Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Som jag tolkar det inför Tyskland nya krav för inresa:
Alla över 12 år som inte är vaccinerade eller dokumenterade tillfrisknade från Covid-19 behöver ett negativt PCR eller Antigentest från och med idag.
Coronavirus (COVID-19) - Federal Foreign Office

Personlig reflektion är att resa med barn över 12 år är just nu väldigt komplicerat inom EU då fler och fler länder kravställer från 12 års ålder map. vaccinering. Malta är än så länge värst i klassen och tillåter inte PCR eller Antigen utan det är full vaccinering för alla över 12 år eller 14-dagars karantän på specifika karantän hotellel.

Om jag får vara lite bitter så blev det lite så och så där med Re-open EU för stora dela av befolkningen, konstellationen med två vuxna fullvaccinerade är vinnarna [här med ;)].

Hela reopen byggde ju på att barn inte var så skitsamma. Men det har ju visat sig inte stämma så vill man minska smittspridningen så måste man begränsa barn och barnfamiljers resande. Fullt rimliga regler ur det hänseendet.
 

Maja

Medlem
I Sverige kommer vi vaccinera > 16 år [födda 2005 eller tidigare] med start i augusti:
FHM: 16-åringar erbjuds vaccin i augusti | SVT Nyheter

Jag hade inte blivit förvånad om > 12 < 16 år sker senare i höst.

Tror samma sak att Tegnell o CO kommer öppna upp för. +12 när gymnasieungdomarna har vaccinerats under hösten.. Iof beror ju allt på Sveriges smittobild mer än omvärldens för FHM..

Personligen hoppas jag verkligen man kommer igång med vaccineringen av 12-16-åringarna snarast. Detta dels då min egen dotter är 12 år och vi med största sannolikhet blir strandade och ej kan resa någonstans framöver samt i egenskap av lärare så hoppas jag innerligt att fler barn och ungdomar blir vaccinerade. Återstår att se hur många gymnasieungdomar som faktiskt har vaccinerat sig nu när +18 år varit igång ett tag. Tyvärr tror jag att vi kommer få en utbredd 4:e våg bland framför allt gymnasieungdomar när skolorna kör igång igen om drygt 2 veckor och jag räknar med att det kommer bli distansundervisningar i någon omfattning. Lika bra att förbereda sig på det värsta (rent pedagogiskt) redan nu.

Rent privat så ser jag dystrare på att våra weekendresor inom Europa i höst och räknar med att det blir till att avboka. Bryssel i mitten på september känns inte särskilt hoppfullt och inte Barcelona i början på oktober heller. London känns inte heller troligt med alla olika tester och allt vad det medför from måndag, men det har svängt snabbt förr så än är det ingen idé att boka av och ta vouchers från SAS. I-landsproblem på hög nivå är hur tusan jag ska lyckas få ihop mina saknade 8 natter på Hilton nu. Det blir varken billigt eller lätt att ta mig till Stockholm 4 helger för att lösa den saken. :eek::oops:
 

Kimmen00

Medlem
Personligen hoppas jag verkligen man kommer igång med vaccineringen av 12-16-åringarna snarast. Detta dels då min egen dotter är 12 år och vi med största sannolikhet blir strandade och ej kan resa någonstans framöver samt i egenskap av lärare så hoppas jag innerligt att fler barn och ungdomar blir vaccinerade. Återstår att se hur många gymnasieungdomar som faktiskt har vaccinerat sig nu när +18 år varit igång ett tag. Tyvärr tror jag att vi kommer få en utbredd 4:e våg bland framför allt gymnasieungdomar när skolorna kör igång igen om drygt 2 veckor och jag räknar med att det kommer bli distansundervisningar i någon omfattning. Lika bra att förbereda sig på det värsta (rent pedagogiskt) redan nu.

Rent privat så ser jag dystrare på att våra weekendresor inom Europa i höst och räknar med att det blir till att avboka. Bryssel i mitten på september känns inte särskilt hoppfullt och inte Barcelona i början på oktober heller. London känns inte heller troligt med alla olika tester och allt vad det medför from måndag, men det har svängt snabbt förr så än är det ingen idé att boka av och ta vouchers från SAS. I-landsproblem på hög nivå är hur tusan jag ska lyckas få ihop mina saknade 8 natter på Hilton nu. Det blir varken billigt eller lätt att ta mig till Stockholm 4 helger för att lösa den saken. :eek::oops:

Samma här.. dottern är ju 12 så det kan ju ställa till det med alla krav. Privat ser som sagt resorna sämre ut i höst/vinter.. USA på höstlovet och jullovet lär väl aldrig bli av för USA kommer väl inte öppna de närmaste åren.. Sen har vi Mauritius och Malaysia på sport/påsk.. vi får väl se där med, ytterst osäkert.
 

