Senaste nytt

Amsterdam Star Alliance Lounge öppnar återigen (juli -22)..

Hej!

Försökte få tag på info ang lounger som SAS Plus / Business kan nyttja vid resande via Schiphol.

På Schiphols hemsida står det att SAS lounge är Aspire 26, vilket är helt fel. I min chat med SAS hänvisade de till allmänna sidor som inte gav någon info om nuvarande status.

Rätt lounge for SAS Plus / Business är Star Alliance, som visade sig vara corona-stängd. SAS hade ingen aning om när den skulle öppna, så jag fyllde i ett formulär på Star Alliance hemsida och sen tog det säkert 2 veckor innan ett svar kom:


Star Alliance Lounge at AMS is slated to re-open in July 2022.

Regards,
Star Alliance Help Desk
STAR ALLIANCE​


Jag noterade att Aspire loungen stängde 19:30, inte helt osannolikt att Star Alliance kommer göra likaså.

I övrigt var det kaos på Schiphol, köerna var ENORMA och många som arbetade såg att vara utmattade och lite förvirrade. Det var köer utanför flygplatsen i långa tält, jag misstänker att det var icke-Schengen avgångar. I högtalarna spelade de meddelande om att de var 'understaffed' och bad så mycket om ursäkt.

På vår SAS Plus biljett stod det "FAST TRACK" som troligen inte gäller för Schiphol, men de var så förvirrade att det ändå släppte genom oss.

I nuläget är Schiphol inte en flygplats jag rekommenderar, möjligen har det rätat ut sig till juli då Star Alliance loungen öppnar.
 
Plus eller status ger fast track på AMS så det var ingen slump. Jag håller med, res inte utan fast track genom Schiphol tills efter sommaren!

Är du helt säker, det är verkligen inte min uppfattning efter att ha lusläst på Schiphols hemsida.

Finns det någonstans där du kan visa det i text?
 

airac

Medlem
Jag och besökande släkt snittar nog en resa i månaden sedan jag flyttade till Sverige 2010. Det har aldrig varit fråga med guldkort eller bara Plus biljett (släkten). Statusbaserad går fram från att Amsterdam är en gold track flygplats: Airport Information - Star Alliance

Plus står det på boarding kortet, på SAS bokningen och det har som sagt alltid funkat för oss.

Schiphol har extrem personalbrist i säkerhetskontrollen (värre följder än Arlanda) och fn mycket oerfaren personal, kanske därför du blev ifrågasatt?
 

airac

Medlem
Enligt SAS hemsida:
STAR ALLIANCE GOLD TRACKS
Star Alliance Network erbjuder Star Gold Track-säkerhetskontroll på mer än 150 platser världen över. Alla Star Alliance Gold-medlemmar (inklusive de som reser i ekonomiklass) och resenärer i First och Business Class på en Star Alliance-flygning är berättigade till att använda Star Alliance Gold Track.
SAS Priority Services – Spara tid på flygplatsen | SAS

SAS Plus inom Europa hanteras som business class, så gold track ’räcker’ som info.
 

Trumis

Medlem
Stängde de inte fast track någon gång också för att flytta personal till vanliga säkerhetskontrollen?

Jag var i AMS för någon vecka sedan och då köade jag ca 20 min i vanliga säkerhetskontrollen. Kön rörde sig hela tiden och deras säkerhetskontroll var supersmidig. Behöver inte packa upp något ur väskan, bara tömma fickorna. Större vattenflaskor var ok och sedan en båge per band. Det enda som tog lite tid var att den som skötte scannern på mitt band klarade en väska per 3 väskor som damen vid bandet bredvid klarade..... Jag hade läst om kaoset så var ute i riktigt god tid men som sagt, riktigt smidigt.

Loungen stängd så bra om de öppnar den i sommar.
 

airac

Medlem
Gick förbi igår, stängt såklart, hörde med personalen i Aspire loungen (samma bolag som driver). De sa att förhoppningen fortfarande är den 1a juli. Nu till det intressanta, de har personalbrist även där och hade nyrekryterad för att kunna återöppna Star Alliance loungen, så jag misstänker att det är en viktig anledning till att det har dröjt så pass länge. Man har väl sagt upp folk i 2020 och inte vågat nyrekrytera.
 

airac

Medlem
Vi var förbi idag igen, fortfarande stängt. Orkade inte köa och fråga om ny prognos men då vet ni. Ännu ingen lounge på AMS om man flyger SAS.
 

perhording

Medlem
Enligt agenten i Aspire-loungen idag skall Star Alliance-loungen öppna i morgon, dvs 1 aug. Återstår att se om det blir så...
 
Toppen