Senaste nytt

Bästa business till Ecuador med Star Alliance?

Matore

Medlem
Planerar en tur till Galapagos nästa vinter och försöker hitta bästa kombo av business över Atlanten.
Vilken/vilka bolag skulle ni säga är bäst? Prio för oss är bra stol att sova i och bra mat. IFE och övrigt spelar ingen roll. Så lång sträcka som möjligt vore skönt.
Har kikat på Avianca LHR-BOG som verkaar , men också en kombo United/Copa, eller SAS/Copa etc men då blir det lite upphackat för att byta i Nordamerika.

Vad säger ni - vilken business är bäst av de bolag som finns att tillgå? Och hur är Avianca och Uniteds business? Tack! :)
 

Matore

Medlem
Jag flög nyligen United och Avianca i longhaul businessclass och stolarna var sköna och jag sov bra, men maten lämnade en hel del att önska.
Ok vilka flygplanstyper var det - är väl olika hårdvara?
Är de bolagen så lika att man lila gärna kan köra avianca hela vägen istället för att köra dom på halva sträckan var?
 
Ok vilka flygplanstyper var det - är väl olika hårdvara?
Är de bolagen så lika att man lila gärna kan köra avianca hela vägen istället för att köra dom på halva sträckan var?
På United var det Boeing 787-9 och på Avianca var det Boeing 787-8. United erbjöd sin relativt nya Polaris-kabin och Aviancas kabin känns fortfarande fräsch. Jag skulle absolut inte åka en omväg för att åka med United och man får inte komma in i Polaris-loungen om man flyger till Ecuador. Ska du åka Avianca så försök åka via London och ät i loungen innan avgång och lägg dig och sov så fort du kommer ombord (jag lovar dig, du missar inget).

Edit: Det här är vad Avianca serverade i businessclass på BOG-LHR i april:
Screenshot_20220531-080332_Facebook.jpg
 
Last edited:
Det där är ju economy-mat med businessförmånen att slippa äta direkt ur folielådan.
Vi ska inte tala om vad Avianca serverade på den 6 timmar långa resan (i narrow-body) mellan Sao Paulo och Bogota: ett halvt wrap och en påse chip och man fick välja mellan cola och vatten att dricka. Och så klart ingen lounge-tillgång heller i Sao Paulo.
 
Last edited:

Matore

Medlem
Så avianca och United är lite same same tolkar jag det som.
Och är det värt att köra SAS + avianca eller SAS copa exempelvis?
Min referens är bara flugit SQ och TK nya C och massa LH F och SQ F. Så fallhöjden till avianca är stor…
 

majoren

Medlem
Och är det värt att köra SAS + avianca eller SAS copa exempelvis?
En tidseffektiv routing är ju ARN-LHR-BOG, där första benet är SAS och sedan vidare med Avianca via BOG till Ecuador. Men jag kan bara instämma med Budgetresenär vad gäller Avianca. Bra hårdvara, men dålig mjukvara, i synnerhet maten. Frukosten ombord är dock mindre dålig än den rent usla middagen. Ett annat alternativ (om du har gott om tid och kan tänka dig ett längre layover) är ARN-IST-BOG och sedan vidare till Ecuador med Avianca, alt ARN-IST-PTY och sedan vidare till Ecuador med Copa. TK är ju milsvitt överlägset.
Mindre troligt att du kommer att hitta tillgänglighet med SAS över Atlanten för att sedan fortsätta med Copa eller Avianca, men det är ju en möjlighet. Dock flyger Copa från JFK, så kommer du med SAS till EWR, så blir det ett flygplatsbyte. Du kan ju också ta SAS till Toronto och sedan Air Canada eller Avianca till BOG för att sedan fortsätta. Alternativt Copa från Toronto till PTY för att sedan fortsätta. SAS flyger ju även till Chicago och därifrån flyger Copa till PTY (och just till Chicago har ju SAS ofta bättre tillgänglighet rörande awards än till övriga nordamerikanska destinationer).
 
Toppen