Senaste nytt

ID-Kontroll på SAS Ungdomsbiljetter?!

Abbs

Medlem
Låter som att SAS borde införa mycket hårdare kontroller av resenärer som använder ungdomsbiljetter.
Självklart är vi alla under 26 :)

Men om endast EB-medlemmen kan köpa ungdomsbiljett blir det rätt värdelöst. Köper ganska ofta biljetter åt mig och syskonbarn, om de var tvungna att köpa biljetten själv vore det bara löjligt.
 

In_Sweden

Medlem
Sen om man bokar en ungdomsbiljett på en site som inte är någon av de nordiska, så finns inget krav på att vara inloggad.
Hur stort problem är egentligen id kontroller på resenärer? Stickprovskontroller känns som en bra kompromiss.

Och hur mycket värre är det att bryta mot biljettreglerna med fel ålder, än att exempelvis nyttja hidden city ticketing?
Om man ser till moral i alla fall​
 

Tonton

Medlem
flyger hem till London imorgon (förutsatt att strejken inte sätter stopp för det) på ungdomsbiljett från ARN. Ska bli intressant att se om jag åker på ID-koll! Aldrig gjort det tidigare.
 

thh

Medlem
Jag mer eller mindre veckopendlade med ungdomsbiljetter i 8 månader och visade inte en enda gång ett ID kort (från att jag var 25år och 4mån tills jag var 26, alltså). Men jag kan inte säga att jag tycker det är fel att de kontrollerar det, men mer än stickprover känns kanske lite väl.
 

Bianca

Ny medlem
Fick visa ID-kort för första gången i april för ARN-CPH vid boarding (stod "Unable to board" vid scanningen) med ungdomsbiljett men ingenting ARN-OSL en månad senare. Verkar alltså vara stickprovskontroller, eller i alla fall inte något som är systematiskt igångsatt än. Vi får se vad det blir nästa vecka, förutsatt att det inte är strejk då!
 
På väg hem BGO-OSL torsdag förra veckan, så ropade dom upp att alla med ungdomsbiljett skulle komma fram innan boarding. Då tänkte jag möjlig överbokning (vilket det inte var), men efter att jag läste denna tråden så tror jag det var ID-kontroll.
 
Toppen