Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

palmen

Moderator
Ringde precis in för att göra en mindre förändring av befintlig bokning.
I nuläget kommer vi att resa följande route:

ARN-BKK-SYD-WLG
WLG-SYD-ICN-IST-MUC-ARN

Den är något omständig, och dessutom är MUC-ARN med Lufthansa i eco. Nyss såg jag att det var möjligt att byta till IST-CPH-ARN, där sista benet är med SAS, och således tillgängligt redan nu i Business. Så varför inte tänkte jag, och ringde in.

Jag fick besked att det skulle addera på ytterligare 1040:- per person i skatt för det enkla bytet MUC -> CPH.
Den totala skattekostnaden för hela resan blev inte mer än 2000:- per person, så det skulle vara en ökning med 50%? Det faller ju på någon form av rimlighetslogik tänker jag? Kan det vara så? Kan de räknat fel? Jag tänker snarare att vi borde spara in på skatten?
Låter som de räknat på tok för lågt innan. Skatter på en tur och retur brukar ligga på ca 1500-2000 kronor. Har du bara betalat dryga tusenlappen har nog någon räknat fel ordentligt i din favör.
 

Samosaguas

Medlem
Tänkte bidra med min erfarenhet efter att jag fick min resa till Bali med Turkish ombokad för ett tag sen. Flyget från IST till DPS flyttades en dag senare, men utresan mellan ARN och IST ändrades inte vilket resulterade i 27 timmar på IST.

Hittade tillgänglighet till IST via flera olika ställen och tänkte inledningsvis att det skulle vara enkelt att boka om. SAS meddelade dock snabbt att all tillgänglighet som syntes på hemsidan (oftast ett ben med TK) inte stämde och att det inte gick att boka. Testade med säkert 4 olika agenter men samma sak hela tiden: det går inte att boka om. Läste om andra här som haft samma problem så tänkte att det var Turkish och married segments som ställde till det.

Idag gjorde jag ett sista försök. Fick snacka med en tjej på SAS som direkt kändes alert och kunnig. Hon sa att hon skulle testa lite olika saker, men det mesta verkade strula och hon kunde inte ändra bokningen. Till slut frågade hon om jag kunde vänta en stund och jag sattes på hold i drygt 10 minuter drygt. Till slut kom hon tillbaka och hade lyckats boka om utresan från ARN via FRA till IST. Visserligen i ekonomi men ändå.

Jag frågade då hur hon lyckades med det eftersom ingen annan klarat av det. Hon sa då att hon verkligen gillade denna typ av bokningar och att man måste lägga ner lite tid för att försöka lösa det.

Summa summarum, det verkar finnas hopp om man lyckas få tag på en bra agent som vill hjälpa till om Turkish bokat om era biljetter.
 

Philip G

Medlem
Låter som de räknat på tok för lågt innan. Skatter på en tur och retur brukar ligga på ca 1500-2000 kronor. Har du bara betalat dryga tusenlappen har nog någon räknat fel ordentligt i din favör.

Men... det jag skrev var att jag redan betalat ca 2000:-, inte dryga tusenlappen. Det är vad de vill ha i tillägg till de 2000:- (2235:- för att vara exakt) jag redan betalat, vilket förefaller extremt konstigt. Den nya totalen, där den enda förändringen är mellanlandning på CPH istället för MUC, landar på över 3200:-.. Mycket förvirrande.

CPH Världens Dyraste Flygplats 2022?
 

Senator

Moderator
Men... det jag skrev var att jag redan betalat ca 2000:-, inte dryga tusenlappen. Det är vad de vill ha i tillägg till de 2000:- (2235:- för att vara exakt) jag redan betalat, vilket förefaller extremt konstigt. Den nya totalen, där den enda förändringen är mellanlandning på CPH istället för MUC, landar på över 3200:-.. Mycket förvirrande.

CPH Världens Dyraste Flygplats 2022?

Bokade du denna innan eller efter nyår? Undvek du telefonavgiften förra gången? Kanske den kom på nu?

