Senaste nytt

Hyrbilsförsäkring Amex Elite

Tonton

Medlem
Vet ni hur det räknas om inget flyg är inblandat? Om jag t ex hyr en bil i min hemstad och tar båten till Danmark...
Då behöver du ha en förbokad övernattning i Danmark. Se försäkringsvillkoren överst sida 4.

Nej - det måste man inte.

Amex Elite försäkringsvillkor defintion skrev:
Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. Resor kan vara i upp till 60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 120 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där den försäkrade är bosatt.

Förutsatt att @Robban1616 bor i Sverige, eller annat land utanför Danmark, så behövs ingen flygning.
 

Whiskey

Medlem
Har alltid betalt alla separata hurbilsförsäkringar för att vara på säkra sidan. Nu med den nya högre avgiften på elitekortet bar det mig emot. Avbockade således alla ”tillval” på min bilhyra (Sixt i USA). Ni experter; är det er uppfattning att kortet täcker alla försäkringsfall som man annars får betala extra för? Är det ngt jag har missat?
 
Tack för alla svar! Jag bor som sagt i Sverige och hyr ofta bil fredag till måndag. Snyggt att man även kan ha nytta av den i Sverige. Gissar att hotellet då också ska betalas med Amex? (Får skippa Nordic Choice kortet på hotellen då). Tack igen för bra och trevliga svar.
 

mha321

Medlem
Tack för alla svar! Jag bor som sagt i Sverige och hyr ofta bil fredag till måndag. Snyggt att man även kan ha nytta av den i Sverige. Gissar att hotellet då också ska betalas med Amex? (Får skippa Nordic Choice kortet på hotellen då). Tack igen för bra och trevliga svar.
Det gäller ju att en viss procentandel ska betalas med Amex för att den ska gälla. I det räknas rimligen både kostnaden för bilen och hotellet. Så om du har riktigt dyr hyrbil eller billigt hotell...
 
Hej,

Jag läste igenom tråden då jag snart ska boka hyrbil. En fråga uppstod dock vad gäller AMEX i stort. Är försäkringar kopplade till kortet eller anses det snarare vara kopplat till att jag har ett aktivt kort vid köpetillfället och skadetillfället. Person A har ett extrakort vid köpetillfället men ett "eget" kort och konto vid skadetillfället. Gäller försäkringen trots att extrakortet sagts upp?
 

Myllys35

Medlem
Hej,

Jag läste igenom tråden då jag snart ska boka hyrbil. En fråga uppstod dock vad gäller AMEX i stort. Är försäkringar kopplade till kortet eller anses det snarare vara kopplat till att jag har ett aktivt kort vid köpetillfället och skadetillfället. Person A har ett extrakort vid köpetillfället men ett "eget" kort och konto vid skadetillfället. Gäller försäkringen trots att extrakortet sagts upp?

Nuvarande praxis, enligt vad som bl.a. rapporterats i olika trådar här på bc, ger stöd för att det borde fungera efter bytet till ett eget kort. Det framgår dock inte uttryckligen av villkoren så vill du vara helt säker så vänta med att säga upp extrakortet till efter resan eller se till att få bekräftat att försäkringen fortsatt gäller innan kortet avslutas.
 
Toppen