Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Buffon

Medlem
Ska flyga med SAS (Air Baltic) från Arlanda 15:00 men försenad till 17:15. Någon här som har kunskap i att kunna se om planet är försenat hit och att det är anledningen till förseningen. Även om det är Air Baltic så tvivlar man ju på att komma iväg. SK1811 är flighten
 

palmen

Moderator
Uppdaterar första posten i tråden men info vart eftersom.

En liten uppmaning till alla er som postar hur lång telefonkön är, sluta med det i denna tråd. Känner ni att den information är viktig, starta en separat tråd för det så vi inte sitter med 100-tals inlägg i tråden som bara rapporterar kö-tider (likt vad som gjordes när det var kaos på ARN för kö till säkerhetskontroll).

//Moderator
 

stare

Medlem
Behöver sitta ner en stund imon. Nån som kan bekräfta om SAS Lounge på Landvetter är öppen?
 

Big Birger

Medlem
Systersonen ska flyga Business för första gången på onsdag. Inbokad bonusbiljett med SAS i Business till Chicago.

Ringde in 20 sekunder efter beskedet om strejk. "25 minuters kö". Kom fram efter 90 minuter. Jag hade hittat ett alternativ dagen efter via München och London i Economy för att sedan dagen efter åka Business med United direkt till Chicago.

Jag hade gjort en "Fly Premium"-bokning. Eftersom flighten på onsdag ännu inte är inställd (men som jag törs sätta min vänsterarm på att den kommer bli) så fick jag både betala Star Alliance-bokningsavgift på 400 kr + ombokningsavgift på 150 kr + applicera en voucher för att slippa betala 130 000 poäng.

Hade jag haft is i magen och väntat tills planet de facto ställs in, hade det kanske kunnat bli tal om €600 i ersättning och ombokning på något sätt + att jag då hade sluppit bokningsavgifterna.

Men i detta specifika fall var det bättre att bita i den sura bananen och lösa uppgiften. Tänk om det inte hade gått att boka om hans resa efter att den ställts in? Han har väntat i över 2 år på sin första resa i Business och hans polare i USA väntar på honom för sommaräventyr.

Hemresan är med SAS i slutet av juli. Det kan bli intressant. Det fanns i alla fall inga alternativ för hemresa, så det var ett enkelt beslut att ha kvar den.
 

fly4fun

Medlem
Ska flyga med SAS (Air Baltic) från Arlanda 15:00 men försenad till 17:15. Någon här som har kunskap i att kunna se om planet är försenat hit och att det är anledningen till förseningen. Även om det är Air Baltic så tvivlar man ju på att komma iväg. SK1811 är flighten
Ladda ner Flightradar24 så ser du vilket plan du ska flyga och var det befinner sig.
 

Minsan

Medlem
Vi kom iväg till Split igår hela familjen, 9 st. Vi ska åka tillbaka på söndag med SAS, förutom två som har turen att åka till Köpenhamn med SAS Connect. Så vi andra sju drabbas av strejken.
Tror ni SAS kommer boka om oss till ett annat alternativ inom 24 h, så att man ska vänta in det? Eller boka en egen returresa? antar att strejken varar mer än en vecka?

Det var lite komiskt, vi ser flygplatsen från vår strand och flera SAS-plan lyfte precis efter beskedet om strejk.
 

Benz

Medlem
Ska flyga med SAS (Air Baltic) från Arlanda 15:00 men försenad till 17:15. Någon här som har kunskap i att kunna se om planet är försenat hit och att det är anledningen till förseningen. Även om det är Air Baltic så tvivlar man ju på att komma iväg. SK1811 är flighten

Inkommande maskin lyfte 3h 45min sent från Nice. Väntas ankomma 16:15.
Källa: Flightradar24
 

DrGold

Medlem
Ok, så code-share och flygningar med SAS connect m.fl. påverkas inte. Men om vi vänder på det. Vet vi om ALLA flygningar i SAS mainline kommer påverkas?
 
Toppen