Senaste nytt

Finnair - Seattle til Helsinki - servering i business class

LarsCph

Medlem
Jeg har været på min første rejse med Finnair oversøisk - Helsinki-Seattle retur i business class.

Rejsen ud i mandags var meget fin, med helt normal servering fra valg i menukort med 3 hovedretter at vælge imellem som så kunne kombineres med 3 side dishes. Valg mellem ret med oksekød, laks eller wok-grøntsager. Meget fin flyvning syntes jeg på trods af helt fyldt business kabine, god service og selv om deres gamle business class ser lidt slidt ud så syntes jeg at der er rigtig god komfort både når man sidder og ligger. Transit i Helsinki er markant mere afslappet end Heathrow.

På hjemturen var det anerledes. Der var ikke noget menukort overhovedet. Man blev præsenteret for muligheden at vælge kylling eller vegetar ret. Da serveringen nåede til mig på række 4 var der ikke mere kylling. Jeg spurgte ind til om det virkelig kunne passe, men ja det kunne det. Vegetar retten var en slags "bøf" af ris eller lignende, faktisk OK i konsistens, på tomatsovs. Det smagte kraftigt af tomat og salt og det var det - jeg spiste det ikke. Undskyldningen var at der på grund af Covid var mindre servering end normalt - det lød bare underligt eftersom der var fuld servering den anden vej, og i øvrigt så må det vel være muligt at finde en steak i USA tænker jeg? Efter lidt tid kom crew så forbi igen, nu havde de fundet en ekstra kyllingeret - det var jo faktisk god service. Desværre var kyllingen nok noget af det tørreste kyllingefilet jeg nogen sinde har spist, men det kunne dog spises til forskel fra første ret som virkelig ikke smagte godt. Rejen til venstre er forretten - dem fik jeg så to af for det var også den jeg fik til vegetarretten. Og salaten er de skivede grøntsager øverst til venstre.

Jeg tror - og håber - stadig at noget var gået galt med cateringen fra Seattle og at det ikke er sædvanlig standard. Dog insisterede crew på da jeg spurgte, at det var den servering der skulle være fra Seattle. Er der nogen der har fløjet den rute som har fået samme forplejning?

photo_2022-07-02_05-55-46.jpg
 

intuition

Medlem
Har inte flugit rutten (och inte heller longhaul på länge) men vad jag hör och läser så är vegetariskt ofta huvudrätt. Officiellt är skälet miljö och hållbarhet - för att nå sina mål på CO2 m.m. är ofta kött bannlyst. Av samma skäl lastar man inte heller extra mat. Man lastar precis det antal som krävs och man har ingen marginal på extra rätter om det ena eller andra valet är mer populärt än beräknat.
 

LarsCph

Medlem
Hmm - ja tror det er økonomi hvis noget. De kunne jo løse det ret enkelt ved at man kunne vælge ønsket menu inden rejsen. Hvis jeg ville have vegetarisk måltid havde jeg formentlig bedt om det via en special meal request. Det findes bare ikke til fx oksekød, kylling, fisk…

Det som jeg syntes var bemærkesværdigt er også den store forskel på rejsen ud hvor der var tre retter og tre sides at vælge mellem, og menukort. Og hjem to retter og intet menukort.
 

intuition

Medlem
Jo, visst är det ekonomi i grund och botten, men det marknadsförs som "sustainability". Kanske är returen är lastad redan i HEL. Då vill man hålla nere antalet rätter mm för att hålla nere vikten. Eller så är catering från destinationerna dyr.
Jag bara gissar.
 

AABack2ARN

Medlem
Cateringen tror jag är lokal, dvs maten lagas i Seattle och serveras på Finnairs eget porslin.

Tycker mig känna igen konceptet med att maten är "sämre/enklare" från USA än till USA hos de europeiska bolagen. Exempelvis Lufthansa, SAS och Finnair (förvisso pre-covid så saker kan ha ändrats). Gemensamt för dessa är att de startar på kvällen och gärna ser till att få ut maten så snabbt som möjligt och sedan möjliggöra sömn ombord vilket från östkusten kan vara av stor vikt men västkusten är betydligt längre flygtid så där borde det finnas mer valmöjligheter.

På Finnairs hemsida (Business Class menus on Finnair long-haul flights | Finnair står följande att läsa (min understrykning):

Menus for flights to Helsinki are currently not available due to frequent changes. Our cabin crew will be happy to share the menus with you on board. We apologise for the inconvenience
 

LarsCph

Medlem
Ja men det læser jeg som henvisning til de menuer som er længere nede på samme side, de skriver jo af besætningen deler menuerne om bord? Men det kan jo også være mundtligt.

Det er egentlig ok led lidt hurtigere servering på en bakke hjem når mange godt vil sove, det syntes jeg. Men derfor kunne man stadig godt servere mad i ordentlig kvalitet. Det var markant bedre på British Airways fra Chicago da jeg fløj derfra i April. Så det bliver nok dem næste gang hvis det er standarden hos Finnair som jeg oplevede.
 
Jag flög HEL - SEA 22/6.

Piloten annonserade stressigt ut innan take-off att det inte finns något IFE på dagens A330 flight och att mer info följer när vi har kommit iväg.

Ingen info följde och släckta skärmar i alla klasser.

Dessutom verkade ungefär hälften (grov uppskattning) av alla eluttag vara ur funktion så att ladda medhavd elektronik var inte heller enkelt.

Min första longhaul sedan 2013, så jag hoppas onekligen på bättre fungerande teknik på returresan 6/7.
 
Toppen