Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

ramo

Medlem
Det är mig Senator hänvisar till i tidigare inlägg. Vi flög LAX-YVR-HNL i början av februari.

Ursäktar redan nu för ett långt inlägg. Förhoppningsvis hänger ni med i svängarna ;)

Börjar mitt inlägg med att svara på MCT. När vi fick ett inställt plan från LHR-YVR och jag ringde in blev vi efter mycket om och men ombokad med en connection time på 3h30m i YVR. Agenten sa mycket riktigt att MCT var satt till 4 timmar enligt Air Canada och för att han skulle kunna boka önskad rutt var jag tvungen att godkänna att de inte tar något ansvar om jag missar planet.

När vi gick av planet visade skyltarna i taket valen att antingen gå mot domestic (en trappa ned), emot USA transfers eller International. Jag frågade en i personalen och efter att ha kollat med sin supervisor sa han att jag var tvungen att gå in i Kanada först för att sedan gå till US CBP igen. Vi hade hoppats på att slippa den rundan men både han/hans supervisor och den kanadensiska CBSA-personalen på våningen under insisterade på att vi var tvungna att göra så här för "you can not go from US to US without clearing our customs first".

Vet inte om det var rätt men eftersom bägge personerna insisterade på saken orkade jag inte käfta emot särskilt mycket. Vi fick ladda ned ArriveCAN-appen (som jag inte trodde att man behövde, annars hade jag gjort det tidigare) och registrera oss där, svara på ett par frågor på en dator och ta våra foton innan vi blev insläppta i Kanada. Vid tidpunkten accepterade Kanada bara PCR-test och inte Antigen-test (som vi reste på) men som tur var reagerade inte kvinnan som hjälpte oss på det.

Direkt efter det tog vi höger mot "USA" (det stod en kvinna där och frågade vart man skulle) istället för att gå till vänster för att lämna flygplatsen och en stund senare nådde vi US CBP som såg väldigt frågande ut när vi sa att vi kom från Los Angeles och ville in i USA igen..

Vi hann med gott och väl en timme i Maple Leaf lounge och var tidiga till planet. Kan inte svara på om 1h57m räcker men rullar allt på bra och ni har förberett er med ArriveCAN-appen så bör det inte vara några problem. Men är flyget försenat lite och det är mycket ståhej på flygplatsen kan det gå either way.

Tack för informativa svaret. Blir nog att boka om/köpa bilj.
 

Senator

Moderator
Ombokning med British Airways busenkelt online. Tre alternativ när resor ställs in:
1. Boka av
2. Acceptera alternativ
3. Boka om

Så enkelt, då båda våra Comair flighter ändrades;
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2022 | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2022 | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Lite längre på JNB på hemresan än önskad men det här skall bli kul eller hur @sembl! En vintage B737-400 står på programmet med Business Class stolar a la 1995 - 2010..
 

Mr Basic

Medlem
Men det märkliga var att han satte tillbaka alla poängen och skatterna, och sen drog nya poäng (lika mkt) och tog betalt för hela resan på nytt.
Gällande poängen så har man alltid gjort likadant vid mina ombokningar, dock inte gällande skatterna, dessa har bara räknats om.

Hade ingen aning om att TK har A319.

Mmmm…..den bästa C-stolen :)
 

Kimmen00

Medlem
Gällande poängen så har man alltid gjort likadant vid mina ombokningar, dock inte gällande skatterna, dessa har bara räknats om.


Hade ingen aning om att TK har A319.


Mmmm…..den bästa C-stolen :)

De har några a319 enligt deras hemsida så jo..men aldrig åkt med dem.

Ja kanske poängen men inte skatterna.. Nytt för mig.
 

char

Medlem
Har en t/r bokad till New York i sommar med Swiss via Zurich med en nu utgången 241. Är det möjligt att ändra utresan till Lufthansa 747 via Frankfurt på samma datum även fast vouchern är utgången?
 
  • Gilla
Reactions: J-R
Toppen