Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Homer

Medlem
Har bokat en poängresa till min lillebror som åker redan på Onsdag till Chicago, mellanlandning i Köpenhamn. Förstår att man dokumentet nedan, men är det i övrigt något annat man behöver tänka på att fylla i eller testa. Han är vaccinerad med 2 doser och kommer ta Covidtest någon dag innan https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/traffic-information/Passenger Attestation Form_EN.pdf

Är detta en enklare version av den som du så bussigt visade igår @Homer eller behövs båda fyllas i? Det börjar bli lite snurrigt nu och man vill ju inte bomma något!. Mycket tacksam för ditt jobb och utan din info hade vi stått där med skägget i brevlådan! Tack o bock

SAS sidan jag länkade till tidigare är uppenbarligen de aktuella reglerna.
Fr.o.m. den 8:e november skriver de att detta gäller.

SAS | Entry requirements for your trip



IATA hänvisar till ett annat dokument
(BA COVID-19 travel requirements | Information | British Airways hänvisar till detta )

COVID-19 Travel Regulations Map* (powered by Timatic)
United States
Published 04 November 2021
IATA - International Travel Document News
https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/combined-passenger-attestation-p.pdf


Enkel lösning för SAS resenärer är att fylla i och ta med sig båda, det är ju bara några kryssfrågor.
 
Last edited:

LPC123

Medlem
SAS sidan jag länkade till tidigare är uppenbarligen de aktuella reglerna.
Fr.o.m. den 8:e november skriver de att detta gäller.

SAS | Entry requirements for your trip



IATA hänvisar till ett annat dokument
(BA COVID-19 travel requirements | Information | British Airways hänvisar till detta )

COVID-19 Travel Regulations Map* (powered by Timatic)
United States
Published 04 November 2021
IATA - International Travel Document News
https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/combined-passenger-attestation-p.pdf


Enkel lösning för SAS resenärer är att fylla i och ta med sig båda, det är ju bara några kryssfrågor.
@Homer Tacck och bock för att du gör det enkelt för oss som inte förstår!
 

Anton

Medlem
Tolkar jag det rätt att ovaccinerade (barn) "rekommenderas" att testa sig 3-5 dagar efter ankomst? Vet någon hur det i sånt fall går till och hur det följs upp? (Vid resa kommer vi självklart följa alla krav)
 

Homer

Medlem
Hawaii har speciella regler som även de ändras den 8:e november, flyger man inte direkt gäller.


Non-Direct International Travel to Hawaiʻi
Starting Nov. 8 international passengers entering the U.S. from another state or territory will be treated as
domestic travelers when entering the State of Hawaiʻi. The Safe Travels Hawaiʻi program remains in place for domestic travelers.

Current Safe Travels Hawaiʻi requirements for domestic travelers include:

    • Creating a Safe Travels Hawaiʻi account on a digital device
    • Entering trip details
    • Filling out a health form, and
    • Attesting that all information is correct.
Currently, travelers may bypass the state’s mandatory 10-day quarantine in one of two ways:

1) Upload a vaccination document; or

2) Upload a negative NAAT test result.

The test must be taken by a Trusted Travel Partner (TTP) within 72 hours of departure for the State of Hawaiʻi.


David Y. Ige | Office of the Governor News Release: State of Hawaiʻi aligns with federal international travel requirements
 

char

Medlem
Varför måste amerikanarna vara så krångliga. Åker i nästa vecka och man blir ju nojig över att allt ska klappa och man inte gör nån miss nånstans.
 

GOTBound

Medlem
Enbart för att verifiera att jag förstått rätt efter att läst här och i länkarna som delas i tråden:
Ovaccinerade barn under 18 år i de fall målsman/målsmän är fullvaccinerade behöver inte sitta i självkarantän utan det är hopp och lek direkt utan att passera gå?
 

nissefalk

Medlem
Varför måste amerikanarna vara så krångliga. Åker i nästa vecka och man blir ju nojig över att allt ska klappa och man inte gör nån miss nånstans.

Att göra något fel är man ju alltid orolig för men i fallet resa till USA nu så är det inte värre än att under årets sommar flyga till Polen eller till Barcelona via Zurich eller Göteborg via Köpenhamn till Rom , tycker inte själv det är mer krav till USA än vad det varit inom Europa under 2021, åker själv äntligen till USA senare i November, hoppas jag i alla fall.....man vet ju aldrig vad som ändras när.
 

sh1pment

Medlem
SAS skriver att följande snabbtester är godkända: NAAT, RT-LAMP, RT-PCR or TMA.

Så antigen test räcker alltså inte denna gång? Googlade snabbt på testen ovan men fick det inte till att något av dessa var förkortning av antigen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen