Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Agö

Medlem
Dansk inrikestrafik där längsta sträckan Aalborg-Kastrup endast är ca 24 mil kan väl definitivt inte vara lönsam ?

/ TT
Just denna sträcka är ju en guldgruva och den sista riktiga inrikeslinjen och det är därför det är en luftbro mellan städerna. SAS möter konkurrens från såväl Norwegian som DAT - otrolig turtäthet under arbetssäsong. Märks också på prissättningen.

Billund är inte tillbaka efter pandemin - anses inte lönsam i avsaknad av affärsresenärer - de ganska många gånger jag flugit Billund-Köpenhamn är det i princip uteslutande transferpax. Och Aarhus har tåget som alternativ, ligger knöligt till från stan och har därtill konkurrens från sjöflyget.
 

rsimon

Medlem
Intressant artikel från 2010:
Därför lyfter inte SAS ekonomi

Enligt Anders Lidman var SAS och Sverige bland de starkaste motståndarna till att de reguljära flygbolagens monopolställning skulle upphöra. Därför vägrade också SAS-ledningen, med vd:n Jan Carlzon i spetsen, in i det sista att inse vad som skulle hända och gjorde inget för att rusta SAS inför den nya konkurrensen.
https://kollega.se/arkiv/darfor-lyfter-inte-sas-ekonomi
- Vissa flygbolag insåg att man måste konkurrera med biljettpriserna och strukturerade om sin verksamhet utifrån det. Men SAS-ledningen genomförde inte den omstrukturering som behövdes utan lät bara kostnaderna skena iväg, i tron att pengarna ändå skulle fortsätta flyta in.
https://kollega.se/arkiv/darfor-lyfter-inte-sas-ekonomi
 

intuition

Medlem
Jo.. fast Carlzon slutade 1993. Det var inte heller jättekonstigt att han var fast i sin modell och inte byggde för lågpris. Det är därför man byter VD då och då, även om de gjort ett bra jobb.

Det är ju mer anvärkningsvärt att vi nästan 30 år senare fortfarande har personalgrupper som vägrar acceptera att pengarna faktiskt inte fortsätter flyta in.
 

Fredrik

Medlem

varva77

Medlem
Fint ändå att SAS som statsägt bolag leasar flyg från entiteter kontrollerade av kinesiska staten.
Verkar som att de vill göra en rejäl kapning. De nämner ju alla 350 men även 330, då är de väl nere på under åtta(?). Bara Tokyo, NY och kanske SF kvar med Wide body? Bara NY från Stockholm? Resten läggs ner men möjligtvis Washington och nån NY med A321? Jaja, blir kul att spekulera i nån annan tråd. Om det kommer så långt dvs…
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Fint ändå att SAS som statsägt bolag leasar flyg från entiteter kontrollerade av kinesiska staten.
Nu får du ju sluta. SAS är inte ett Statsägt flygbolag. Hur är det med Finnair som du snackar så gott om? Varifrån leasar de sina plan? Intressen från andra stater än Finland?
Tänker inte ägna mig åt några rasistiska eller politiska påhopp på Kineser eller Kinesiska företag. Att de är den dominerande ekonomiska makten idag är nog bara att acceptera, annars kan man ju typ hungerstrejka mot det eller något lika meningsfullt. Antipatier mot Kineser och deras framstegsanda skäll inte diskuteras här utan det finns andra mer obskyra forum för sådant.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Verkar som att de vill göra en rejäl kapning. De nämner ju alla 350 men även 330, då är de väl nere på under åtta(?). Bara Tokyo, NY och kanske SF kvar med Wide body? Bara NY från Stockholm? Resten läggs ner men möjligtvis Washington och nån NY med A321? Jaja, blir kul att spekulera i nån annan tråd. Om det kommer så långt dvs…
Om man ska vara lite konspiratorisk... Gör man sig av med A350 och a330 så skapas en direkt arbetsbrist bland de dyraste piloterna. När "timeout" för återanställning gått ut kan man börja bygga om från nytt...

Det var väl I princip så Norwegian gjorde även om det där handlade om 737 piloter...
 
Toppen