Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

toer00

Medlem
@toer00 Jag bodde en vecka på Marriott Kauai. Gillade inte det alls. Även om de har Hawaiis största swimmingpool. Marriott vacations har jag för mig är samma hotell. Hotellet ligger precis vid flygplatsen vilket är positivt för flightspotting. Ligger även nära shopping. Men skulle hellre bo på St Regis alternativt Koa kea Hotel och Spa som känns mer genuint. Eller hyra ett hus på Airbnb.

Edit: Varför jag inte gillade Marriott, var för att det inte finns någon lounge, behöver en rejäl upputsning, gammalt slitet gym, tennisbanorna hade såg ut som vara tagna från en skräckfilm. Stranden var inget speciellt. Det här hotellet skulle lika gärna kunna ligga på gran canaria. Kändes som ett charter hotell som inte jag var ute efter ha flugit runt halva jorden.

Kauai i sig var magiskt. Ett av de finaste platserna jag varit på. Finns mängder med saker att göra. Fantastiska stränder och Vattenfall. Och riktigt bra mat även om det var lite dyrare än vad jag hade förväntat mig. Tips Hyr en Jeep Wrangler eller en Mustang och upptäck ön.

Ko Kea har jag börjat titta närmare på. Även Grand Hyatt...,nu har den första prischocken släppt... ;):rolleyes:
 

Linmet

Medlem
Förväntar mig givetvis inga svar på denna fråga men om någon är sugen så är det uppskattat.

Har spanat på det fina erbjudandet på business class över jul och nyår till hawaii och även om det fortfarande är massor pengar att flyga dit 2 vuxna + 2 barn (7 och 8 år) känns det genomfört bart nu. Att man dessutom hittat riktigt fina flyg gör en ju inte mindre sugen. Själva resan är en del av målet så att säga...

Sen när man ser hotellpriserna inser man att oj då det kanske inte går ändå. Däremot verkar AIRBNB finnas till rimliga priser.

Om man siktar på AIRBNB och att dela upp styva 2 veckor på två boenden. Vart skulle ni bo? Hur lätt är det att ta sig mellan öarna? Båt? Flyg?

Rimligt att hyra bil?
Vad hade ni sett? (Vi gillar att bila runt och se saker men gillar även pool, bra mat och stranden).
 

taxvalp

Medlem
Kort svar: Hyrbil är ett måste oavsett destination, förutom om ni vill hänga vid Waikiki Beach hela tiden. Det är flyg som gäller mellan öarna.

När det gäller öar har alla sina preferenser (mycket finns att läsa i tråden) men Kauai är min personliga favorit. Jag skulle ha kombinerat med Maui, eventuell ett par dagar i Honolulu i början för acklimatisering.
 

toer00

Medlem
Har varit på Maui och Big Island för ca 4 år sedan...det var fantastiskt. Så nu blir Kauai och Honolulu över jul och nyår.
Håller tummarna på att hotellpriserna går ner när marknadsansvarige på hotellen upptäcker att förväntad julrusch inte blir den man hoppas på...
(hoppas på det scenariot i alla fall :rolleyes:)
 

Senator

Moderator
Förväntar mig givetvis inga svar på denna fråga men om någon är sugen så är det uppskattat.

Har spanat på det fina erbjudandet på business class över jul och nyår till hawaii och även om det fortfarande är massor pengar att flyga dit 2 vuxna + 2 barn (7 och 8 år) känns det genomfört bart nu. Att man dessutom hittat riktigt fina flyg gör en ju inte mindre sugen. Själva resan är en del av målet så att säga...

Sen när man ser hotellpriserna inser man att oj då det kanske inte går ändå. Däremot verkar AIRBNB finnas till rimliga priser.

Om man siktar på AIRBNB och att dela upp styva 2 veckor på två boenden. Vart skulle ni bo? Hur lätt är det att ta sig mellan öarna? Båt? Flyg?

Rimligt att hyra bil?
Vad hade ni sett? (Vi gillar att bila runt och se saker men gillar även pool, bra mat och stranden).

Som jag skrev lite tidigare i tråden så är Karibien, Hawaii och Florida väldigt dyrt gällande boende Nyårsafton +/- 4-5 nätter. AirBNB är kanske ett bra alternativ.

Jag kan bara tala för huvudön Oahu och Big Island. Den andra är häftig med vulkanen och höga bergen. Det knappt så det går att bygga en fotbollsplan på västra sidan då inget område är platt :)

Jag skulle fundera på Kailua på Oahu och se om du hittar något på AirBNB. För en familj med barn i den åldern gissar jag att stranden är viktig. Det är en grym strand på soluppgångssidan. Sen tar det ca 20-25min med bil till centrala Honolulu. Det finns mysiga små restauranger samt nödvändigheter som en stor livsmedelsaffär.

