igelkotten
Medlem
Ja, här är ju kruxet för Finnair. Med nuvarande anslutningar så ska man flyga på fem destinationer från Stockholm. Huvudsakligen så är detta enbart punkt-till-punkt trafik till/från Stockholm, som i viss mån kan matas med passagerare till/från Helsingfors. För att komma vidare ut i Finnair nätverk så krävs TVÅ anslutningsflyg, och då börjar det bli en väldigt komplex (och dyr) affär.
SAS klarade ju (enligt egen uppfattning) inte av att fylla en daglig LAX-linje ens med sitt omfattande nätverk i Stockholm. Nu ska Finnair fylla tre i veckan i princip enbart med punkt-till-punkt. Det blir en viss uppförsbacke känner jag.
ARN-NYC tror jag mer på. Om USA är helt öppet till våren så finns det ett uppdämt resebehov i bägge riktningarna, och en lucka att fylla efter Norwegians och Uniteds frånfall.
Dallas låter riktigt spännande. Då blir det till att verkligen dra nytta av JV:t.
De kanske inte behöver fylla ARN-LAX, kan ju vara så att alternativkostnaden gör att det är en bättre affär än låta planen stå eller gå annan linje. Likaså betyder det inte nödvändigtvis att SAS gick back på linjen, utan att det helt enkelt fanns mer lönsamhet att förlägga den till CPH.