Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Tomas E

Medlem
Kan det ligga någon sanning i att SPG guldkantade pensionsavtal med SAS kanske inte skulle överleva en konkurs?
Med tanke på att medelåldern för SPG piloter är 59 år är förmodligen en finansiellt bekväm pensionärstillvaro extremt viktig.
Jag har inga insikter i hur det ser ut i detta fall MEN det normala i Sverige är att avtalspensioner hanteras av en förvaltare (försäkringsbolag, typ) och att premierna betalas in medan man jobbar och då är det ”konkurssäkert”. Det brukar inte handla om ”löpande utbetalningar” från företaget till dess pensionärer, vilket däremot förekommer bl.a. i USA.
 

fcx

Medlem
Jag har inga insikter i hur det ser ut i detta fall MEN det normala i Sverige är att avtalspensioner hanteras av en förvaltare (försäkringsbolag, typ) och att premierna betalas in medan man jobbar och då är det ”konkurssäkert”. Det brukar inte handla om ”löpande utbetalningar” från företaget till dess pensionärer, vilket däremot förekommer bl.a. i USA.
Jo, pengarna är nog inbetalade löpande, men systemet bygger i regel på att man kontinuerligt fortsätter att betala in (ett större och större belopp för varje år). för den pilot som är runt 55 år så skulle en konkurs betyda att man saknar fyra års inbetalningar till pensionen om man vill gå vid 59. Då kan man antingen välja att acceptera en lägre pension, eller jobba mer än fyra år hos en arbetsgivare som gör mindre inbetalningar än SAS.
 

igelkotten

Medlem
I många gamla pensionsprogram så brukar det vara "defined benefit" istället för det mer moderna "defined contribution", vilket i regel gäller i både Sverige och USA (även om som du säger, övergången skett senare i USA och det fortfarande förekommer att big wigs kan förhandla till sig defined benefit). Jag skulle inte bli förvånad om de allra äldsta piloterna på SAS hade defined benefit, men det borde ju innebära att de skulle vilja undvika konkurs hade jag tänkt så fackets beteende pekar nog mer mot din teori här. Fast inget facket gör verkar särskilt genomtänkt.
Jag har inga insikter i hur det ser ut i detta fall MEN det normala i Sverige är att avtalspensioner hanteras av en förvaltare (försäkringsbolag, typ) och att premierna betalas in medan man jobbar och då är det ”konkurssäkert”. Det brukar inte handla om ”löpande utbetalningar” från företaget till dess pensionärer, vilket däremot förekommer bl.a. i USA.
 

Mr Basic

Medlem
Piloterna trodde kanske att de kunde skrämma SAS, men jag tror faktiskt att SAS ledning redan landat i att det bara finns två alternativ, SAS Forward eller konkurs, och har därmed inte låtit sig skrämmas.

Kanske har piloterna nu också insett detta och försöker nu att hitta ett sätt att ta sig ur detta hot med hedern och ansiktet i behåll.
Eller så är det precis tvärtom. SAS försökte en förhandling à la 2012 och när det blev uppenbart att piloterna inte skulle låta sig skrämmas fick man tänka om? :rolleyes:

Nu kanske vi inte får reda på allt (om ens ngt?) som yrkats men det är ju inte bara piloterna som ska komma ur det här med hedern i behåll. :cool:
 
Vilka flygtekniker har Xfly och Cityjet på CPH, då SAS flygtekniker har varslat om sympatistrejk 5 juli?
Om de har andra tekniker så är det förstås möjligt för dem att flyga.
Hur ser lockout varslet ut på ARN/OSL gällande SAS markpersonal?

På Arlanda har iaf XFly egna flygtekniker.
Förmodligen samma upplägg på CPH
 
Last edited:

intuition

Medlem
I många gamla pensionsprogram så brukar det vara "defined benefit" istället för det mer moderna "defined contribution", vilket i regel gäller i både Sverige och USA (även om som du säger, övergången skett senare i USA och det fortfarande förekommer att big wigs kan förhandla till sig defined benefit). Jag skulle inte bli förvånad om de allra äldsta piloterna på SAS hade defined benefit, men det borde ju innebära att de skulle vilja undvika konkurs hade jag tänkt så fackets beteende pekar nog mer mot din teori här. Fast inget facket gör verkar särskilt genomtänkt.
Förmånsbestämda avtal var mycket vanliga och gäller inom många stora kollektivavtal, tex Unionens tjänstemän födda 1978 eller tidigare. Så man behöver inte vara lastgammal för att omfattas av förmånsbestämd tjänstepension.
 

NotRyan

Medlem
Förmånsbestämda avtal var mycket vanliga och gäller inom många stora kollektivavtal, tex Unionens tjänstemän födda 1978 eller tidigare. Så man behöver inte vara lastgammal för att omfattas av förmånsbestämd tjänstepension.
Man gjorde om detta för kanske tio år sedan i SAS och gick över till premiebestämd pension.
 
Toppen