Senaste nytt

Ombokning av award pga SAS pilotstrejk

PILOTEN

Medlem
Jag har en award med Swissair till USA som börjar med en inrikestransfer med SAS. Den är bokad den 29/6 dvs första dagen som strejken planeras. Därför är min plan att ändra bokningen genom att boka av det första benet, och åka bil till Arlanda istället.

Min fundering är om jag ska göra ombokningen nu, eller om jag ska vänta till en ev strejk med ett inställt flyg från SAS. Är det några för resp nackdelar med de två alternativen?

Min oro med att vänta är dels att inte komma fram och lyckas boka om samma dag (SAS kundtjänst har ju tyvärr fungerat otroligt dåligt redan innan strejkoron), men även att SAS cancellerar hela biljetten om det blir strejk, dvs att jag även tappar resan vidare med Swiss till USA.

Vinsten med att vänta är kanske någon typ av kompensation för sent inställt flyg, men det kanske inte gäller award?

Jag har försökt få svar av SAS kära kundservice i Sveg men de vet inte vad de ska svara i vanlig ordning, och nu har jag även noterat att de kommit på den briljanta idén att de kan lägga på luren när det blir svåra eller tidskrävande frågor (typ ojdå det blev något fel, samtalet bröts… ) så att de håller uppe svarastatistik/väntetidsstatistik.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Om det är viktigt att komma iväg skulle jag avboka första flighten nu på en gång. Möjligt du har något att vinna i form av monetär ersättning om du väntar, men är det verkligen värt det och riskera hela resan?

Ser ett scenario framför mig där du ber om avbokning av första flighten, sen tar biljettering några dagar i vanlig sas anda och där bryter kaoset ut och du får magsår och stresspåslag på köpet.

Mycket om att vara frekvent resenär är att ta kontroll över sin egen situation och inte förlita sig på att andra löser saker åt en.
 

Berglund

Medlem
Därför är min plan att ändra bokningen genom att boka av det första benet, och åka bil till Arlanda istället.
Den ombokningen hade jag gjort nu, med en gång. Blir det strejk lär kundtjänst fullständigt kollapsa! Det lär bli fullständig överbelastning och krigsrubriker, som vanligt, i kvällstidningarna - vi har sett det förut!

SAS cancellerar hela biljetten om det blir strejk, dvs att jag även tappar resan vidare med Swiss till USA
Jag ser inte varför de skulle cancellera resten av resan, boka av det inledande benet och resten av resan borde rimligtvis gå att genomföra.

Vinsten med att vänta är kanske någon typ av kompensation för sent inställt flyg, men det kanske inte gäller award?
Jo, kompensation enligt EU 261/2004 gäller oavsett om du betalat för din biljett med pengar eller poäng. Däremot har det tidigare varit intressanta turer i domstolarna huruvida strejk kvalificerar som "under flygbolagets kontroll" - OM du skulle bedömas kvalificera för kompensation kan du få vänta länge. SAS lär köra fast det i domstol, länge!
 

majoren

Medlem
Om det är viktigt att komma iväg skulle jag avboka första flighten nu på en gång. Möjligt du har något att vinna i form av monetär ersättning om du väntar, men är det verkligen värt det och riskera hela resan?

Nu handlar det främst om att över huvud taget kunna genomföra våra resor - om det nu är målet. Finlir i form av maxad ersättning är sekundärt i det emellanåt kaosartade läge som flygtrafiken nu befinner sig i. Överbokningar, inställda flighter, kaos på flygplatserna och strejker gör att det inte går att räkna med att flygbolagen kan följa regelverket till punkt och pricka. Så rädda din resa genom att omboka och ta bilen till flygplatsen.

Personligen har jag i ett par fall gjort reservbokningar som back-up för särskilt viktiga resor som bara måste genomföras. Detta om något leg på första bokningen skulle ställas sin med kort varsel. På en del kritiska flighter finns det helt inga platser för mig att köpa eller flygbolaget att omboka till - de är redan full- eller överbokade.
 
Last edited:
Toppen