Senaste nytt

Får jag hoppa på SJ tåget på en senare station än biljetten visar?

Tamas

Medlem
Frågan i rubriken, anledningen är:
Göteborg - Katrineholm kostar 5800p däremote Skövde - Katrineholm går på 7000p för samma tåg.
Skövde är t.o.m åt rätt håll för mig och kan åka dit billigare och bekvämare än till Göteborg.

Jag misstänker det är helt OK, men ställer ändå frågan för er erfarna SJ resänerer.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

airac

Medlem
Jag tror nog det går bra i praktiken, även om teorin troligen säger annat. Tänk på att vid störning gäller din biljett inte från Skövde, och du behöver avboka innan avfärd från Göteborg. På andra sträckor finns det stationer där man bara får kliva av eller på men inte båda. Där skulle jag undvika detta.
 

guwonder

Medlem
Det har fungerat för mig att komma ombord på Nässjö med en Stockholm-Malmö biljett.

SJ Prio poängen visas automatiskt när tåget lämnade Stockholm.
 

Lokföraren

Medlem
@Tamas

Här känner jag mig nästan som hemma :) Läs mitt namn.

Hur som helst, innan jag slutade på järnvägen för typ ett par månader sedan arbetade jag på VY. Så det är lite annorlunda regler som gäller där. Men sär kunde man gå på eller av på en station där tåget gör uppehåll om man hade en biljett för resan (eller längre).

Det samma borde gälla på SJ. Jag tänker att du köper från Göteborg, men gömmer dig på toaletten och har diarre, eller kanske sitter du i bistron och äter för dyrt. Din plats är ju ändå din.

Men(!) precis som @airac säger kan det bli problem om det händer något. Säg att tåget är inställt från Skövde av någon anledning, då "sitter" du redan på tåget. Så är du av någon händelse den enda påstigande i Skövde (dvs. SJ tror att ingen går på där) så kanske det inte kommer en buss. Du kan chansa, men var vaksam.
 
Frågan i rubriken, anledningen är:
Göteborg - Katrineholm kostar 5800p däremote Skövde - Katrineholm går på 7000p för samma tåg.
Skövde är t.o.m åt rätt håll för mig och kan åka dit billigare och bekvämare än till Göteborg.

Jag misstänker det är helt OK, men ställer ändå frågan för er erfarna SJ resänerer.
Jag har sett många göra så och har gjort så själv. ;)
 
Toppen