Senaste nytt

Har du övernattat på en flygplats?

Knucket

Medlem
Då jag har lite problem att sova och ibland svårt att vakna tyckte jag det var lika bra att tillbringa 18-07 på AA's terminal. Hade sovit på planet och var rätt utvilad när jag kom fram. Det var ingen större skillnad mot ARN, utom att jag kände mig lite annorlunda (nästan enda vita personen) och alla pratade andra språk än engelska. Kände mig dock trygg och det knallade runt vakter/säkerhetspersonal nu och då.
 

Bizniz4u

Medlem
Kom för 13 år sedan in vid midnatt till Mexico City och när vi kommit genom passkontrollen så visade det sig att;
1. Mitt bagage inte kommit
2. Hyrbilsfirman stängde 12 och öppnade kl 07.
Inget att ligga på så jag lade ut mina 4 magasin jag haft på flighten och somnade. Vaknade 30 minuter senare med kramp i båda vaderna. Flygplatsen ligger högt över havet och det kan bli riktigt kallt....
 

palmen

Moderator
Övernattade en natt ofrivilligt på Changi i samband med vulkanen på Island. Skulle med ett av de första planen som blev inställda.
Spenderade nästan 8 timmar på flygplatsen innan infon kom att vi skulle få övernatta där i väntan på nya besked.

Alla platser under bänkar eller längs med väggarna var upptagna i den gaten vi blev tilldelade, jag hittade en plats under bagage-scannern. Sov väl inte direkt jättebra men det fungerade, efter mycket om och men lyckades jag få en filt i alla fall (de flesta hade tagit 3 filtar så de räckte inte till alla som skulle med QF A380).
Efter denna natten blev det 2 nätter på lyxhotell i Singapore och efter det 2 nätter på golfresort i Malaysia innan flygtrafiken återupptogs till Europa. Allt detta betalades av Qantas så det var itne jättesynd om mig även om 6 dagars försening hem inte var vad man önskade sig.
 

JonW

Medlem
Har bara en ofrivillig övernattning, och då i BKK. Rätt absurt eftersom jag skulle flyga nattflyg i AY C, och detta var dessutom första gången jag skulle komma in i Louis Tavern First loungen.
Så jag i princip sprang från USM transfern för att hinna få lite tid där. Blev dock rätt besviken eftersom denna visade sig vara i stort helt identisk med deras Business Lounge.
Nåja, det fanns sånt som var både ät- och drickbart där, så jag gjorde mig hemmastadd med min PC.
En bit ifrån min plats fanns en avgångstavla, men inga utrop gjordes. Jag sprang och kollade på denna lite då o då, men den visade bara "Gate open".
Så jag utgick ifrån att boardingen var försenad, och fortsatte sippa på nåt kallt.
Kort före avgångstid var min flight plötsligt bara borta. Jag började ana oråd, konsulterade loungevärdinnan som inte visste nånting.
Småsprang för säkerhets skull mot gaten, halvvägs där möts jag av en gate agent som frågar om jag är jag, de hade tydligen letat efter mig.
(Det hör till saken att Louis Tavern har hela 3 olika lounger bara borta i West-korset, och där finns ytterligare minst 3 andra lounger OW-premiumfolk kan använda, så det var ju inte helt lätt..)
Agenten ropar på intercom till gaten att jag är återfunnen.
Jag antar att det är rätt lugnt, så jag går ner till snabbt promenadtempo för att inte slita ut den lilla thailändska agenten, och anländer till gaten typ 2 min innan avgångstid.
Tyvärr visar det sig att kapten precis i fel tid beordrat avlastning av mitt bagage, och med tanke på att det var rush hour på BKK så var det ett orubbligt beslut, trots att jag med emfas poängterade att tavlan absolut inte visat varken Boarding eller Final Call....
Nu utbröt ett makalöst kackel, AY-thaiarna kallade på PG-thaiare. AY-thaiarna hade noterat att PG-anslutningen varit försenad (5 min), och försökte därför skylla debaclet på PG-thaiarna, som ju iom förseningen borde slussat mig med cart till AY-gaten.
Detta alltså trots att jag hade tillbringat närmare en timme i loungen...
Det hela slutade med att man bokade om mig till den morgonavgång AY som tur var hade, men förklarade att jag absolut inte fick lämna transitområdet för någon civiliserad inkvartering.
Istället erbjöd man mig att fortsätta i LT First loungen för mat o dryck etc. För att sen gå 40 m till den stora skumma LT loungen med rulltrappor och allt.
Där skulle jag få disponera en soffa, men ingen mat eller dryck av någon anledning.
Med tanke på den sena timmen samt en hel del av nyss nämnda förnödenheter sov jag riktigt hyggligt, men det var kanske inte premiumupplevelsen man hade sett fram emot kvällen innan...
 

