Senaste nytt

Hyrbilsförsäkring Amex Elite

Canadien

Medlem
Jag skulle inte alls tolka det som 75% av 0. Utan som att du betalat 0% av resans kostnader, resten betalade företaget.

Gäller tex baggageförseningsersättningen om företaget har betalat hela resan och man inte betalat något med Amex kortet?

Men japp, rapportera gärna hur en sådan test går. Du får väl backa på en refug precis när du lämnar igen ;-)

Ja, pratade med Amex vanliga kundtjänst om detta strax innan försäkringen tillkom och hon sade att det är en ny försäkring som bara har separat krav på att 75% av hyran ska vara betald med AMEX. Ringde in till AXA idag för att höra deras story och de säger mycket riktigt att även resa och boende ska vara betalt till 75% med AMEX, gäller alltså inte på jobbresa om arbetsgivaren betalat allt. Hur det blir i praktiken vid skada återstår dock att prova, så jag får testa @mha321 sätt med refugen.

Så min tolkning ovan i inlägg #22 är enligt AXA kundtjänst fel, så gör inte så :)
 

mha321

Medlem
Ja, pratade med Amex vanliga kundtjänst om detta strax innan försäkringen tillkom och hon sade att det är en ny försäkring som bara har separat krav på att 75% av hyran ska vara betald med AMEX. Ringde in till AXA idag för att höra deras story och de säger mycket riktigt att även resa och boende ska vara betalt till 75% med AMEX, gäller alltså inte på jobbresa om arbetsgivaren betalat allt. Hur det blir i praktiken vid skada återstår dock att prova, så jag får testa @mha321 sätt med refugen.

Så min tolkning ovan i inlägg #22 är enligt AXA kundtjänst fel, så gör inte så :)
Intressant att deras vanliga kundtjänst ens svarade. Jag var i kontakt med dem tidigare för att fråga något annat runt den och de hade då som policy att inte svara alls på frågor om försäkringen utan bara hänvisa vidare...

Ja det var ju det där med kundtjänst...
 

Migato

Medlem
Bumpar denna tråd:

Har fått fortkörningsböter när jag körde i södra spanien med malagacar.com som bilfirma. Nu har uthyraren tagit en avgift på 40 EUR för att tillhandahålla uppgifter till spanska inrikesminsteriet. Har tagit bilhyran på amex elite samt så har jag folksam resklar. I båda ingår en självriskeliminering. Tror ni att någon av försäkringarna täcker den kostnaden på 40 EUR?


Vet ni förövrigt hur man ska betala en fortkörningsbot från spanien? Allt är på spanska
:D
 

Migato

Medlem
Nej, varför skulle de göra det? Det är ingen självrisk eller försäkringsfråga utan en administrativ avgift som du godkänt i avtalet. Avgiften tas ut eftersom du begått ett brott och åsamkat uthyraren merarbete genom din förseelse.

Nä jag antog inte att så var fallet men var mer nyfiken på om det täckte eventuella administrativa avgifter också :)
 

Berglund

Medlem
var mer nyfiken på om det täckte eventuella administrativa avgifter också :)
Hade du lidit en försäkringsskada hade administrativa avgifter omfattats. Nu har du begått brott, i princip alla försäkringsvillkor som jag har läst gör undantag för när försäkringstagaren medvetet begår en brottslig handling.
 
Last edited:

Jonas F

Medlem
Jag sitter och funderar på att ta en liten weekend ut i Nacka eller närområdet (bor i Solna själv) och betala en övernattning (med Amex förstås). Eftersom jag inte har någon bil överväger jag att hyra en bil och funderar därmed på hur långt bort jag behöver bege mig och betala för ett boende för att hyrbilsförsäkringen ska gälla?

Från villkoren:
”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. Resor kan vara i upp till 60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 120 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där den försäkrade är bosatt.

Jag bor ju uppenbarligen inte i Nacka, men hur långt bort måste jag åka för att det ska gälla? Skulle jag kunna boka ett hotell i samma kommun och det skulle gälla? Det är väl definitionen av "annan plats än där den försäkrade bor" jag skulle vilja ha lite tydligare kanske.

Någon som har testat gränserna kring den här skrivningen?
 
minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor.

Jag känner inte till att detta någonsin testats i detalj, men min åsikt och killgissning är att "annan plats än där den försäkrade bor" löst översatt betyder "inte i ditt hem". Dvs boende på ett hotell bör absolut räknas, även om det är i samma kommun, bara du behöver ta dig dit på något vis. Däremot kan du inte komma dragande med hyresavin och hävda att du visst har både förbokat och betalat för att bo i lägenheten...
 

Berglund

Medlem
Nu var det ett tag sedan jag läste igenom just de här villkoren men vill minnas att det i flera ”kortförsäkringar” nämns något i stil med ”minst 50 kilometer från hemorten”. Om det sedan är applicerbart här vet jag faktiskt inte.
 

Sir Lemon

Medlem
Nu var det ett tag sedan jag läste igenom just de här villkoren men vill minnas att det i flera ”kortförsäkringar” nämns något i stil med ”minst 50 kilometer från hemorten”. Om det sedan är applicerbart här vet jag faktiskt inte.
Hos Alex Platinum för 15 år sedan var det först noll. Använde det själv 250 meter från mitt hem en vinterkväll på väg ner mot Jönköping och en konsert på Kulturhuset Spira när jag behövde bogserhjälp. Sedan vid ett annat tillfälle också i stan. Men sedan introducerades just 50km-regeln. Hur det ser ut nu vet jag inte.
 
Toppen