Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

tourist

Medlem
Hög prio för resenärer som inte spenderar så mycket pengar per person, men som är desto fler: Hur mycket kan det egentligen kosta i pengar mot badwill att bjuda på kaffe/te/vatten i Economy short-haul? Andra drycker eller tilltugg kan ju få kosta pengar. AVOD i Economy long-haul, den nuvarande lösningen är bara besynnerlig.

Hög prio för medvetna resenärer som spenderar halvmycket pengar: En bättre korrelation mellan biljettpris och poängintjäning. Möjlighet att välja bokningsklass på hemsidan. Och en mindre buggig bokningsupplevelse på hemsidan.

Hög prio för resenärer som spenderar mycket pengar: Horisontella businessclass-säten på long-haul. Flyg till USAs västkust.

Vad SAS gör bra: Service vid oförutsedda händelser. Facebook-teamet, fast det vore ännu bättre med samma service för alla, inte bara den som hänger ut sig själv på Facebook. Uppskattning av EBS/EBG. Wifi på gång.
 

palmen

Moderator
Precis som david säger skulle det vara bra att kunna söka på bokningsklass när man bokar resor. Senaste flighten jag gjorde fick jag 300 poäng för nedresan och 1200 för hemresan och dom kostade lika mycket, allt beroende på bokningsklass. Var bara en slump att hemresan blev i en bokningsklass där det var 100% intjänande.

Någon form av mat/fika på planet oavsett bokningsklass. Lägg på några kronor på biljettpriserna och erbjud alla en kopp kaffe/te eller ett glas juice/vatten samt en kaka i någon form eller en macka. Det finns inte mycket som luktar så gott som nybakta kanelbullar, att bli serverad varma kanelbullar och känna lukten av dom vore riktigt trevligt.

Gör som BA och erbjud ett fåtal platser på vissa populära flyglinjer till ett rabatterat pris i business, tex 2500 tur och retur till London.

Föryngra besättningen i kabinen om det är möjligt. Allt som oftast har man mötts av en tråkig "tant" som haft 0 känsla för service och bara verkar vilja få jobbet avklarat. Ta er lite tid och behandla alla kunder som om just dom var viktiga. Ett bra exempel som jag varit med om var en flygning mellan Cairns och Sydney med Qantas, flygvärdinnorna kom fram och pratade 10-15 sekunder med en i samband med serveringen vilket jag tyckte var riktigt proffsigt och det uppskattades. Vad det gäller föryngring så har jag inget emot äldre personer som serverar men tyvärr blir känslan att de äldre på SAS inte brinner för sitt jobb på samma sätt som yngre personer på andra flygbolag som verkar älska sitt jobb.

Lite mer "humana" priser på mat/dryck ombord, om det skulle bli billigare skulle nog också fler köpa.

Kom med lite överraskningar till passagerarna ibland, tex kan man bjuda på en liten glass (typ magunm mini eller vad de heter) eller något liknande ibland. Resenärer som blir positivt överraskade kommer troligtvis komma ihåg att man på just SAS fick något bra man inte förväntat sig.

Vad jag tycker är bra med SAS är alla möjligheter till incheckning, antingen själv i self-service automaterna på flygplatsen, eller via SMS. Det känns som om SAS ligger långt framme vad det gäller detta, se till att fortsätta detta jobbet med att ligga långt fram vad det gäller tekniken.
Att få en svensk tidning uppskattas verkligen när man varit utomlands i några dagar/veckor.
 

yopeyo

Medlem
Håller med om det som sagts.
Plussar på med dessa två punkter innan det är dags att sova:

1. Uppmuntra lojalitet.
Jag har de senaste åren legat på 2-3ggr EBG. Skulle vara trevligt att få typ en uppgraderingsvoucher alternativt att statusen förlängs med ett år för varje rundning. Som det är nu får man inte ens ett brev från SAS som gratulerar till att man kvalificerat sig för ytterligare en period som EBG, brukar komma ngn byline när Dinerskortet förnyas ett antal månader senare.

2. Se över bokningsmotorn på Corporate sidan.
Varför kan jag t ex inte boka ARN-MEL där medan det går bra på den vanliga bokningssidan.
 