Dr. Miles

Expert
En bit ifrån min plats fanns en avgångstavla, men inga utrop gjordes. Jag sprang och kollade på denna lite då o då, men den visade bara "Gate open".
Så jag utgick ifrån att boardingen var försenad, och fortsatte sippa på nåt kallt.

Det har jag också märkt att "Gate open" plötsligt försvinner från informationstavlan i Bangkok.
Efter det har jag lärt mig att jag går till gaten ändå ca 30 minuter före avgång i Bangok.
 

Gnopps

Medlem
Det har jag också märkt att "Gate open" plötsligt försvinner från informationstavlan i Bangkok.
Efter det har jag lärt mig att jag går till gaten ändå ca 30 minuter före avgång i Bangok.
Jo, tavlor är farliga. Jag litar inte på dem utan infinner mig alltid i tid vid gaten i alla fall. Är inte helt ovanligt att se dem gå direkt från Open till Final call eller boarding 1 timme i förväg. Bra att det löste sig JonW!
 

Aramisa

Medlem
När jag bodde i Dublin för 10-12 år sen & hade tajt budget tog jag oftast sista (ryanair) flighten från Dublin till Stansted och sen första morgon flighten till Göteborg... för att spara pengar sov jag oftast på sofforna på terminalen, några gånger kanske på golvet...

En gång missade jag (efter tube kaos) en flight från LHR till DUB och hade dumt nog åkt till London en helg utan betalkort... detta var på den gamla goda tiden innan smartphones, så jag fick sova på 3 stolar vid incheckningsdiskarna efter att ha använt mina sistsa pund på att ringa jobbet och meddela att jag skulle bli försenad dagen efter!

Har lärt mig uppskatta flygplatshotell... Skycity, Stansted, Amsterdam, Paris, Newark & Gatwick har fått besök senaste tiden :)
 

GOTATH

Medlem
Har övernattat flera gånger på ATH. Ska alltid vidare ut till en ö utanför Aten och på natten går inga färjor. Den första går 07:00. Föredrar att övernatta på nervägen. Brukar sätta mig i baren på Sofitel tvärs över gatan och hålla mig vaken hela natten. Har dock kommit fram till att ifall jag reser ensam börj jag försöka hitta ett ställe att sova på. Ifall man landar tidigt (innan 01) brukar man kunna få en plats vid incheckningsdiskarna. Om man övernattar på hemvägen försöker jag alltid att checka in för att komma airside. Det är alltid mycket lugnare och mindre folk där. Störande är dock de konstanta utropen var 5e minut om att "inte lämna något baggage obevakat" och "inga vätskor i handbaggaget".

Man känner sig dock mycket sliten dagen efter så jag skall nästa gång jag reser natt prova att bo på Sofitel...
 

henrik l

Medlem
Har för mig att jag för länge sedan sov i några soffor i Sky-City på ARN, frivilligt, på väg från Italien till Umeå. Det finns ju det finns/fanns ju en terrassliknanade konstruktion nära nedgången till Arlanda C med några soffor och utsikt över plattan. Då funkade det som natthärbärge. Idag hade jag nog gått in till Radision och samlat lite poäng med 50% boost:)
 
Toppen