Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

Anders5

Medlem
Säkert någon som har bättre koll på detta än mig, men finns det några existerande busslinjer (exkluderat lokaltrafik och trafik inom Norrländsk glesbygd) där Flixbus inte konkurrerar?
Flixbus kör inte längre norrut än Uppsala, så all trafik Stockholm-Norrland saknar konkurrens från Flixbus.

Silverlinjen kör till Öland och det gör inte heller Flixbus.
 

Palazzi

Medlem
Flixbus kör inte längre norrut än Uppsala, så all trafik Stockholm-Norrland saknar konkurrens från Flixbus.

Silverlinjen kör till Öland och det gör inte heller Flixbus.

Jodå. Hela vägen till Umeå, trafik i Dalarna samt till vårt semesterhus i Funäsdalen (Härjedalen) via allehanda små orter i inlandet. Tror den ena linjen opereras av Ybuss och den andra av Härjedalingen. Vem som kör till Dalarna har jag inte koll på.

10 timmar till Umeå från Stockholm och sedan glesas ju städerna ut ytterligare. Har svårt (tyvärr) att tänka mig att underlag finns. De verkar ju rätt noga med att utgå från hubbar, så linjerna förväntas nog utgå från Stockholm, Göteborg eller Malmö.
 
Ybuss.
a34efe143938fb915e87d04f5f8526f0.jpg

Flixbus är väl mer ett nätverk av bussbolag?
 

Anders5

Medlem
Jodå. Hela vägen till Umeå, trafik i Dalarna samt till vårt semesterhus i Funäsdalen (Härjedalen) via allehanda små orter i inlandet. Tror den ena linjen opereras av Ybuss och den andra av Härjedalingen. Vem som kör till Dalarna har jag inte koll på.

10 timmar till Umeå från Stockholm och sedan glesas ju städerna ut ytterligare. Har svårt (tyvärr) att tänka mig att underlag finns. De verkar ju rätt noga med att utgå från hubbar, så linjerna förväntas nog utgå från Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Det är ju bara biljettförsäljning och inte Flixbus, sådana samarbeten kan upphöra när som helst. För Umeå så släpps biljetterna först på Y-buss, blir det några över så säljs dom på Flixbus senare (med hutlös avgift verkar det som).
 

Palazzi

Medlem
Det är ju bara biljettförsäljning och inte Flixbus, sådana samarbeten kan upphöra när som helst. För Umeå så släpps biljetterna först på Y-buss, blir det några över så säljs dom på Flixbus senare (med hutlös avgift verkar det som).

Det är väl iofs hela grunden till deras affärsidé, men där de senare börjat expandera även i egen regi. Jag har svårt att tro att man med 25% expansion nödvändigtvis menar med busstrafik opererad av Flixbus. Det är ju inte konstigare än alla codeshare inom flygindustrin.

Jag uppskattar att Flixbus har en så dominant ställning på bokningssidan av buss att det inte är värst mycket större chans att avtal upphör kontra att linjedragningar ändras av andra anledningar (såsom bristande bokningsunderlag). Förutom VY/Bus4You (och Y-buss om man bor precis längs sträckningen) så är ju styrkeförhållanden solklart så att bussoperatörerna är mer beroende av Flixbus bokningsplattform än vad Flixbus är av den unika operatören.
Precis på samma sätt som att alla tågoperatörer skriker högt för att tillåtas vara med på SJs plattform.

Ja, det var ett högt procentuellt påslag på Y-buss. Sen hade jag kanske inte ryggat tillbaka om jag såg 688kr till Nordmaling, om jag inte hade vetat att det är 496kr via Y-buss egen sida. Har inte sett denna typ av påslag förut, så måste vara en liten unik deal där Flixbus tar ut sin normala avgift ovanpå biljettpriset. Undrar om det därmed är en insikt om att Flixbus del av kakan normalt är 30%, lite olika distribuerat (alltså ibland ovanpå tidigidare biljettpris, och ibland som mindre kvar till operatören).

Fördelen med Flixbus är ju också att du kan boka genomgående biljetter, såsom Nordmaling-Stockholm-Kalmar (tror inte att det är en supervanlig resa, men såsom exempel).
 

Anders5

Medlem
Det är väl iofs hela grunden till deras affärsidé, men där de senare börjat expandera även i egen regi. Jag har svårt att tro att man med 25% expansion nödvändigtvis menar med busstrafik opererad av Flixbus. Det är ju inte konstigare än alla codeshare inom flygindustrin.
Nä, grunden är att hyra hela bussen av billigaste bussbolaget, själv bestämma tidtabell, marknadsföra allt som Flixbus, sälja egna biljetter och ha grön färg på bussarna. Något sånt finns inte i Norrland, där köper de enstaka biljetter av andra bolag och säljer vidare. Visst liknar det codeshare och precis som med codeshare så äger man ju inte trafiken.
 
Toppen