M.K

Medlem
Jag har ett radikalt förslag som jag tror innebär succe för SAS!

Tre klasser i Europa

Business, C,D,J,Z
- liknande koncept som idag.

Economy extra, Y,S,B + M,H,Q,E,V.
- Här börjar de stora förändringarna. SAS får möjlighet att Briljera med Europas bästa economy klass. Ombokningsbara biljetter, Fri BoB, Hög poängintjäning, Prisjusteras nedåt tre bokningskoder Y,S,E startar på B, V justeras uppåt en aning. Samma sak med servicekonceptet. Fast track & champagne lär få utgå av både praktiska & ekonomiska skäl, men utrymme för många andra förbättringar finns.

Economy - utgår

Low economy, W,U,K,L,T,G,O

Monkey class för den prismedvetna privatresenären som bara bryr sig om pris. Han bryr sig inte om poäng, komfort eller servering på planet och representerar antagligen tyvärr den största målgruppen i Sverige. Här har SAS möjlighet att konkurrera med en billigare produkt än dagens och vara kreativa med kostnadsbesparingar och extraintäkter.

- 25% poängintjäning & räknas som kvalificerande flygsträcka: kundlojalitetsgrundande.
- Ej ombokningsbar alls i likhet med alla LCC.
- Bakre delen av planet, boarding sist eller geom bakre ingången
- Inga SAS credits, Riktas mot privatresenärer på SAS hemsida.
- Möjligheter att köpa upp sig till E+ i mån av tillgång vid incheckning.
- Lågpriskalender som på allvar konkurrerar med norwegian.
- Aningen sämre benutrymme som kommer de längre fram tillgodo:)

Sammantaget en produkt som ger en högre yield, mer översiktlig bokningsprocess beroende på personliga preferenser samt en möjlighet för SAS att konkurrera på två marknader samtidigt. Low economy mot LCC bolagen med lägre priser än dagens, men fortfarande med många av SAS fördelar. Premiumkabinerna där SAS enligt god tradition kan koncentrera sig på att utveckla Europas bästa service koncept till oss livsnjutare!
 
Last edited:
Det är många önskemål om mat och dryck ombord. Men jag värderar det mindre, om det bara vatten och te/kaffe ingick på short-haul så är jag nöjd. Baka gärna in de 20kr som vattnet kostar(tror knappast att det verkligen kostar en tiondel av det ens) men bjud oss gärna på det.

Vad gäller förbättringar på hemsidan så vore bra med bättre bokningsverktyg. Gärna med bättre och flexiblare lågpriskalender.

Större rabatt för resande barn, tack. Enda anledningen till att jag söker longhaul resor med SAS sist är att ibland barnbiljetter kostar lika mycket som för vuxen. Där tappar ni minst en familj och alla deras vänner.

Sist men viktigast vill jag se möjligheten att "låsa" eller optionera en biljett oavsett klass i upp till 7 dagar som t.ex. KLM gör. Ta gärna 100kr för det från EBB och andra och 50kr från EBG eller EBS.
 

agehall

Medlem
Jag kom på en sak till som jag hemskt gärna ser: Sluta flyga från F-piren på ARN eller skaffa en loungefilial där borta. Det är ju nästan närmare att gå till F från city än från SAS loungen...
 
Jag tycker att det vore en väldigt trevlig förbättring om de hade en riktig bar med bartender i Scandinavia Lounge på ARN och CPH.
Samt även lite varm mat i en buffé. Lite större skillnad mellan business lounge och EBG lounge.
 

agehall

Medlem
Äh, bartender är ju bara jobbigt. Jag försökte beställa en drink i stora SEN loungen på FRA och det visade sig att de bara ville blanda de 3 de hade på sin lista. Det är enklare att man får blanda själv.
 
Ja en sådan bartender vill jag ju inte ha i loungen :) Men när jag blandar själv (då jag inte är en bartender) så blir det rom & cola, gin tonic eller en screwdriver, det är dessa jag kan :) Skulle de slänga in en flaska Jack Daniels så hade jag haft en till att blanda med cola men de verkar inte gilla JD, varken i loungen eller på flygen, bara JW red label.
 
Toppen