Maja

Medlem
Samma här.. dottern är ju 12 så det kan ju ställa till det med alla krav. Privat ser som sagt resorna sämre ut i höst/vinter.. USA på höstlovet och jullovet lär väl aldrig bli av för USA kommer väl inte öppna de närmaste åren.. Sen har vi Mauritius och Malaysia på sport/påsk.. vi får väl se där med, ytterst osäkert.
Ja du, höstlovsresan till Tokyo har jag räknat med att den ska brinna inne, men avvaktar så långt det går för att kunna få vouchern åter som redan gått ut.

Jullovsresan till New York på nyårsdagen ser också mörkt ut, och sedan har jag två revenuebokningar till LA under sportlovet och Florida i juni. Börjar bli nervöst minst sagt. Sedan har vi Bali & Singapore under påsklovet som redan är ombokad 5 ggr. Ser dystert ut som sagt var just nu. :(
 

GOTBound

Medlem
Personligen hoppas jag verkligen man kommer igång med vaccineringen av 12-16-åringarna snarast. Detta dels då min egen dotter är 12 år och vi med största sannolikhet blir strandade och ej kan resa någonstans framöver samt i egenskap av lärare så hoppas jag innerligt att fler barn och ungdomar blir vaccinerade. Återstår att se hur många gymnasieungdomar som faktiskt har vaccinerat sig nu när +18 år varit igång ett tag. Tyvärr tror jag att vi kommer få en utbredd 4:e våg bland framför allt gymnasieungdomar när skolorna kör igång igen om drygt 2 veckor och jag räknar med att det kommer bli distansundervisningar i någon omfattning. Lika bra att förbereda sig på det värsta (rent pedagogiskt) redan nu.

Rent privat så ser jag dystrare på att våra weekendresor inom Europa i höst och räknar med att det blir till att avboka. Bryssel i mitten på september känns inte särskilt hoppfullt och inte Barcelona i början på oktober heller. London känns inte heller troligt med alla olika tester och allt vad det medför from måndag, men det har svängt snabbt förr så än är det ingen idé att boka av och ta vouchers från SAS. I-landsproblem på hög nivå är hur tusan jag ska lyckas få ihop mina saknade 8 natter på Hilton nu. Det blir varken billigt eller lätt att ta mig till Stockholm 4 helger för att lösa den saken. :eek::oops:

Samma här.. dottern är ju 12 så det kan ju ställa till det med alla krav. Privat ser som sagt resorna sämre ut i höst/vinter.. USA på höstlovet och jullovet lär väl aldrig bli av för USA kommer väl inte öppna de närmaste åren.. Sen har vi Mauritius och Malaysia på sport/påsk.. vi får väl se där med, ytterst osäkert.

Ja du, höstlovsresan till Tokyo har jag räknat med att den ska brinna inne, men avvaktar så långt det går för att kunna få vouchern åter som redan gått ut.

Jullovsresan till New York på nyårsdagen ser också mörkt ut, och sedan har jag två revenuebokningar till LA under sportlovet och Florida i juni. Börjar bli nervöst minst sagt. Sedan har vi Bali & Singapore under påsklovet som redan är ombokad 5 ggr. Ser dystert ut som sagt var just nu. :(

Jag har en 15 [född 2006] och en 10 åring, så visst finns det ett mått av egenintresse i detta och hur det utvecklar sig.
Malta v38 känns just nu väldigt avlägset för oss.

@Maja Stockholm och Hilton har blivit Fam. GOTBounds andra hem under pandemi nu när det varit problematiskt att resa utanför Sverige.
 

Maja

Medlem
Jag har en 15 [född 2006] och en 10 åring, så visst finns det ett mått av egenintresse i detta och hur det utvecklar sig.
Malta v38 känns just nu väldigt avlägset för oss.

@Maja Stockholm och Hilton har blivit Fam. GOTBounds andra hem under pandemi nu när det varit problematiskt att resa utanför Sverige.
Ja, men status i all ära, vard tusan ska jag med den till om vi ändå blir strandade i Sverige och ej kan åka på någon inplanerad resan även nästa år? Svårt valt då ingen av oss än kan se in i kristallkulan och vet hur detta utvecklar sig ytterligare. Får väl sitta lugn i båten och ev. göra massa panikbokningar i slutet på året om det skiter sig fullständigt och det ser rimligt ut som om vi kan komma iväg 2022 på våra planerade resor.
 