Min teori är:
1. Fel från agenten eller första agenten som bokade
2. Någon flygplats har ändrat upp
3. Telefon service fee kommer nu
4. Kombination av 1 - 3

Testat HUACA?
 

Philip G

Medlem
Bokade du denna innan eller efter nyår? Undvek du telefonavgiften förra gången? Kanske den kom på nu?

Min teori är:
1. Fel från agenten eller första agenten som bokade
2. Någon flygplats har ändrat upp
3. Telefon service fee kommer nu
4. Kombination av 1 - 3

Testat HUACA?

Detta bokades efter nyår. Telefonavgiften tror jag vi eventuellt duckade då det inte gick att boka via hemsidan. Fick en riktigt bra agent vid det tillfället.
Fick en känsla av att han visste exakt vad han pysslade med, så tror snarare i sådana fall att han aktivt valde att steka vissa kostnader och att de tillkom denna gången. Jag försökte be agenten utveckla resonemanget hur det blir 1000:- för ett flygplansbyte inom europa, men utan framgång.

Jag körde en HUACA och fick en ganska förvirrad agent, men som efter lite handhållning hittade flighten och kunde boka in oss. Han kunde dock inte berätta om vilken skatt som gällde, så vi får se vad som kommer tillbaka. Fingers crossed. Så mycket bättre är inte CPH eller SAS Plus vs Lufthansa eco.
 

palmen

Moderator
Men... det jag skrev var att jag redan betalat ca 2000:-, inte dryga tusenlappen. Det är vad de vill ha i tillägg till de 2000:- (2235:- för att vara exakt) jag redan betalat, vilket förefaller extremt konstigt. Den nya totalen, där den enda förändringen är mellanlandning på CPH istället för MUC, landar på över 3200:-.. Mycket förvirrande.

CPH Världens Dyraste Flygplats 2022?
Njae, du skrev att totala skattekostnaden var 2000, vilket jag då tolkade som att det var de nya skatterna. Onekligen var det inte det du menade.

Om du får kostnader på omkring 4000 per person är det troligtvis någon som gjort fel. Ligger totalen på 1500-2500 låter det rimligt per person.
 

Homer

Medlem
Jag har en award business till Tokyo den 30 mars (onsdag). Passade nyss på att boka en ny award business till Tokyo den 29 april (fredag).

Såg då att Sas nu bara flyger fredag, hem söndag. Undrar när de avser att ställa in den första flighten?


Det kan man verkligen fråga sig, dessutom vilka ombokningar de kommer att gå med på.
De har officiellt meddelat att de ställer in allt under mars och april, och mycket riktigt är inget längre bokningsbart.
 

ramo

Medlem
Hej,
fick en ombokning av en resa, LAS - YVR - HNL då första sträckan nu är mindre än 4h ( 1h 54min) och nu säger agenten att resan måste bokas om pga 4h regel. Någon som känner till något om detta? Är det bara att boka om eller finns det något som kan göras?
På mina bokningar står det inställd på flyget som bokades om, sedan ser jag våra platser på nästa flyg och jag kan ändra platser etc (ombokade flyget till YVR).
 

Mr Basic

Medlem
Hej,
fick en ombokning av en resa, LAS - YVR - HNL då första sträckan nu är mindre än 4h ( 1h 54min) och nu säger agenten att resan måste bokas om pga 4h regel. Någon som känner till något om detta? Är det bara att boka om eller finns det något som kan göras?
På mina bokningar står det inställd på flyget som bokades om, sedan ser jag våra platser på nästa flyg och jag kan ändra platser etc (ombokade flyget till YVR).
Du ska alltså flyga LAS-YVR-HNL och flighten LAS-YVR har senarelagts så istället för 4+ timmar på YVR så har ni 1.54, har jag fattat rätt då?
Det borde ju innebära international->international transfer, vad är det för MCT på YVR? :rolleyes:
Jag har dock noll koll på vad som gäller vid transfer i Kanada (test, dokument osv.) mht Covid (om det nu kan påverka vid transfer).
 
Toppen