Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

JPE

Medlem
Hur skulle ni ha gjort i följande situation? Tacksam för tips! :)

ORIGINALBOKNING | (AMEX 2-4-1, 2 personer, 100 000 poäng):
JUL 15 | ARN-ORD SAS | BUSINESS
JUL 22 | EWR-ARN SAS | BUSINESS

Om strejken fortsätter så kommer ARN-ORD ställas in. Jag letade i förebyggande syfte ett alternativ och bokade i helgen följande:

EXTRA UTRESA | (AMEX 2-4-1, 2 personer, 78 000 poäng)
JUL 14 BMA-BRU-LHR-ORD | BUSINESS | (övernattning LHR)

EXTRA HEMRESA | (FLY PREMIUM, 2 personer, 72 000 poäng)
JUL 22 EWR-ARN SAS | BUSINESS
(Det gick inte kombinera extra utresa och hemresa i en bokning eftersom det då hade blivit en dubbel open jaw).

Alternativ 1:
Boka av extraresan och behålla originalbokningen.

Fördelar
  • 50 000 poäng billigare
  • Kanske bättre routing och slippa övernattning LHR
Nackdelar
  • Risk att SAS ombokar till 1-2 dagar senare eller att de säger att de inte hittar något alternativ
  • Risk att SAS når ett avtal på typ torsdag och att SAS då inte vill boka om oss med annat bolag och att det tar en stund att få igång trafiken igen och att vi även då kan komma några dagar senare

Alternativ 2:
Köra på extraresan och boka av originalbokningen.

EDIT: Ser nu att det ser lite konstigt ut att jag skriver att det är en risk att SAS når ett avtal. Självklart vill jag att ett avtal nås men i min kalkyl är det en risk. :)
 
Last edited:

Jompa

Medlem
Har denna bokad och står operated by SK 32S, SEROF, Vad menas med detta?

Den är inte likely to be cancelled.
Arlanda - Pula 20/7.

Screenshot_20220711-101646_Samsung Internet.jpg
 

xanb

Ny medlem
Hej!

Ber om ursäkt på förhand om delar av frågeställningen redan besvarats tidigare i tråden.

Har en bokad hemresa från Nice till Göteborg på torsdag via CPH, som sannolikt kommer bli inställd enligt SAS själva. Eftersom vi bokat vanlig economy och inte är guldmedlemmar så förväntar jag mig minsta möjliga hjälp från SAS, dvs ingen ombokning direkt från dem. Har sökt dem proaktivt via både chatt och telefon för att försöka förekomma problemet, men inte lyckats nå fram då chatten inte hanterar ombokningar och telefonkontakten bryts efter timmar i kö.

Tänkte därför förberedda mig för det värsta och be er om råd.
  1. Finns det någon övre gräns som ens nya resa hem får kosta för att vara berättigad ersättning? SAS själva säger att det ska vara samma ”price range” men det är ju omöjligt sista minuten. Såg också att någon skrev att 300 euro mellanskillnad var max. Och den gränsen täcker tyvärr inte vad likvärdiga biljetter ligger på i dagsläget. Någon annan med erfarenhet?
  2. Någon som vet om deras chapter 11 ger dom rättigheter att hålla inne återbetalning längre än 7 dagar som är standard annars? Då jag har dåliga erfarenheter sedan tidigare att SAS betalat ut i tid tänkte jag försöka driva in pengarna så snabbt som möjligt (med hjälp av ARN/Konsumentverket eller Kron-Kalle) med tanke på bolagets ekonomiska situation. Är detta något som förhindras av nuvarande Chapter 11?
  3. Finns de några andra fällor man bör undvika eller råd när det gäller boka eget ersättningsflyg? Hade kunnat tänka mig boka flyg till ARN eller CPH och kör bil/åka tåg därifrån pga större tillgänglighet. Är det något som försvårar ersättning för hyrbil och bensin tex?
 
Ser att SAS just nu erbjuder kostnadsfri ombokning av resor 11-16e Juli. Har en resa 19e och kan omboka nu mot pristillägg då biljetterna runt är dyrare (Sas plus smart). Någon som hängt med och vet följande?

1. Brukar de avisera fria ombokningar en vecka i taget eller är det chans att man denna vecka kan boka om en resa som avgår den 19e juli fritt?
2. Jag gissar att de stryker kostnad för om motsvarande biljett är något dyrare under denna ombokningsperioden eller tar de fortfarande ut prisskillnaden? (Då har det ju ingen som helst funktion om man redan bokat sas plus som tillåter ombokning mot ev pristillägg)
 

Agö

Medlem
Plötsligt dök det upp en SAS Connect-flight mellan Stockholm och Köpenhamn lördag den 16 juli (SK411). Kan kanske hjälpa någon som vill ned till Köpenhamn från Stockholm för vidare färd. Jag skyndade mig att boka om vår hemresa från Alicante via Stockholm och med denna Connect-flight som sista ben. Kundtjänst såg den inte i sitt system när de skulle boka genomgående så tipset är som alltid att ha gjort undersökningar innan och sedan bokstavera för dem.
 
Toppen