RickardG

Medlem
Jag tror fortfarande att det som blir helt och hållet avgörande inte är smittspridningen. Vi kan mycket väl få en fjärde våg, och den kan bli hur monstruös som helst, men får vi extremt få dödsfall och inläggningar på IVA kommer en sån våg bli väldigt lik en vanlig säsongsinfluensa. Då tror jag begränsningar i resande och andra nedstängningar bli väldigt svåra att motivera.
Visst kommer vissa hävda att det finns ungdomar som drabbas av den (ej bevisade) symptombilden long covid, och några i de äldre grupperna kommer drabbas hårt, även om de är vaccinerade, men jag tror inte det kommer anses vara tillräckligt starka skäl att skada ekonomier som det skett hittills.

Visar det sig däremot att en fjärde våg av en eller annan anledning orsakar lidande i nivå med tidigare vågor ligger vi risigt till, både gällande resor och livet i största allmänhet.

I övrigt är jag i samma sits som @Maja, @Kimmen00 , @GOTBound och många andra, med två barn i gruppen som inte får vaccineras men heller inte slipper krav på vaccinering,. Det är onekligen en grupp som kommit lite i kläm.
 

Kimmen00

Medlem
Jag tror fortfarande att det som blir helt och hållet avgörande inte är smittspridningen. Vi kan mycket väl få en fjärde våg, och den kan bli hur monstruös som helst, men får vi extremt få dödsfall och inläggningar på IVA kommer en sån våg bli väldigt lik en vanlig säsongsinfluensa. Då tror jag begränsningar i resande och andra nedstängningar bli väldigt svåra att motivera.
Visst kommer vissa hävda att det finns ungdomar som drabbas av den (ej bevisade) symptombilden long covid, och några i de äldre grupperna kommer drabbas hårt, även om de är vaccinerade, men jag tror inte det kommer anses vara tillräckligt starka skäl att skada ekonomier som det skett hittills.

Visar det sig däremot att en fjärde våg av en eller annan anledning orsakar lidande i nivå med tidigare vågor ligger vi risigt till, både gällande resor och livet i största allmänhet.

I övrigt är jag i samma sits som @Maja, @Kimmen00 , @GOTBound och många andra, med två barn i gruppen som inte får vaccineras men heller inte slipper krav på vaccinering,. Det är onekligen en grupp som kommit lite i kläm.

Jag tror som du, problemet är väl att alla politiker agerar som höns när media hetsar om ökade smitt-tal.. ja, smittan LÄR gå upp men som vi sagt, så länge det är få dödsfall etc borde man låta det vara.. dock visar det ju nu att man agerar tvärtom. Man börjar stänga ner gränser och samhällen igen i EU
 

Hachans

Medlem
Jag tror som du, problemet är väl att alla politiker agerar som höns när media hetsar om ökade smitt-tal.. ja, smittan LÄR gå upp men som vi sagt, så länge det är få dödsfall etc borde man låta det vara.. dock visar det ju nu att man agerar tvärtom. Man börjar stänga ner gränser och samhällen igen i EU

Det man vill göra är att förhindra ytterligare mutationer som uppstår när spridningen är okontrollerad. Hade vi fixat det tidigare och bara haft tidigare varianter så hade vi inte haft alfavarianten som först var den som låg bakom tidigare våg. Och vi hade inte haft delta nu heller. För även om symptomen just är milda om man är vaccinerad, så finns det inget som talar för att det kommer förbli så i all evighet.

Jag bävar inför den variant som lyckas mutera, gå igenom vaccin och orsaka rejäl sjukdom.

Och jag börjar i ärlighetens namn också bli rejält trött på konspirationsteoretiker, antivaxxers och andra som tycker att deras flum ska tas på lika stort allvar som vetenskapliga fakta, och att det är deras vaccinvägran, ryska propagandadelning och användning som nyttiga idiotier som gör att vi fortfarande inte kan röra oss fritt.
 

bvs

Medlem
Personligen har jag helt tappat glädjen med att planera resor och försöka komma iväg. Som flera andra har jag barn som har fyllt 12 vilket gör att man hamnar i limbo. Lägg till på det ändrade regler vecka till vecka, ibland PCR, nästa vecka inte, sen veckan efter är det PCR igen. Omboka rutter för du inte kan göra transit i vissa länder, vilka också ändrar sig vecka till vecka. Flygbolagen sitter i samma sits och det snittas rätt många ändrade flyg på de bokningar vi haft.

Följden av tappad reslust är också att jaga poäng/status inte känns kul längre heller. Att sätta den där perfekta awardbokningen ger mig ingen kick då vi förmodligen ändå inte kommer komma iväg när det väl närmar sig.

Jobbresandet orkar jag inte ens prata om, det dröjer nog ett år till, minst.
 
Toppen