Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

Plus

Medlem
Inför vintern 2022-2023 planerar Finnair att flyga från Arlanda enligt följande:

Arlanda - New York (JFK), 3ggr/vecka
Arlanda - Los Angeles, 3ggr/vecka
Arlanda - Miami, 3ggr/vecka

Arlanda - Bangkok, 2ggr/vecka
Arlanda - Phuket, 2ggr/vecka

Källa: Finnair flies to 77 destinations in winter 2022, as travel continues to recover - Aviation24.be

Jag tycker att det är lite märkligt att man fortsätter på linjer som redan är servade. Det känns som man vill täppa igen luckan efter Norwegian, då detta är ju mer eller mindre identiskt med DY longhaul.
 

011430121

Medlem
Inför vintern 2022-2023 planerar Finnair att flyga från Arlanda enligt följande:

Arlanda - New York (JFK), 3ggr/vecka
Arlanda - Los Angeles, 3ggr/vecka
Arlanda - Miami, 3ggr/vecka

Arlanda - Bangkok, 2ggr/vecka
Arlanda - Phuket, 2ggr/vecka

Källa: Finnair flies to 77 destinations in winter 2022, as travel continues to recover - Aviation24.be

Detta känns väl som en kraftig neddragning mot hur tanken var när dessa linjer presenterades Inför vintern 2021/2022
BKK skulle trafikeras från November till slutet av April med 7 avgångar i veckan HKT samma period 4 avgångar i veckan
MIA behåller man 3 avgångar i veckan JFK har haft 4-5 avgångar per vecka under vintern ser ut som om LAX har haft 4 avgångar per vecka.

Finnair introduces nonstop long-haul flights from Stockholm (to Bangkok, Phuket and Miami) - Aviation24.be
 

GOTBound

Medlem
Det är permanent, då de börjar få riktigt höga siffror igen på MIA. Äntligen!

Det är ett lyft att flyta från F till E:
Terminal Gates - Miami International Airport

Miami International Airport [MIA] - Ultimate Terminal Guide [2021]
Concourse E has a total of 18 gates with gates E2 and E4-E11 in the main concourse, and gates E20-E25, E30, E31, and E33 located in a satellite building accessible via a walkway or a train.

Concourse E is connected to Concourse D within the secure area via a connector bridge opposite gate E2.

Concourse F has 19 gates numbered F3-F12, F14-F21, and F23. All gates can be reached from the security checkpoint within a 3-5 minute walk.

Concourse G has 14 gates numbered G2, G4-G12, G14-G16, and G19, with all gates accessible to walk to within 3-5 minutes from the security checkpoint.

Apart from connections between Concourse E and D, all other passengers must exit the secure area and use the moving walkways on Level 3 to travel to their connecting concourse.


Så flytten till E innebär att alla connections från Terminal D är i spel samt alla faciliteter i Terminal D.

Jag satt och i-lands snyftade när jag bokat om min Finnair resa till nya datum och jag fick direktflyg MIA-ARN istället för AA codeshare MIA-JFK och sen AY JFK-ARN på grund att jag nu missar Flagship First Loungen och Centurion loungen.
Därav att jag sken upp när jag såg E som deprature concourse vilket föranledde min fråga om flytten var temporär eller permanent. ;)
Oklart om detta nämnts tidigare men det ser ut som Finnair är tillbaka på MIA Terminal/Concourse F numer enligt flygplatsens information :(
Airline Directory - Miami International Airport

*disclaimer* Då Finnair inte återupptar MIA fören den 24/10 de jure eller rättare sagt den 30/10 de facto från ARN respektive den 29/11 från HEL så kan det vara en placeholder manöver från flygplatsens informationsavdelning… vi får väl se helt enkelt.
 
Last edited:

011430121

Medlem
CHECK-IN.dk skrev bakom en betalvägg för några veckor sedan i samband med Finnairs rapport för Q2 där förlusten blev 1,7 miljarder SEK
VD Topi Manner kommer den 7 oktober att redovisa en ny strategi för bolaget.
Finnair tvunget til at ændre strategi - CHECK-IN.dk

Det man kan spekulera i är att bolaget kommer att se mer västerut för att få jobb för sin A350 flotta de har 17 stycken av den modellen, varav 3 stycken är uthyrda till Eurowings Discover.

Kommer vi få ser mer Finnair trafik till USA från ARN i framtiden, personligen tror jag österut det inte kommer fler destinationer än Bangkok och Phuket de kommande åren.
 

intuition

Medlem
Det är troligt. Indien finns också på kartan. Men huruvida ARN är i den nya strategin är det ingen som vet.

Man kan också spekulera i down-sizing. Kabin-renoveringen verkar ha stoppats och de verkar inte själva veta om de säljer Premium economy eller inte.
 

mha321

Medlem
Down sizing eller fler wet lease agreements kanske? Kan ju bero på om man långsiktigt tror på att Kinamarkmaden via helsinki kommer tillbaka - behöver man en strategi för 2 år eller en för 15....
 

011430121

Medlem
Finnair lägger ner samtliga lång direktlinjer från ARN i vinter 2022-2023
Källa: DI

JFK, LAX, MIA, BKK, HKT är det som gäller
 

GOTBound

Medlem
Finnair lägger ner samtliga lång direktlinjer från ARN i vinter 2022-2023
Källa: DI
Changes in our traffic plan for winter 2022-2023 | Finnair

Trist då jag och GOTBound Jr. är/var bokade ARN-MIA-ARN för Novemberlovet med avresa 30/10 på ekonomibiljetter uppgraderade till business med Platinum vouchers, vilket innebär ombokning till economy och sen hoppas att Finnair kan öppna uppgraderingsplatser till business, ombokning till annat One World bolag är automatiskt economy.
I-landsproblem och trist som bara den, men helt i enighet med biljettregler etc.

Än så länge knäpptyst från Finnair ang. vår bokning.
 
Toppen