Senaste nytt

Intercontinental Ambassador tråden

Kris

Medlem
Börjar närma sig eof 2021 med stormsteg. Kontaktade IHG Ambasador service för att fråga hur de tänkt sig göra med Royal Ambasador (RA) för 2022. Dvs om de förlänger status eller om det är samma supertuffa hemliga krav som gäller i år. Svaret var inte oväntat en lång utläggning om de sofistikerade algoritmer de har för att räkna ut top 1% osv.

Har precis börjat kicka igång lite resande igen och hade ju varit nice att behålla RA. Men kommer nog inte rafsa ihop samma antal nätter/spend återstoden av 2021 som tidigare år som RA. Funderar på om man skall överge skeppet eller chansa och lägga lite nätter på IC?

Någon som är i samma sits eller har reflektioner?
 

toer00

Medlem
Har en fråga om boknings- strategi... nybörjare på IC Ambassador som jag är
Vi planerar en vistelse i mitten av november för IC Phuket. (6 dagar) måndag till söndag.

Jag planerar nu för en strategi så att jag kan hamna i en "BEACHSIDE SUITE OCEAN VIEW CLUB LOUNGE ACCESS" utan att betala 900 - 1000 €/$ per natt. Så nu jag funderar jag på att skaffa en Ambassador- status för 200 $, för att få en "Complimentary Weekend Night", med hjälp av den så gör jag en bokning som innehåller de 2 sista nätterna (fredag och lördag). Tar detta som en separat reservation

Men de första 4 nätterna (måndag - torsdag) skulle det räcka om jag bokar oss med en "normal member rate" i en "LAGOON VILLA CLUB LOUNGE ACCESS" som tydligen är instegs-nivån på deras sviter och sedan skulle jag uppgraderas till en "BEACHSIDE SUITE OCEAN VIEW CLUB LOUNGE ACCESS", som är nästa nivå? Om jag har tolkat Ambassador reglerverket så är man även "Guaranteed one category room upgrade (Basic room only; one level upgrade only)" Jag vet att man inte kan uppgraderas för ett rum utan Club-tillgång till ett rum med...men i det här fallet har jag Cluben med redan i "LAGOON VILLA CLUB LOUNGE ACCESS"".

Vad tror ni? Funkar det att göra så? Eller vilka alt. finns det?
 

Kris

Medlem
Har en fråga om boknings- strategi... nybörjare på IC Ambassador som jag är
Vi planerar en vistelse i mitten av november för IC Phuket. (6 dagar) måndag till söndag.

Jag planerar nu för en strategi så att jag kan hamna i en "BEACHSIDE SUITE OCEAN VIEW CLUB LOUNGE ACCESS" utan att betala 900 - 1000 €/$ per natt. Så nu jag funderar jag på att skaffa en Ambassador- status för 200 $, för att få en "Complimentary Weekend Night", med hjälp av den så gör jag en bokning som innehåller de 2 sista nätterna (fredag och lördag). Tar detta som en separat reservation

Men de första 4 nätterna (måndag - torsdag) skulle det räcka om jag bokar oss med en "normal member rate" i en "LAGOON VILLA CLUB LOUNGE ACCESS" som tydligen är instegs-nivån på deras sviter och sedan skulle jag uppgraderas till en "BEACHSIDE SUITE OCEAN VIEW CLUB LOUNGE ACCESS", som är nästa nivå? Om jag har tolkat Ambassador reglerverket så är man även "Guaranteed one category room upgrade (Basic room only; one level upgrade only)" Jag vet att man inte kan uppgraderas för ett rum utan Club-tillgång till ett rum med...men i det här fallet har jag Cluben med redan i "LAGOON VILLA CLUB LOUNGE ACCESS"".

Vad tror ni? Funkar det att göra så? Eller vilka alt. finns det?
Det är inget jag skulle räkna med. Många IC har blivit mer 'försiktiga' med att uppgraderadera. Är själv Royal Ambassador med 'guaranteed two level upgrade'. Några anledningar till att vara försiktigt optimistisk och inte förvänta för mycket:

A) För ett år sen (eller två) gjorde de ett loop hole för sig själv med att kunna erbjuda 10k poäng som legitim ursäkt för att _inte_ uppgradera.

B) Det finns en lång (och inte alltid helt uppdaterad) upgrade exclusion list över inventory de aldrig uppgraderar till. Har själv räknat på uppgraderingar tidigare och sen fått svar att 'denna kategori är på exclusion list' (trots att den inte står i den officiella listan). Googla ihg Ambassador exclusion list.

C) Om man har en god relation (många stays) plus RA har jag upplevt helt andra möjligheter. Men första gången ett nytt IC är det lite mer gambling.

D) Tror inte du kan boka alla kategorier med weekend certificate. Oftast vara basic room och ibland lite mer. Dessutom måste du boka best flexible rate för att kunna använda voucher. Värt att notera.

Din fråga om alternativ - boka den kategori du vill ha. :)

That said, år själv nöjd IC-kund sen många år. Det även om (Royal) Ambassador blivit urvattnat på sistone. Lycka till.
 

toer00

Medlem
Har googlat på och hittat "InterContinental Phuket Resort: Club Ocean View Suite" på denna lista.
Betyder det att " Club Ocean View Suite" är undantagen som uppgradering till denna kategori eller från denna och upp till nästa kategori (1 BEDROOM VILLA CLUB LOUNGE ACCESS)?

P.S. har även lyckats boka 2n med Weekend cert...
 
Last edited:

Kris

Medlem
Har googlat på och hittat "InterContinental Phuket Resort: Club Ocean View Suite" på denna lista.
Betyder det att " Club Ocean View Suite" är undantagen som uppgradering till denna kategori eller från denna och upp till nästa kategori (1 BEDROOM VILLA CLUB LOUNGE ACCESS)?

P.S. har även lyckats boka 2n med Weekend cert...
Kategorier som står på exclusion list är rum man enligt "reglerna" inte kan uppgraderas till.
 

toer00

Medlem
Nu blev det klart...
Det fick bli en Premium Club Lounge Access Ocean View (beach side) som uppdaterades till Lagoon Villa Club Lounge Access (mountain side)

Jag mailade och frågade hotellet om vilka options som fanns och fick då detta som svar. Delar med mig av detta om någon tänker övernatta där och på köpet blir Ambassador...

Ambassador upgrade
1691076120024.png
 

Kris

Medlem
Noterade att IHG börjat trigga Royal Ambasador renewal för 2024 för ett par dagar sen. Kollade genast mitt konto men ingen uppdatering. IHG gör renewals i batcher med de sista en bit in på det nya året.

Tänkte att nu börjar perioden med nervöst väntande. Dock plingade det till nyss nu inför helgen. Nice! Blir ett år till med InterContinental som följd tänker jag. Generellt sätt nöjd med programmet och förmåner.

Screenshot_20231201-204650.png
 

Kris

Medlem
Utspädningen fortsätter...
"Förbättring" för Royal Ambassador benefits från 2024. Den från början fria minibaren (töm den varje dag efter behag) blev för några år sen till en cap på 50usd om dagen, max 200usd per stay. Vid denna förbättring inkluderades snacks/ätbart i beloppet som en förbättring.

Nu, 2024, ersätts minibar 50usd/200usd med 25st 20usd food&beverage credits årligen. Att användas till valfri F&B spend som debiteras till rummet. Fördelen är ju att det kan användas i restauranger osv. Men "värdemässigt" är det en förlust efter 10 nätter på ett år. De flesta royal ambassadors bor typiskt fler än 10 nätter... Nåja, vad är väl en bal på slottet...
 
Toppen