Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Hur fungerar det nu med ändringar av bokade 241 biljetter fast vouchern hade gått ut? Tidigare kunde man ändra datum så länge avreseort och destination var desamma. Går det fortfarande?
 

Ge We

Medlem
Jag har bokat med SAS en awardresa Arlanda-Frankfurt t o r i plus i juli månad. Hemresan direktflyg sker med Xfly. På biljetten står det att jag har tillgång till lounge på Arlanda och i Köpenhamn under mellanlandning på utresan. Däremot står det inget om tillgång till lounge i Frankfurt vid hemresan. Min fundering är om detta är rätt?
Jag har SAS guldkort och THAI guldkort.
 

mha321

Medlem
Jag har bokat med SAS en awardresa Arlanda-Frankfurt t o r i plus i juli månad. Hemresan direktflyg sker med Xfly. På biljetten står det att jag har tillgång till lounge på Arlanda och i Köpenhamn under mellanlandning på utresan. Däremot står det inget om tillgång till lounge i Frankfurt vid hemresan. Min fundering är om detta är rätt?
Jag har SAS guldkort och THAI guldkort.

Star gold ger senator lounge access på Frankfurt när du flyger sas operated by xfly, oberoende av bokningsklass.

Ofta faller numret bort från awards, tycker jag. Går att lägga in igen vid incheckning. Och i värsta fall visa upp status kortet när du är i Frankfurt, men det är snabbare och enklare om du får in det på bokningen.
 

JacobGBG

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Thai Airways
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm/ARN
Destination: Melbourne/MEL
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 275 000 (1x 2-4-1 voucher)
Skatter & avgifter (per person):Har bokat om så många gånger att det inte längre är rimligt att hålla koll
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Dec -22
Bokad: Jan 2022 - Ombokad Juni -22
Hur hittades tillgänglighet: Via SAS Awardsökmotor (Gick knappt pga deras serverproblem)
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0,5 (agenten var tvungen att få hjälp så satt on hold i ca 30 min)

När jag ser en sån här bokning undrar jag om hela systemet är riggat.

Det ska enligt uppgift inte gå att boka detta med Thai.
 

Taggen

Medlem
När jag ser en sån här bokning undrar jag om hela systemet är riggat.

Det ska enligt uppgift inte gå att boka detta med Thai.
Ja, naturligtvis är systemet riggat. SAS vill sedan en tid tillbaka att man inte bokar *A award överhuvudtaget och gör det så svårt som möjligt genom ett undermåligt IT-system, blanda in lata/inkompetenta kundtjänstmedarbetare, skylla på tekniska problem för att boka SQ, komma upp med en massa konstiga tidsbegränsningar och allt för att slösa bort så mycket av din tid som möjligt så du ger upp. Just bokningar av awardsäten är ett lysande exempel på hur mänskligheten kan göra något så enkelt så svårt.

Alltid intressant med enligt uppgift från någon som har hört från någon som kontaktat kundtjänst som sagt något som någon har sagt till dem enligt instruktioner som någon skickat till denne någon. Någon ordning är det inte på något så det är just nu något jobbigt att någon hävdar något som någon har hört från någon utan att någon har kollat upp vad någon fått detta något ifrån.
 

Olle16

Medlem
Är rätt ny när det gäller att handskas med 2-4-1 bokningar men har försökt läsa på mycket sista månaderna.

I vilket fall som helst. Igårkväll lyckades jag boka en för familjen eftertraktad biljett, dock bara enkel väg. Jag kunde inte boka returresan jag ville pga att jag inte kunde applicera mina vouchers och således brist på poäng.

Så. Under hela förmiddagen satt jag i telefon med SAS dels för att applicera voucher men även boka returen. Jag blev skickad fram och tillbaka mellan agenter och det hela slutade med att jag endast kunde applicera en av mina vouchers men returresan blev vad jag fick höra inte gjord. (Någon av agenterna sa att dom satt den på hold möjligen)

Under eftermiddagen har jag nu bokat returen via hemsidan, dock på ett senare datum än för oss optimalt. Poäng och avgiften för skatt/service draget.

När jag nu kollade kommande bokningar ser jag att även den optimala returresan är tillagd i den första bokningen med samma bokningsreferens men utan att varken poäng, voucher eller pengar dragits. Ej heller fått någon bekräftelse via Mail.

Så nu till min fråga. Bör jag kontakta SAS igen och fråga vad som gäller eller bör jag ligga lågt? Avboka min egna bokade retur?

Tacksam för input.
 

Mr Basic

Medlem
Är rätt ny när det gäller att handskas med 2-4-1 bokningar men har försökt läsa på mycket sista månaderna.

I vilket fall som helst. Igårkväll lyckades jag boka en för familjen eftertraktad biljett, dock bara enkel väg. Jag kunde inte boka returresan jag ville pga att jag inte kunde applicera mina vouchers och således brist på poäng.

Så. Under hela förmiddagen satt jag i telefon med SAS dels för att applicera voucher men även boka returen. Jag blev skickad fram och tillbaka mellan agenter och det hela slutade med att jag endast kunde applicera en av mina vouchers men returresan blev vad jag fick höra inte gjord. (Någon av agenterna sa att dom satt den på hold möjligen)

Under eftermiddagen har jag nu bokat returen via hemsidan, dock på ett senare datum än för oss optimalt. Poäng och avgiften för skatt/service draget.

När jag nu kollade kommande bokningar ser jag att även den optimala returresan är tillagd i den första bokningen med samma bokningsreferens men utan att varken poäng, voucher eller pengar dragits. Ej heller fått någon bekräftelse via Mail.

Så nu till min fråga. Bör jag kontakta SAS igen och fråga vad som gäller eller bör jag ligga lågt? Avboka min egna bokade retur?

Tacksam för input.
Hur många är det som reser?
Hur många poäng har du?
Hur många voucher har du?
Vart går resan?
Har du bokat SAS-award eller Star Alliance-award?
Nu har du alltså 2 biljetterade enkelresor (varav utresan har en hemresa ”on hold” som väntar på att biljetteras)?

Ja, kontakta SAS via tfn (helst inom 24hrs from bokning av enkel-hemresan, så kanske ev *A-avgift går att rädda samt att övrigt inte avbokas pga brist på poäng).
För att applicera mer än en 2-4-1 voucher är det tfn som gäller, går ej via hemsidan.
 

varva77

Medlem
Hur fungerar det nu med ändringar av bokade 241 biljetter fast vouchern hade gått ut? Tidigare kunde man ändra datum så länge avreseort och destination var desamma. Går det fortfarande?
Nej, detta går inte längre. Åtminstone den info jag fått och läst. Det känns rimligt att denna regel finns. Annars skulle man ju i praktiken kunna förlänga en voucher hur länge som helst så länge man höll sig till samma avreseort och destination.
 
Toppen