Senaste nytt

Hur har ni koll på era kort?

palmen

Moderator
För egen del är det bara ett fåtal saker jag håller koll på.

Amex Platinum:
Allt relaterat till resor går på detta kort för att få reseförsäkringen.
Om möjligt när "kort-året" närmar sig slutet så ser jag till att klara 150k spend

Amex Elite/Premium:
Enda fokus är att ta alla utgifter som är möjliga på detta kort (förutom resor) för att få 150/300k spend för vouchers.
Om en räkning ska betalas med kort är detta kortet att föredra.

SAS Mastercard Premium:
Används bakom Curve som standardkort när Amex inte fungerar, kortet byts dock bort 30 dagar innan poängkampanj helg.
När det är dubbla poäng går alla köp på detta kort samt GBIT.

Övriga kort (mc/visa):
Används bara på Curve i samband med att det är 30 dagar till poängkampanj på SAS MC kortet

Hur mycket saker och ting kostar är inget jag räknar på. Absolut är det höga avgifter på korten och räkningar mm, men får väldigt lätt tillbaka detta på diverse resor i First/Business varje år som kan betalas med poäng.
 

igelkotten

Medlem
För egen del är det bara ett fåtal saker jag håller koll på.

Amex Platinum:
Allt relaterat till resor går på detta kort för att få reseförsäkringen.
Om möjligt när "kort-året" närmar sig slutet så ser jag till att klara 150k spend

Amex Elite/Premium:
Enda fokus är att ta alla utgifter som är möjliga på detta kort (förutom resor) för att få 150/300k spend för vouchers.
Om en räkning ska betalas med kort är detta kortet att föredra.

SAS Mastercard Premium:
Används bakom Curve som standardkort när Amex inte fungerar, kortet byts dock bort 30 dagar innan poängkampanj helg.
När det är dubbla poäng går alla köp på detta kort samt GBIT.

Övriga kort (mc/visa):
Används bara på Curve i samband med att det är 30 dagar till poängkampanj på SAS MC kortet

Hur mycket saker och ting kostar är inget jag räknar på. Absolut är det höga avgifter på korten och räkningar mm, men får väldigt lätt tillbaka detta på diverse resor i First/Business varje år som kan betalas med poäng.

Gör exakt likadant minus att mitt Platinum inte har någon bonus vid spend, så bara reserelaterat som går dit.
 

Tonton

Medlem
Jag har egentligen inte koll under månaden, utan kör bara på, och hoppas på att jag inte har spenderat för mycket.

Men då jag gillar att ha koll på mina siffror i slutändan, och att inget av budgetprogrammen som finns tillgängliga klarar mina egna krav på vad som behövs, så har jag byggt mig själv en egen Dashboard i excel. En gång i månaden knackar jag in alla siffror, på lite olika sätt, och får därefter exakt den översikt som jag vill ha. Sedan kan jag slice & dice på mina siffror nästan hur jag vill.

Bildexempel på min dashboard:

Screenshot 2022-02-06 at 17.43.35.png



Kategori lätt: håll koll på dina utgifter samt håll koll på viktiga nyckelpunkter för de kort du har (exempelvis spendgräns för vouchers etc). Följ upp under året då och då. Betala räkningarna och spendera inte mer tid. Mao gör inte mer än nödvändigt. Har du någorlunda koll på privatekonomin så bör detta vara en fungerande taktik.

Kategori svårare: Gör som jag, bygg en egen lite budgetsnurra ifall du vill ha koll på alla detaljer och nörda ner dig.

Inget är rätt, och inget är fel - det är snarare så att det handlar om hur vi värderar vår fritid, och vad vi vill göra med den tiden haha.
 
Last edited:
Jag för sedan många år en excel över fasta utgifter per månad (inte relevant här) och har på senare tid summerat den utifrån en ny dimension, fasta utgifter till bank (dvs, det som inte går att använda billhop för). Detta blev relevant för jag ville hålla koll på huruvida jag kunde lösa ut 2 vouchers med Elite exempelvis och vad det då skulle kosta mig.
Har funderat på hur mycket av räkningarna jag ska köra på kortet via betalo/bilihop. Har en hel del räkningar via företaget som jag skulle kunna betala så, men hur beräknar jag om det är värt? Detta är säkert en fråga som behandlats många gånger kan jag tänka mig, och det finns säkert olika sätt att se på det. Hur tänker du/ni?
 

Abbs

Medlem
Jag knappade in mina siffror en gång (tröttnade) och skrev sedan ett script som skannar AMEX-fakturan och behandlar allt så det kommer ut en trevlig csv-fil. Sedan post processing med matchning av kategorier etc på det.

Kanske någon här som är intresserad av det? Ser ju att @Tonton knappar in sina köp, vad folk tycker är kul är väl som baken :D
 

Davvelavve

Medlem
Har funderat på hur mycket av räkningarna jag ska köra på kortet via betalo/bilihop. Har en hel del räkningar via företaget som jag skulle kunna betala så, men hur beräknar jag om det är värt? Detta är säkert en fråga som behandlats många gånger kan jag tänka mig, och det finns säkert olika sätt att se på det. Hur tänker du/ni?
Brukar vara 2.5% avgift när man betalar fakturor via billhop. Sen vet jag inte hur förmånsbeskattning räknas ut men enligt skatteverket räknas poängen som en förmån.
 

TP12

Medlem
Har funderat på hur mycket av räkningarna jag ska köra på kortet via betalo/bilihop. Har en hel del räkningar via företaget som jag skulle kunna betala så, men hur beräknar jag om det är värt? Detta är säkert en fråga som behandlats många gånger kan jag tänka mig, och det finns säkert olika sätt att se på det. Hur tänker du/ni?

Jag använder det om det krävs för att trigga en voucher i slutet av året.

edit: Rent privat då. Ska man ta kostnaden på bolaget så blir det en del skatteproblematik....
 

Dawes

Medlem
Har funderat på hur mycket av räkningarna jag ska köra på kortet via betalo/bilihop. Har en hel del räkningar via företaget som jag skulle kunna betala så, men hur beräknar jag om det är värt? Detta är säkert en fråga som behandlats många gånger kan jag tänka mig, och det finns säkert olika sätt att se på det. Hur tänker du/ni?

Om det är värt eller inte är nog upp till var och en.
För egen del använder jag absolut Billhop/Betalo om jag behöver spend för att lösa ut en voucher inom året.
Även för att lösa ut en bonus på Platinum/Gold skulle jag använda det, 150' spend gäller ju även där.

När vi kommer till poäng är det än mer upp till eget uppskattade värde av dessa.
En bra utgångspunkt är att SAS säljer EB poäng för 20 öre per poäng, allting där utöver kan man då bortse ifrån.
Kort och gott ser det ut som följer, betala räkning med och kostnad per poäng:
SAS Amex Elite, ca 12 öre/poäng
SAS Amex Premium, ca 16 öre/poäng
SAS Amex Classic = don't go there

SAS Mastercard premium, ca 16 öre/poäng
Nu vid x2 kampanj kostar ju ovan ca 8/öre poäng

Vad gäller Amex vanliga kort så har jag bara kommit fram till att det inte är värt det för MR, inget värde uträknat.
Här är det bara för att uppnå en bonus alltså.

Personligen lägger jag nog mer på Billhop än jag borde, under föregående år med Elite gjorde jag det delvis varje månad.
Hoppas jag inte var för trött så här i slutet på dagen nu..
 
Toppen