Senaste nytt

Hyrbilsförsäkring Amex Elite

TomJ

Medlem
Inte ett ord om försäkring när jag boka. Är rätt torftigt med val när man bokar på SAS car rental. Tack för tipset att boka på svensk sida.

KAN vara för att enda valet är all-inclusive så att säga :)

Men ska inte svära på att det är så. Dock när jag bokade via en amerikansk sida så var det mååånga val att göra med ansvar för mig, för motparter, för juridisk hjälp, skador på min bil, på motpartens bil, stöld, stöld UR bil, bärgning osv osv.
 

Penguin

Medlem
Om man har ett Amex Platinum, behöver man någon försäkring från uthyraren då? USA och Hertz i det här fallet men bokningen är via den amerikanska hemsidan.
 

mmbt

Ny medlem
Jag fick just igenom en claim, men blev lite förundrad att de inte täcker VAT/moms på självrisken.

Självrisk på 12k men får bara tillbaka 9k och de hänvisar till "no taxes".

Folksam eller I4CH (AIG) har betalat tillbaka 100% i tidigare fall så denna försäkring är rätt kass såvida man inte hyr i momsfria länder.
 

mmbt

Ny medlem
Uppdatering, efter en del mailkonversation täcker de moms ändå. Men summan räknas halvmärkligt ut, det saknas fortfarande 600kr av betald CDW.
Är nog så att valutapåslag och svagare svensk krona spelar in.
 

Migato

Medlem
Hej, har SAS amex Elite och varit med om en mindre plåtskada nu.
Minst 75% av resan är betald med kortet, förut täckte kortet självrisk på 10kkr, nu ser jag inget i villkoren. Är detta förbättringen som skedde för något år sedan?

Har också Folksam resklar men antar att det inte går att kombinera.

Bokat via Avis i Dubrovnik där självrisken är upp till 1500 EUR, antar att de kommer försöka få ut hela den summan.
Bör jag vara orolig eller är jag safe?
 

MrRob

Medlem
Hej, har SAS amex Elite och varit med om en mindre plåtskada nu.
Minst 75% av resan är betald med kortet, förut täckte kortet självrisk på 10kkr, nu ser jag inget i villkoren. Är detta förbättringen som skedde för något år sedan?

Har också Folksam resklar men antar att det inte går att kombinera.

Bokat via Avis i Dubrovnik där självrisken är upp till 1500 EUR, antar att de kommer försöka få ut hela den summan.
Bör jag vara orolig eller är jag safe?

Det står "Om försäkrads hyrfordon blir stulet eller skadas betalar försäkringsgivaren alla belopp den försäkrade ansvarar för under hyresavtalet,
inklusive självrisk." så även om det är €1500 så ska det inte vara några problem.

Tänk på att hyrbilen måste vara betald (till minst 75%) med ditt Amex Elite för att försäkringen ska gälla.
 

Migato

Medlem
Det står "Om försäkrads hyrfordon blir stulet eller skadas betalar försäkringsgivaren alla belopp den försäkrade ansvarar för under hyresavtalet,
inklusive självrisk." så även om det är €1500 så ska det inte vara några problem.

Tänk på att hyrbilen måste vara betald (till minst 75%) med ditt Amex Elite för att försäkringen ska gälla.


Tack för svar! Den är betald till 100% med kortet. Antar att Avis behåller depositionen för självrisken och att jag blir återbetald av amex.

Ser att man ska ha något läkarintyg som dokument utöver hyresavtal och skaderapport, någon som känner till det?
 
Toppen