Senaste nytt

För lite kapacitet på Stockholm-Tallinn med SAS

SK989

Medlem
Senaste tiden har jag noterat att flygen mellan Tallinn och Stockholm med SAS alllt som oftast är helt fullbokade. Linjen trafikeras med tre flyg om dagen utom lördag då det är en avgång. Två av de dagliga avgångarna flygs med CRJ och en flygs med ATR.

Ser man på denna vecka var alla flyg nollade idag. Imorrn är morgonflyget helt nollat, samma sak på fredag. Lördagens enda flyg är helt nollat. På måndag nästa vecka är två av tre flyg redan helt nollade och ett flyg har en (1) plats till salu. Och så där ser det ut. Kul för SAS att linjen går bra (de nollade flygen i de här fallen är inte ett tecken på att de är inställda utan utsålda) men rimligen är den kapacitet SAS tillhandahåller för liten sett till efterfrågan.

SAS flyger inte själva utan det är X-fly som kör wetlease åt SAS till Tallinn och X-fly har inte större flyg. Kan det helt enkelt vara så att SAS inte kan sätta in t.ex. en av sina egna 320 på en av avgångarna för att man kontrakterat X-flyg att köra och det går då inte att disponera om flygen mellan SAS Scandinavia och X-fly?
 

SK989

Medlem
Sist jag flög var det rätt mycket crew som flög passivt, eftersom xfly har sin bas i just Tallinn.
Jag har också noterat att det är mycket crew som flyger passivt på sträckan men det är nog inte det som fyller upp planen så pass mycket att de flesta flyg är helt fulla utan jag tror det snarare är p.g.a. att färjan mellan Stockholm och Tallinn fortfarande bara går varannan dag som fler väljer flyget än förut. Det ser inte heller ut som att Tallink kommer att återgå till att ha en färja per dag i vardera riktning mellan Stockholm och Tallinn då de gör sig av med fartyg, både genom att sälja fartyg och hyra ut dem.

Möjligen skulle trycket minska på linjen mellan Stockholm och Tallinn om SAS ökar kapaciteten mellan Köpenhamn och Tallinn. Tidigare gick det i vart fall 2 flyg per dag utom lördag om jag minns rätt, nu är det totalt tre SAS-flyg i veckan mellan Köpenhamn och Tallinn. Det är en hel del som flyger med SAS mellan Tallinn och Stockholm som bara har transfer på Arlanda.
 
Last edited:
Toppen