Senaste nytt

Flytt av Amex kort från Sverige till USA?

Har inget amerikanskt Amex eller någon lösning, utan bara en reflektion: Amerikanska Amex ger alltså ut ett kort som i praktiken är helt oanvändbart i Europa? Hur tänkte de där?
 

nissefalk

Medlem
Jag har nu fått mitt amerikanska Amex och det går bra online med köpen där. Men när jag handlade för första gången på Coop i butik så tog det stopp. Fick inte chans att knappa in pinkod och Coop hade som policy att inte ta emot signatur på kvitton som tydligen är vanligt i USA? Chattade med US Amex via appen och de bekräftade att de inte kan erbjuda Chip & Pin alls som är ett krav här i Europa i princip. Hur gör ni andra med era amerikanska Amex I fysisk butiker i Sverige? Fungerar det ibland?

Edit: Hittade denna. Som jag tolkar det hela så använder amerikanska Amex Chip+Sign som betalmetod i kortmaskiner och detta är helt nekat i Sverige och i kanske även EU. Crap..
Inte längre giltigt att godkänna kortköp med signatur - Svensk Handel

Jag har ett AMX från USA, och några andra USA kort, det har aldrig fungerat med pin kod på dom utan det har alltid varit att man får skriva på kvitto i Sverige, I USA drar man som sagt bara kortet det är endast ibland man får knappa in en kod och då är det ditt postnummer som efterfrågas.

I din länk till svensk handel kan man läsa följande , så amerikanska kort skall fortsatt vara ok med signatur.

Kort utgivna utanför EES (till exempel USA, Kina och Ryssland) omfattas inte av EUs regelverk, och kan därför fortsatt verifieras med signatur.
 

nissefalk

Medlem
Har inget amerikanskt Amex eller någon lösning, utan bara en reflektion: Amerikanska Amex ger alltså ut ett kort som i praktiken är helt oanvändbart i Europa? Hur tänkte de där?

Som jag nämnt så står det följande i den länkade referensen till Svensk Handel

Kort utgivna utanför EES (till exempel USA, Kina och Ryssland) omfattas inte av EUs regelverk, och kan därför fortsatt verifieras med signatur.
 
Toppen