Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

Sir Lemon

Medlem
B blir jag li
Säkert möjligt men
a) inte till kampanj-priserna som bara gäller direkt-flygen
b) Finnair routar dig hellre över LHR från GOT, eftersom man delar på passagerare och pengar inom kartellen Atlantic joint venture.
B är jag lite osäker på. Om de routar via Helsinki så har de ju 100% av revenues?
 

Senator

Moderator
Gällande den nordamerikanska satsningen så är det rätt spännande. Det kan vara värt att komma ihåg i diskussionen att detta forum har 22.000 medlemmar och enbart en liten procentdel av medlemmarna är aktiva. Det är svårt rent statistisk att tro att vi representerar någon form av "genomsnittskund" för detta ;)

Smart drag, och några tankar runt detta:
1. Jag minns inte källan, men direktflight rankade väldigt högt som urvalskriterium för bokningar. Jag tror topp 3. Norwegian handlade inte alltid om pris, men också direkt. Min lilla empiriska studie bland vänner så seglar direktflyg väldigt ofta upp tillsammans med pris.
2. LAX/JFK utöver annonserade linjen till MIA ingår nu i OneWorld North-Atlantic Joint Venture. Det innebär både Iberia, American och British Airways code-share på flighterna men kanske viktigare tre stora försäljningskanaler till. Här är SAS största akilleshäl i mitt tycke som behöver fylla planen själva.
3. Villkoren och routing är olika inom Fare Basis för alla dessa bolag. Ibland kan det vara gynnsamt att boka det som American, andra gånger som Finnair beroende av olika faktorer.
4. Finnair som alla andra sitter på fasta kostnader i form av leasing av flottan. Flygplan tjänar pengar när dessa är i luften. Nu gissar jag det handlar om att överleva W21/22 med att flyga där som det finns störst sannolikhet för efterfråga, och störst sannolikhet för öppna gränser. Men helt klart risker med detta.
5. Flygen går båda vägar. Min gissning är att efterfrågan i den amerikanska marknaden för Stockholm är större en Helsingfors.

Personligen tycker jag det är lysande och ser gärna detta som ett bra alternativ till USA om det passar. Nackdelen med OW JV är att deras bra priser som oftast behöver sjukt lång framförhållning. Där är både Lufthansagruppen/Air Canada/United samt Delta/Virgin/KLM/Air France långt mer förmånliga för mitt behov.
 

Senator

Moderator
Jag tittar lite på detaljerna nu:

AY29 ARN-JFK 19:35 - 22:00 T,W,F,Sa
AY20 JFK-ARN 20:35 - 09:50 T,W,F,Sa

Jag gillar sena flighter till NYC, men kanske 17:35 - 20:00 hade passat mig bättre. Hem är perfekt.

AY3 ARN-LAX 14:15 - 16:15 Su,T,F
AY4 LAX-ARN 20:05 - 15:30 M,W,Sa

Också bra tider. Kollade bara snabbt en vecka i januari. OBS! Så långt inga code-share jag kan se med American, British och Iberia.

ARN-JFK lägsta Business:
INX1C1S4 AY I Round-Trip 12617(SEK) B V / 12M
+ skatter/avgifter

ARN-LAX lägsta Business:
INX1C1S4 AY I Round-Trip 12617(SEK) B V / 12M
+ skatter/avgifter

mao samma pris. Tyvärr inga regler jag kan se nu. Men lovande.

EDIT: INX1C1S4 är nu borta på ARN-JFK. Det gick 10min från mitt inlägg :eek:

ARN-JFK lägsta Business:
INN4C7S4 AY I Round-Trip 16304(SEK) B V / 12M 14
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Jag tittar lite på detaljerna nu:

AY29 ARN-JFK 19:35 - 22:00 T,W,F,Sa
AY20 JFK-ARN 20:35 - 09:50 T,W,F,Sa

Jag gillar sena flighter till NYC, men kanske 17:35 - 20:00 hade passat mig bättre. Hem är perfekt.

AY3 ARN-LAX 14:15 - 16:15 Su,T,F
AY4 LAX-ARN 20:05 - 15:30 M,W,Sa

Också bra tider. Kollade bara snabbt en vecka i januari. OBS! Så långt inga code-share jag kan se med American, British och Iberia.

ARN-JFK lägsta Business:
INX1C1S4 AY I Round-Trip 12617(SEK) B V / 12M
+ skatter/avgifter

ARN-LAX lägsta Business
INX1C1S4 AY I Round-Trip 12617(SEK) B V / 12M
+ skatter/avgifter

mao samma pris. Tyvärr inga regler jag kan se nu. Men lovande.
Mkt lovande!
 

intuition

Medlem
B blir jag li
B är jag lite osäker på. Om de routar via Helsinki så har de ju 100% av revenues?
Som jag har uppfattat upplägget är det en revenue sharing. De kontrollerar tillgång och priser centralt och delar sedan på intäkterna från samarbetesrutterna. Fördelningen följer insatt kapacitet tror jag.

Om jag bara provar ett slumpmässigt datum, så erbjuder de i första hand via London, men även via HEL. De erbjuder GOT-HEL-LHR-JFK men inte via ARN
GOT-JFK.jpg


GOT-JFK.jpg
 

fcx

Medlem
Jag skulle gärna få in Finnair på linjen CPH/ARN för att mata deras nya långlinjer från ARN.
Ja, här är ju kruxet för Finnair. Med nuvarande anslutningar så ska man flyga på fem destinationer från Stockholm. Huvudsakligen så är detta enbart punkt-till-punkt trafik till/från Stockholm, som i viss mån kan matas med passagerare till/från Helsingfors. För att komma vidare ut i Finnair nätverk så krävs TVÅ anslutningsflyg, och då börjar det bli en väldigt komplex (och dyr) affär.

SAS klarade ju (enligt egen uppfattning) inte av att fylla en daglig LAX-linje ens med sitt omfattande nätverk i Stockholm. Nu ska Finnair fylla tre i veckan i princip enbart med punkt-till-punkt. Det blir en viss uppförsbacke känner jag.

ARN-NYC tror jag mer på. Om USA är helt öppet till våren så finns det ett uppdämt resebehov i bägge riktningarna, och en lucka att fylla efter Norwegians och Uniteds frånfall.

Dallas låter riktigt spännande. Då blir det till att verkligen dra nytta av JV:t.
 
Toppen