Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

mha321

Medlem
Framförallt så är det ju poäng som förr eller senare skulle växlas in. De vinner på de som låter bli att växla in nu, och går neutralt på de som gör det. De har garanterat räknat på den delen.

Den stora frågan är om alla de som säger "nu säger jag upp mitt <platinum eller centurio>" faktiskt gör det. Där har de nog räknat med att den stora majoriteten inte gör det -- och om det blir många som gör det, då blir det dåligt för dem jämfört med hur de räknat. Men de har säkert räknat med att visa göra det.
 

Dawes

Medlem
Är det orimligt att gissa på att några aktörer, flyg som hotell, kommer med bonuserbjudanden under juli eller främst augusti för att locka till sig de som ska växla in sina MR?
De lär ju inte vara ovetande om det som sker och som jag fattat det så är det inte bara vår lilla marknad som det slår på, tyckte mig se någon post här inne som exempel.
Detta förutsätter ju att de ser växlingen som någon form av vinst då, ingen aning hur det ser ut annat än att locka till sig kunder.
Oavsett så sitter jag lite på mina för att se om något dyker upp.
 

M.K

Medlem
Finns ingen poäng att handla mer med Amex nu för mig. Får se om man behåller kortet.

Se det som tidigare skrivet som ett stammis eller föreningskort. Något man visar upp vid tillställningar ibland eller för fika på flygplatser. Jag kommer iaf behålla det ett år till att börja med om jag får betala in årsavgiften +2kr till årsfikat i förskott och sedan slippa månadsräkningen.

Se också till att avregistrera det från Applepay då det annars garanterat kommer råka dras något därifrån en dimmig kväll. :D
 

Hachans

Medlem
Är det orimligt att gissa på att några aktörer, flyg som hotell, kommer med bonuserbjudanden under juli eller främst augusti för att locka till sig de som ska växla in sina MR?
De lär ju inte vara ovetande om det som sker och som jag fattat det så är det inte bara vår lilla marknad som det slår på, tyckte mig se någon post här inne som exempel.
Detta förutsätter ju att de ser växlingen som någon form av vinst då, ingen aning hur det ser ut annat än att locka till sig kunder.
Oavsett så sitter jag lite på mina för att se om något dyker upp.

Varför skulle de komma med erbjudande? Det är ju knappast så att AMEX ensidigt bestämt sig för detta. Trenden i pandemin och inflation är ju att förlorade inkomster ska in till vilket pris som helst. Att då erbjuda rabatterade konverteringar vore konstigt. Hade de fått bestämma själva så hade ändringarna först skett och sen hade det informerats om.
 

Dawes

Medlem
Varför skulle de komma med erbjudande? Det är ju knappast så att AMEX ensidigt bestämt sig för detta. Trenden i pandemin och inflation är ju att förlorade inkomster ska in till vilket pris som helst. Att då erbjuda rabatterade konverteringar vore konstigt. Hade de fått bestämma själva så hade ändringarna först skett och sen hade det informerats om.
Erbjudande eller ej, den genomgående försämringen till respektive part tyder ju ändå på att den gemensamma nämnaren, Amex, bestämt sig för att betala mindre än tidigare för konvertering. Jag tycker i alla fall att det är ett ensidigt agerande, sedan att övriga därefter bjuder till mindre blir ju bara en konsekvens av det, Delta exempelvis känns ju ordentligt butthurt med den sanslösa försämringen som blir.
 
Toppen