Senaste nytt

Barcelona till Vancouver - Maximera miles och segment

Dr. Miles

Expert
Washington-New York-Boston[vv] T/R med American Airlines i First class(P class, ca 6.500 SEK inkl. skatter) ger 240 TP.
Man kan börja resan antigen från Washington eller från Boston.
 

henrik l

Medlem
Kan AA för dåligt, men med silver hos BA får du bl a loungeaccess och 100% bonus på dina mil, dock ej tierpoints. Personligen tycker jag att BA's silver är det bästa silverkortet i branschen. Nu vet jag inte hur ditt resemönster ser ut, men det finns några sätta att späda på sina TP. 1) Flyga economy extra (wt+) interkontinentalt, ger minimum 220 TP om man flyger via LHR till en interkontinental slutdestination. Skulle man i ditt fall hypotetiskt göra något i stil med BCN-LHR-JFK-LAX-YVR så sopar du in ca 200 (ev 220) TP en väg. Vid BA-kampanjer kan man hitta WT+ från 8000-10 000. 2) När du är i USA, gör ett TP-run, finns en tråd om det på Flyer Talk. 3) Råkar du passera Seoul eller Taipe, kan man göra ett TP-run med Catay Pacific, via Hong Kong, till Indonesien för runt 6 000 kr i business och kamma hem 360 TP. 4) För Skandinaverna är favoriten att flyga med BA i business GOT/ARN-LHR för 2500 kr T&R och få 80 TP. 5) Kolla upp vad BA och Ibera har för erbjudanden i business där du kan dra in fler TP.
 
Last edited:
Kan AA för dåligt, men med silver hos BA får du bl a loungeaccess och 100% bonus på dina mil, dock ej tierpoints. Personligen tycker jag att BA's silver är det bästa silverkortet i branschen. Nu vet jag inte hur ditt resemönster ser ut, men det finns några sätta att späda på sina TP. 1) Flyga economy extra (wt+) interkontinentalt, ger minimum 220 TP om man flyger via LHR till en interkontinental slutdestination. Skulle man i ditt fall hypotetiskt göra något i stil med BCN-LHR-JFK-LAX-YVR så sopar du in ca 200 (ev 220) TP en väg. Vid BA-kampanjer kan man hitta WT+ från 8000-10 000. 2) När du är i USA, gör ett TP-run, finns en tråd om det på Flyer Talk. 3) Råkar du passera Seoul eller Taipe, kan man göra ett TP-run med Catay Pacific, via Hong Kong, till Indonesien för runt 6 000 kr i business och kamma hem360 TP. 4) För Skandinaverna är favoriten att flyga med BA i business GO/ARN-LHR för 2500 kr T&R och få 80 TP. 5) Kolla upp vad BA och Ibera har för erbjudanden i business där du kan dra in fler TP.

Mycket möjligt att BA har en mycket bra silvernivå, men när man sitter på Blue och det är långt till Brons så känns det väldigt avlägset.

Ser dock möjligheter att sno in en massa TP i det du skriver. Tyvärr så finns det inga möjligheter i allt för stora utsvävningar på den här resan, dock varken i pris eller via asien. Men det kommer ju fler tillfällen förhoppningsvis. WT+ låter dock lovande, ska se om det går att hitta nån vettig fare mellan LHR och DFW eller liknande.
 
Kan AA för dåligt, men med silver hos BA får du bl a loungeaccess och 100% bonus på dina mil, dock ej tierpoints. Personligen tycker jag att BA's silver är det bästa silverkortet i branschen. Nu vet jag inte hur ditt resemönster ser ut, men det finns några sätta att späda på sina TP. 1) Flyga economy extra (wt+) interkontinentalt, ger minimum 220 TP om man flyger via LHR till en interkontinental slutdestination. Skulle man i ditt fall hypotetiskt göra något i stil med BCN-LHR-JFK-LAX-YVR så sopar du in ca 200 (ev 220) TP en väg. Vid BA-kampanjer kan man hitta WT+ från 8000-10 000. 2) När du är i USA, gör ett TP-run, finns en tråd om det på Flyer Talk. 3) Råkar du passera Seoul eller Taipe, kan man göra ett TP-run med Catay Pacific, via Hong Kong, till Indonesien för runt 6 000 kr i business och kamma hem 360 TP. 4) För Skandinaverna är favoriten att flyga med BA i business GOT/ARN-LHR för 2500 kr T&R och få 80 TP. 5) Kolla upp vad BA och Ibera har för erbjudanden i business där du kan dra in fler TP.

Hur räknar du för att få ut 200/220 TP?

BCN-LHR-JFK-LAX-YVR eller BCN-LHR-BOS-LAX-YVR ger enbart 80 TP åt varje håll då sista rutten flygs med Alaskan Airlines och man får inga TP hos dom. I sådana fall får man lägga till SFO efter LAX för att nå 90 TP, men det känns drygt och omständigt.

Att nå över 180 TP totalt på resan känns som väldigt svårt utan att göra en milage run där borta.

300 TP för brons, var det inte 180 TP som gällde för några månader sen?
 

henrik l

Medlem
Hur räknar du för att få ut 200/220 TP?

300 TP för brons, var det inte 180 TP som gällde för några månader sen?

Var lite otydligt jag räknade på en WT+ 2*90+2*20. Men som du säger får man då plocka bort sista benet med Alaskan Airlines.

I de diskussioner jag har sett om Brons vill jag minnas att 300 TP är den enda summa som jag har sett.
 
Last edited:
Om man flyger med BA fyra legs och AA 2 av dom på en resa, går det att kreditera alla miles till AAdvantage? Känns som det är lättare att komma upp i status där då det verkar som att man enbart behöver 25K miles för att nå guld där. Sedan måste man väl i teorin kunna statusmatcha det kortet mot tex Miles & More eller liknande för att sedan statusmatcha tillbaka till BAEC om man trixar lite med sin hemadress?
 

Dr. Miles

Expert
Om man flyger med BA fyra legs och AA 2 av dom på en resa, går det att kreditera alla miles till AAdvantage? Känns som det är lättare att komma upp i status där då det verkar som att man enbart behöver 25K miles för att nå guld där.

American Airlines AAdvantage Gold och British Airways Executive Club(BAEC) Gold är inte samma sak.

AAdvantage Gold är oneworld Ruby och det motsvarar BAEC Bronze.

Den som ger t ex tillgång till lounge är AAdvantage Platinum (oneworld Sapphire) och BAEC Silver är motsvarande nivå i så fall.
 
Last edited:
Tack för förklaringen AHO.

Tillbaka till frågan, går det att kreditera alla segment till AAdvantage eller måste man ha AA flightnummer för detta?

Verkar dessutom lättare att nå brons på AA än BA som kräver en massa TP istället.
 

minatoku

Medlem
3) Råkar du passera Seoul eller Taipe, kan man göra ett TP-run med Catay Pacific, via Hong Kong, till Indonesien för runt 6 000 kr i business och kamma hem 360 TP.

Förlåt att jag lånar tråden, men det där låter som ett riktigt kap, vet du var man kan läsa på mer om en sån TP-run?
 
Toppen