gäller det också outnyttjad kredit? Jag var inne på den frågan i början av tråden om det verkligen är bra för mig att ha outnyttjad kredit även om jag betalar allt.

Ja, på UC syns din totala "kreditlina", dvs den summa du har som max kredit. Därför är det kanske onödigt att ha måna outnyttjade krediter öppna, även om man inte använder alla. Vissa rapporterar även in utnyttjad kredit (men det verkar vara frivilligt) så man kan till viss del se hur stor del som används. Jag rekommenderar alla som vill "ha koll" att ta ett UC-utdrag på sig själva. Det är gratis en gång per år och man måste fylla i en blankett som finns på https://www.uc.se/source.php/1041518/UC Registerutdrag.pdf och skicka in.
 
Storleken på blanco lånet är lika med ditt beviljade kreditutrymme, därför bör man endast ha så mycket som man behöver/använder. Jag tycker personligen att man bör ha ett kort typ AMEX ellers Diners också om man reser mycket då där inte är någon limit på kortet, med ett telefonsamtal brukar man oftast kunna göra inköp på upp emot 50 000 kr om man har skäl till det (Givetvis lite baserat på registrerad inkomst).

En annan sak man bör tänka på är att inte skaffa 5 mobilabonemang, tre bensinkort osv då vissa kortföretag (läs AMEX) kan ge avslag på ens kortansökan om man har för många UC upplysningar gjorda.
 

agehall

Medlem
Om du inte med jämna mellanrum får hem UC-rapporter pga nya kreditansökningar, så ser det antagligen inte så illa ut...
 

henrik l

Medlem
Hur är det föresten i Sverige, har vi kreditkort eller är det betalkort? I USA skiljer man på dessa två. Kreditkort tar ränta från tidpunkten för inköpet tills dess att man betalar sin faktura medans betalkort inte tar någon ränta, så länge man betalar hela fakturan. Enligt detta sätt att se det, så har vi väl nästan enbart betalkort i Sverige...

Jag har noterat att BA-Visa verkar dra ränta när man använder kortet för att betala räkningar via giro.
 

jth

Medlem
Ok, känner mig lite dum här, men kan man betala sina räkningar med visa?

Inte direkt. BA Visa har en funktion som gör att du kan använda kontokrediten för att göra gireringar. Detta går inte via VISA och genererar inte heller tyvärr några BAEC-poäng. Det är i princip som att göra ett kontantuttag och som henrik I noterade så börjar räntan ticka från dag 1 i detta fall. Så det är snarare att betrakta som en checkkredit och bör väl inte användas i annat fall än att man har låg likviditet och saknar alternativ finansiering :)
 
Toppen