Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

palmen

Moderator
"Inlägget publicerades av misstag"

Det är ju förargligt att olyckan är framme ibland, och när man håller på med en artikel så råkar man av misstag skriva fel ord några hundra gånger i rad. Det har väl hänt oss alla?
Ja man kan ha otur när man tänker, otur när man skriver, och sedan extrem otur att man råkar av misstag publicera dessa tankar på två ställen samtidigt bara någon timme innan man varslat om strejk.

Att ha sådan otur kan inte vara lätt. Hoppas de inte har lika otur i övriga livet.
 

fcx

Medlem
Ja man kan ha otur när man tänker, otur när man skriver, och sedan extrem otur att man råkar av misstag publicera dessa tankar på två ställen samtidigt bara någon timme innan man varslat om strejk.

Att ha sådan otur kan inte vara lätt. Hoppas de inte har lika otur i övriga livet.
Ni vet väl hur man rekryterar piloter?

Vid ett tillfälle var det så många sökanden till varje tjänst att SAS personalchef helt sonika delade upp bunten med alla ansökningar i två högar och kastade direkt den ena högen i papperskorgen med orden "de i den där högen hade otur, och vi vill inte anställa piloter som har otur".
 

stare

Medlem
Vad händer vid en eventuell rekonstruktion av bolaget? Nån gissning map frequent flyer program, innestående bokningar osv?
 

palmen

Moderator
Vad händer vid en eventuell rekonstruktion av bolaget? Nån gissning map frequent flyer program, innestående bokningar osv?
Ta den diskussionen i annan lämplig tråd eller starta en ny tråd om det inte finns.
Blir väldigt mycket off topic redan som det är. Ämnet i sig är intressant och bättre att avhandla i egen tråd. Har skrivits mycket om just detta senaste dagarna i andra trådar.

/Moderator
 
Undrar hur många av de 500 piloterna som verkligen vill tillbaka? Flera lär redan ha fått jobb på andra flygbolag om de varit villiga till det, eller helt enkelt bytt karriär.
Det har gått mer än 2 år sedan de blev uppsagda. En del jobbar på andra flygbolag som styrmän och andra har valt att skola om sig till andra yrken.

Det jag inte förstår är hur SAS som arbetsgivare någonsin har kunnat teckna ett avtal med pilotfacken med 5 års rätt till återanställning när lagen är 9 månaders återanställningsrätt. Det är fullständigt obegripligt. Är detta avtal en gammal relik från 1950-talet??
 

Tomas E

Medlem
Det har gått mer än 2 år sedan de blev uppsagda. En del jobbar på andra flygbolag som styrmän och andra har valt att skola om sig till andra yrken.

Det jag inte förstår är hur SAS som arbetsgivare någonsin har kunnat teckna ett avtal med pilotfacken med 5 års rätt till återanställning när lagen är 9 månaders återanställningsrätt. Det är fullständigt obegripligt. Är detta avtal en gammal relik från 1950-talet??
Ska man vara petig gäller enligt lag företrädesrätt till återanställning 9 månader efter uppsägningstidens slut, som enligt LAS är upp till 6 månader vid arbetsbrist (för de som varit anställda minst 10 år), så 15 månader sammanlagt från uppsägningstillfället. Man måste också ha meddelat att man vill använda sig av återanställningsrätten; det brukar vara en ruta man ska kryssa i på blanketten man skriver på att man mottagit besked om uppsägning.
 
Toppen