Sen kanske hitta motsatsen på Kauai och Lanai med väldigt lugnt.

Jag har varit två gånger med två olika syften. Jag har alltid tagit den väldigt långa vägen via London, USAs östkust, LA innan Hawaii. Jag kommer svära lite i kyrkan, men jag och min sambo som är sol-/bad-/strandälskare tycker inte det är värt den långa resan och 11-12t tidsskillnaden. Nu tror jag delvis det har med själva flyget dit att göra. Lägger man ihop totala kostnader, restid, tidsomställning (ut och framförallt hem), upplevelsen så kan jag känna att det finns andra exotiska destinationer som passar oss bättre. Vi är glada att vi har varit där, men det står inte på vår lista att återvända inom kort. Till och med jag som älskar att flyga tycker det är sjukt långt. Jag hoppas när ANA öppnar från Arlanda att man kan åka den vägen smidigt. Då kanske kan det bli aktuellt igen.
 

mha321

Medlem
Jag hoppas när ANA öppnar från Arlanda att man kan åka den vägen smidigt. Då kanske kan det bli aktuellt igen.
Inte för att ifrågasätta principen, men är det någon speciell anledning till det? Det är ju längre att flyga via Tokyo än via t.ex. LA? Är det förhoppningen om att sista benet med ANA blir trevligare än det skulle vara med "valfri US carrier"?
 

Senator

Moderator
Inte för att ifrågasätta principen, men är det någon speciell anledning till det? Det är ju längre att flyga via Tokyo än via t.ex. LA? Är det förhoppningen om att sista benet med ANA blir trevligare än det skulle vara med "valfri US carrier"?

Två segment, ett stopp. Men ett önsketänkande inser jag eftersom att ANA landar på HND 07.20 och första flyg från HND/NRT till HNL avgår 19.00 :eek: SAS ARN-LAX sen byte LAX-HNL som vi hade var optimalt. Tyvärr avgår UA/AA från ORD redan runt 10.00 så ARN-ORD är inget alternativ samma dag.

Men vi åkte
ARN-DUB SAS Plus
DUB-LHR British Airways Club Europe
LHR-JFK British Airways First
övernattning
JFK-LAX American First (3-klass)
LAX-KOA American First (2-klass)

Det kommer inte hända igen :D
 

mha321

Medlem
Två segment, ett stopp. Men ett önsketänkande inser jag eftersom att ANA landar på HND 07.20 och första flyg från HND/NRT till HNL avgår 19.00 :eek: SAS ARN-LAX sen byte LAX-HNL som vi hade var optimalt. Tyvärr avgår UA/AA från ORD redan runt 10.00 så ARN-ORD är inget alternativ samma dag.

Men vi åkte
ARN-DUB SAS Plus
DUB-LHR British Airways Club Europe
LHR-JFK British Airways First
övernattning
JFK-LAX American First (3-klass)
LAX-KOA American First (2-klass)

Det kommer inte hända igen :D

Ett stopp fanns ju som du säger som möjlighet så länge sas flög direkt till lax från Arlanda. Nu får du två, ett I cph och ett I lax eller sfo, men tidsmässigt blir det ju inte så vansinnigt mycket sämre.

Och nä er väg var knappast den effektiva :) men den gav många poäng!

ANA via Tokyo ger ju å andra sidan ett ypperligt läge för två dagar i Tokyo på vägen eller något sådant, för Tokyo är trevligt! Och så kan man ju alltid försöka hitta något där kan flyger ut och hem I olika riktning, och får hela varvet. Det gäller att tänka positivt!
 
2 bilder från Waimanalo beach när vi var där Jan 2019. Kommer lätt åka igen vid tillfälle
 

Attachments

  • 4C7568FB-B545-4811-882E-6D2F77948214.jpeg
    4C7568FB-B545-4811-882E-6D2F77948214.jpeg
    51,8 KB · Visningar: 457
  • B5A90E0E-0C6E-4A97-9108-E11EBF776D15.jpeg
    B5A90E0E-0C6E-4A97-9108-E11EBF776D15.jpeg
    49,6 KB · Visningar: 454

Alf

Medlem
För den som är ytterligare intresserad av Hawaii kör kanal 11 på TV en serie om husköpare på Hawaii som heter
Hawaii Life. Det handlar om alla öarna. Mycket trevligt program med fina vyer av det underbara Hawaii.

Efter alla år av resande, både privat och i tjänsten där många är det många bekanta som frågar vilket plats som är bäst. Svaret är alltid lika lätt, Hawaii Hawaii har allt, bekvämlighet med bra boende, bra mat, mycket sevärdheter och en underbar natur med värdens finaste stränder.

Det finns bara en nackdel, en himla lång resa, även i business/First.
 
Toppen