Senaste nytt

Aegeans Gold prefix på boardingkortet?

dino_81

Medlem
Bumpar tråden.

Har vid mina senaste resor med Lufthansa fått problem med att få korrekt status (A3G) på boarding card. Inte hela världen dock om det var för att det blivit stopp och belägg vid loungen där jag fått visa upp kortet för att bevisa min status. Sedan har loungedraken lagt in statusen "manuellt". Dessa resor har bokats via mrjet.se.

Detta problem verkar vara knutet till Lufthansa. Har inte haft liknade problem något annat bolag inom Star Alliance. Andra trådar med liknande problem velar just röra det flygbolaget.

Då jag emellanåt nyttjar mobilt boarding card ställer det till det vid ex prioriterad boarding. Jag måste styrka status alternativt göra en manuell incheckning vilket tar lite extra tid och inte underlättar för någon. Både self och online check-in är ju något som gynnar bägge parter.

Imorgon åker jag med LH och återigen har det blivit problem. I samband med bokning (Expedia) lade jag in både mitt A3 och EB nummer för att optimera intjäningen. EB för LH och A3 för returen med Swiss. Det var dock en tankevurpa visade det sig eftersom incheckningspersonal i normalfallet har problem att lägga in ett nummer för intjäning samtidigt som jag vill plocka russinen ur kakan och nyttja *G-förmånerna så som extra bagage etc. Ännu större problem lär det bli när jag redan har krånglat till det...

Kontrollerade bokningen på checkmytrip.com och där är bägge FFP inlagda. På LH:s manage my bookings var dock endast EB synligt och när jag ändrade det till mitt A3 fick jag upp ett meddelade om att A3 redan var inlagt.

Vid online check-in via sas.se gick det överhuvudtaget inte att ändra FFP.

Som sagt, inte hela världen, och det löser sig givetvis imorgon genom att manuellt ändra men det förefaller vara något som strular med just kombinationen A3 (och även EB) tillsammans med LH.

Och säkert spelade både min egen dumhet att använda resebyrå (var dock nödvändigt för att få fram den kombinationen jag ville ha) samt att jag krånglade till det med att lägga in två FFP för de olika bolagen.

Någon som har en tanke om ovan?
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Givetvis blev det strul även på ARN. Efter att ha förmått den mindre positiva kvinnan i check in att överhuvudtaget checka in mig på hederligt vis över disk bekräftade hon att två FFP låg i bokningen. Hon knappade in så att poängen skulle gå till A3. Påtalade att det verkar bli problem med just kombon A3 och LH men hon bekräftade att allt såg bra ut.

Icke!

I loungen blev det till att plocka fram kortet. Även här bekräftades att A3 låg på bokningen men ingen status. Detta fixades dock med lätthet och nytt boardingkort skrevs ut med A3*G på noteringen. Gjorde även en sittplatsändring och kollade mest av nyfikenhet på de mobila boarding carden via SAS:s app - där stod det A3*G på första benet (ARN-HAM) men endast A3*B. Loungepersonalen trodde att felet låg i att bokningen hade gjorts via resebyrå.

Förvisso mindre viktigt och alla förmåner kan nyttjas (även om det fysiska kortet får plockas fram emellanåt) men det hela finner jag lite "märkligt" och kanske något man får leva med när man har ett "snikguld"...? :rolleyes:
 

mha321

Medlem
I loungen blev det till att plocka fram kortet. Även här bekräftades att A3 låg på bokningen men ingen status. Detta fixades dock med lätthet och nytt boardingkort skrevs ut med A3*G på noteringen. Gjorde även en sittplatsändring och kollade mest av nyfikenhet på de mobila boarding carden via SAS:s app - där stod det A3*G på första benet (ARN-HAM) men endast A3*B. Loungepersonalen trodde att felet låg i att bokningen hade gjorts via resebyrå.

Exakt det problemet hade jag för några veckor sedan, men med EBG. Bokning gjord på Lufthansas hemsida, ingen resebyrå. I appen visades SK*G på första boardingkortet (som visserligen var operated by SK), SK*B på andra benet. I systemet i loungen i stockholm visades SK*S (!) på ben nr 2, och de kunde *inte* ändra det. Enligt Lufthansas telefonsupport så var det SK*G på alla ben.

Så jag var basic, silver och gold samtidigt, vilket var lite intressant. Först framme i Frankfurt kunde de få ut boardincard med *G på alla legs - och efter det så blev det även rätt på hemresan.
 

dino_81

Medlem
Liten update.

Imorse reste jag med SAS från Arlanda till Zürich, dock Swiss code share och på boarding card framgick endast vilket bonusprogram (A3) jag ville samla poängen på. Talade med incheckningspersonalen som visade bokningen och på första benet till Zürich framgick alltså bara FQTV/A3 medan andra benet med Swissmetall framgick även status.

På fråga om hon hade någon aning om varför det blir så här när man nyttjar SAS incheckning men reser med ett annat bolag var den enda tanken att det berodde på att Aegean är ett litet bolag. När jag åkte på SAS-biljett med SAS-metall förra veckan stod statusen med i bokningen. Så själva problemet (om det nu verkligen är ett problem) verkar alltså uppstå då incheckning sker med SAS men själva flighten opereras av ett annat bolag.

Så nu har förklaringarna varit både att bokningen utförts med resebyrå och att Aegean är ett litet bolag. Vad kommer härnäst? :confused:

Vore intressant att få reda på varför det blir så här men jag vet inte om jag ens ska försöka lägga ner någon energi på att höra av mig till SAS?
 
Toppen