Senaste nytt

Handbagage Star Alliance bonusresa

Hej

Räknas en Star Alliance Ekonomi-biljett bokad med poäng alltid som en "Economy" eller kan det i vissa fall vara "Economy Saver/Light" dvs. utan ett vanligt handbagage (och endast under-seat) ?

Har en bokning som går med SAS & Austrian (Bokningsklass I) och sedan LOT & SAS (Bokningsklass X), där det på segmenten som är icke-SAS anges "2 väska under sätet 40x30x15" + 2 eller 4 incheckat bagage.

På Austrian Busisness award kan jag inte tänka mig att man inte får ha ett vanligt handbagage? Och på LOT hittar jag inte ens information om att vanlig ekonomi inte ska ge ett vanligt handbagage. Står det bara fel, uppfattar jag fel, eller kan det vara så?

Tacksam för snabbt svar!!
 
Last edited:

011430121

Medlem
Hej

Räknas en Star Alliance Ekonomi-biljett bokad med poäng alltid som en "Economy" eller kan det i vissa fall vara "Economy Saver/Light" dvs. utan ett vanligt handbagage (och endast under-seat) ?

Har en bokning som går med SAS & Austrian (Bokningsklass I) och sedan LOT & SAS (Bokningsklass X), där det på segmenten som är icke-SAS anges "2 väska under sätet 40x30x15" + 2 eller 4 incheckat bagage.

På Austrian Busisness award kan jag inte tänka mig att man inte får ha ett vanligt handbagage? Och på LOT hittar jag inte ens information om att vanlig ekonomi inte ska ge ett vanligt handbagage. Står det bara fel, uppfattar jag fel, eller kan det vara så?

Tacksam för snabbt svar!!
Om du kollar på din bokningsbekräftelse så står det hur många väskor du får checka in och hur mycket handbagage du får ta ombord.
 
Om du kollar på din bokningsbekräftelse så står det hur många väskor du får checka in och hur mycket handbagage du får ta ombord.
Det jag skrev i första inlägget är vad som står angående handbagage. Jag har dock svårt att tro/förstå att endast ”underseat bag” ingår tom. I Business? Trodde generellt en Award var likställt med ekonomi (inkl handbagage 8kg). Hittar inget om endast underseat på LOT och Austrian, därför fattar jag inte.
 

majoren

Medlem
Nej, enligt min erfarenhet ingår alltid handbagage och en incheckad väska i Star Alliance ekonomibiljetter (med en del flygbolag t.o.m. två incheckade väskor). När jag har åkt LOT har det alltid varit handbagage (1 väska om max 8 kg + "personal item" + incheckat bagage). Bagageutrymmet är däremot inte alltid så stort ombord på deras Embraerplan, så är det fullt kan handbagaget åka ner i lastrummet.
 

VnSensation

Ny medlem
Hej,

Lånar tråden med en fråga.
Har en Star Alliance bonusresa i X med Thai Airways CPH-BKK-NRT och tillbaka bokad genom SAS. Ser följande bagageinformation hos SAS:
  • 2 väska under sätet (40 x 30 x 15 cm)
    • Resenär 1:
      1 under sätet
      + 20 kg
    • Resenär 2:
      1 under sätet
      + 20 kg
Hur bör jag tolka detta vad gällande incheckat bagage, kabinväska, och datorväska/handväska?
 

mha321

Medlem
Hej,

Lånar tråden med en fråga.
Har en Star Alliance bonusresa i X med Thai Airways CPH-BKK-NRT och tillbaka bokad genom SAS. Ser följande bagageinformation hos SAS:
  • 2 väska under sätet (40 x 30 x 15 cm)
    • Resenär 1:
      1 under sätet
      + 20 kg
    • Resenär 2:
      1 under sätet
      + 20 kg
Hur bör jag tolka detta vad gällande incheckat bagage, kabinväska, och datorväska/handväska?
Inte alls. Den info som ges i app och på webben där är ofta bugging och fel.

Vad gäller incheckat baggage, kolla på den e ticket du fått.
 
Hej,

Lånar tråden med en fråga.
Har en Star Alliance bonusresa i X med Thai Airways CPH-BKK-NRT och tillbaka bokad genom SAS. Ser följande bagageinformation hos SAS:
  • 2 väska under sätet (40 x 30 x 15 cm)
    • Resenär 1:
      1 under sätet
      + 20 kg
    • Resenär 2:
      1 under sätet
      + 20 kg
Hur bör jag tolka detta vad gällande incheckat bagage, kabinväska, och datorväska/handväska?

Har samma nu inför resa med Thai (och SAS).
På Thai-flygen i X-klass står det "Väska under sätet" + incheckat.
Men jag antar att man får ha vanligt handbagage (också) och att detta är fortsatt samma bugg? (Då det på Thai väl generellt ingår handbagage + underseat för ekonomi, vad jag kan läsa mig till).

I SAS Plus bonus står det uttryligen handbagage, + under sätet, samt incheckat.
 
Toppen