Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

mha321

Medlem
Tog mindre än 1 minut att köa i fast track, förutom att min väska fick tömmas och köras om några ggr så gick det bra. Fullt i SAS lounge, kaos i avgångshallen. Kom in i norrsken.
Fullt på nivån att de avvisade dig och inte fick komma in, eller "bara" fullt på nivån att det inte var trevligt och du därför "frivilligt" lät bli?
 

FF#1

Medlem
Fullt på nivån att de avvisade dig och inte fick komma in, eller "bara" fullt på nivån att det inte var trevligt och du därför "frivilligt" lät bli?
Nä fullt, de stoppade folk nere vid trappan.

Det vart lite upprörd stämning och de ropade efter vouchers via radion.

Nu lugnare, smaskar soppa i SAS gold
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Bara enstaka personer i kön vid 5F, gällde både Fast Track och ”Slow Track”. Faller in i mönstret att det mer sällan verkar vara kö senare på dagen. Det är nu tydligt skyltat hela vägen ut till utanför SAS-diskarna. Ni får gissa om det innebär att alla väljer rätt kö. :)
5FFAFE2C-5AE0-4DF5-ADBB-238CA2C8B093.jpeg
 

Morgan

Medlem
Min bag som gjort några 100 flygningar räknades plötsligt som specialbagage… de tar inga risker i dag…

Apropå detta, om det beror på ovan personal: Skulle man inte kunna tänka sig att ett system med DUBBLA säkerhetskontroller skulle spara en massa tid. Först har vi 10 stationer öppna med icke-säkerhetsklassad personal som övar. De fokuserar på tandkrämstubers storlek, att laptopen ligger som den ska, att farbror tagit av sig sitt byxbälte o.s.v. Därefter så slås 2 stationer ihop till en så det finns 5 riktiga stationer med riktig säkerhetsklassad personal. Där finns inte en enda tandkrämstub med fel storlek och varenda byxa sitter redan löst - då kommer ju riktiga kontrollerna gå fort och den icke-klassade personalen lära sig "det väsentliga" i jobbet...
 

Tomas E

Medlem
Apropå detta, om det beror på ovan personal: Skulle man inte kunna tänka sig att ett system med DUBBLA säkerhetskontroller skulle spara en massa tid. Först har vi 10 stationer öppna med icke-säkerhetsklassad personal som övar. De fokuserar på tandkrämstubers storlek, att laptopen ligger som den ska, att farbror tagit av sig sitt byxbälte o.s.v. Därefter så slås 2 stationer ihop till en så det finns 5 riktiga stationer med riktig säkerhetsklassad personal. Där finns inte en enda tandkrämstub med fel storlek och varenda byxa sitter redan löst - då kommer ju riktiga kontrollerna gå fort och den icke-klassade personalen lära sig "det väsentliga" i jobbet...
Är inlägget allvarligt menat? Dubbla säkerhetskontroller för att driva resenärer till vansinne och säkerhetskontroll, utförd på ett skyddsobjekt, av icke säkerhetskontrollerad personal, d.v.s. öppet för godtyckliga förortsgansters?
 

Morgan

Medlem
Är inlägget allvarligt menat?

Du får läsa det som du vill. Flaskhalsen är uppenbarligen brist på säkerhetsklassad personal utifrån den tidsåtgång som krävs för varje resenär. Ska man då få bort flaskhalsen så måste man antingen

1) Öka mängden personal (vilket av någon anledning verkar fantastiskt svårt)

eller

2) Korta tidsåtgången per resenär. Vilket mitt förslag var ett postironiskt förslag till.
 

Tomas E

Medlem
Du får läsa det som du vill. Flaskhalsen är uppenbarligen brist på säkerhetsklassad personal utifrån den tidsåtgång som krävs för varje resenär. Ska man då få bort flaskhalsen så måste man antingen

1) Öka mängden personal (vilket av någon anledning verkar fantastiskt svårt)

eller

2) Korta tidsåtgången per resenär. Vilket mitt förslag var ett postironiskt förslag till.
Ja men problemet är att personalen uppenbarligen MÅSTE VARA SÄKERHETSKLASSAD för att få utföra arbetsuppgiften att vara säkerhetskontrollant på en flygplats! Så att hyra in annan personal är liksom inte riktigt en lösning? :eek:
 

Morgan

Medlem
Ja men problemet är att personalen uppenbarligen MÅSTE VARA SÄKERHETSKLASSAD för att få utföra arbetsuppgiften att vara säkerhetskontrollant på en flygplats! Så att hyra in annan personal är liksom inte riktigt en lösning? :eek:

Jag har tolkat det som att man måste passera en säkerhetskontroll som sköts av säkerhetsklassad personal. Men att det inte finns några som helst hinder att ha "tandkrämstubsvärdar" som innan man kommit dit förgranskar folks genomskinliga påsar och säger åt dem att ta av sig sina bälten?
 

apknug

Medlem
Jag har tolkat det som att man måste passera en säkerhetskontroll som sköts av säkerhetsklassad personal. Men att det inte finns några som helst hinder att ha "tandkrämstubsvärdar" som innan man kommit dit förgranskar folks genomskinliga påsar och säger åt dem att ta av sig sina bälten?
Stämmer troligen mitt förslag var "säkerhetskontrollvärdar".

Man måste tänka utanför boxen, något som Jonas Abrahamsson tycks misslyckas med trots knapp 400 000 kr i månadslön....
 
Toppen