Senaste nytt

Köpa Rolex "billigt" - var, när, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Philip G

Medlem
Helt otroligt hur marknaden sväljer detta och priserna aldrig letar sig ner mot butikspris..

Samtidigt... Världens äldsta knep att laborera med utbud/efterfrågan, underbyggt av tungt varumärkesbygge under tiotals decennier. Lägg på någon form av prispsykologi (Lex Red bull, entry price på typ 5:- burken, som gick åt skogen --> prishöjning med flera 100% och vips så uppfattas det som något spännande). Står väl i de flesta Marketing 101 att "prishöjning är bra och långsiktigt hållbart, medan prissänkningar skall undvikas till största möjliga mån", vilket tyvärr är sant. Få varumärken lyckas navigera i tillgänglighet, det blir snabbt socialt och emotionellt urvattnat och outdated.

Dagens samhälle är så långt bort man kan komma från Värde = Råvara. Ta NFT och krypto som indikator, och jämför med den ursprungliga byteshandeln "vete mot get"... Nu svamlar jag, men det jag vill komma till är att det är sjukt rimligt i dagens samhälle. Att priserna accelererat är också en ganska naturlig - men hemsk - utveckling.
 

TP12

Medlem
Svängde förbi Watches of Switzerland på Heathrow T2 för ett par veckor sedan. Mycket bra utbud av sportmodeller. GMT i stål, Submariners och blåa Sky-Dwellers. Enda haken var förstås att inget i butiken var till salu.. "Exhibition only." Tragiskt är bara förnamnet :(

Mmm, var där också för någon vecka sedan och ställde lite frågor och de hade verkligen ingenting att sälja (var intresserad av Day-Date).

Är lite irriterad på mig själv för valde att inte boka upp en tillgänglig Daytona i vitt guld hos min AD tidigare i år med hopp om att de skulle få en allokering av oysterflex Daytona någon månad senare - men sen blev alla dessa för 2022 sålda innan jag hann besöka dem igen och de tar inga fler ordrar i år. Fick in en beställning på en oysterflex Yacht-Master 40 åtminstone.
 

Jonas C

Medlem
Mmm, var där också för någon vecka sedan och ställde lite frågor och de hade verkligen ingenting att sälja (var intresserad av Day-Date).
Sista besöket hos samma butik var i Januari 2022. På den tiden kunde man köpa allt som fanns i fönstret. Passade på att prova en Day-Date 40 i rosé. Hade säkert gått att köpa den med rabatt på den tiden.. Om bara man visste vad den klockan skulle vara värd två år senare :(
 

RobHK

Medlem
En VC Overseas dual time står typ högst upp på min vill ha lista. Jag är ganska buttfucked på en sådan då jag vill göra alla repor själv på klockan.

Antar att du vill ha den blåa som alla andra? Det kan du ju helt klart glömma då det är boutique only på blå :). Jag har lite större handled och föredrar Chrono, lyckades få en tilldelning på den svarta som jag faktiskt föredrar över blå i just det utförandet. Men för 4500v och DT så är blå helt klart bäst, dock lite show-off speciellt för three handern, då det blåa verkligen sticker ut.

Tillbaka till Rolex topic, Sverige vad jag förstår har varit och är nog en av de marknader som det är lättast att få tilldelning. Tråden började ju med var man köper Rolex billigt, vilket med skatt och/eller valutakurser förr i tiden var utomlands. Men idag är nog svaret att Sverige är en av de bästa marknaderna globalt att få köpa en klocka till listpris.
 

ante_77

Medlem
Antar att du vill ha den blåa som alla andra? Det kan du ju helt klart glömma då det är boutique only på blå :). Jag har lite större handled och föredrar Chrono, lyckades få en tilldelning på den svarta som jag faktiskt föredrar över blå i just det utförandet. Men för 4500v och DT så är blå helt klart bäst, dock lite show-off speciellt för three handern, då det blåa verkligen sticker ut.

Tillbaka till Rolex topic, Sverige vad jag förstår har varit och är nog en av de marknader som det är lättast att få tilldelning. Tråden började ju med var man köper Rolex billigt, vilket med skatt och/eller valutakurser förr i tiden var utomlands. Men idag är nog svaret att Sverige är en av de bästa marknaderna globalt att få köpa en klocka till listpris.

Nej, på DT föredrar jag svart eller silver då man tydligare ser den andra tidszonen. Helst silver på DT.
Kolla in den blåa DT’n och jämför så ser du vad jag menar.
 

RobHK

Medlem
Nej, på DT föredrar jag svart eller silver då man tydligare ser den andra tidszonen. Helst silver på DT.
Kolla in den blåa DT’n och jämför så ser du vad jag menar.

Förstår vad du menar, men personligen föredrar jag ändå blå tavla där. Provade den svarta DTn innan jag köpte Chrono, ingen dålig klocka såklart men inte min favorit. Just silver borde du ju nästan fortfarande kunna köpa med en längre väntan. Jag står faktiskt på väntelistan på en silver three hander, men osäker om jag verkligen vill lägga dom pengarna på den.

Vi kanske ska fortsätta på klocksnack istället, antar att det är du? :)
 

ante_77

Medlem
Förstår vad du menar, men personligen föredrar jag ändå blå tavla där. Provade den svarta DTn innan jag köpte Chrono, ingen dålig klocka såklart men inte min favorit. Just silver borde du ju nästan fortfarande kunna köpa med en längre väntan. Jag står faktiskt på väntelistan på en silver three hander, men osäker om jag verkligen vill lägga dom pengarna på den.

Vi kanske ska fortsätta på klocksnack istället, antar att det är du? :)

Visst är det jag
Står i kö i Thailand på diverse saker, men den ”kölappen” kan lika gärna ha hamnat i en papperskorg.
 

JohanGE

Medlem
Min gissning är att idag flyga via Shiphol AMS och hänga utanför AD Gassan i hopp om att de fått leveranser. Då de inte använder sig av listor, och säljer allt som kommer in enligt en 'first come first served' praxis, är detta (passligt nog för detta forum) säkerligen den bästa chansen till nyköp av Rolex från AD utan tidigare relationer, etc. etc.
 

jerixon

Medlem
Jag passerar var vecka. Aldrig fått tag i något i stål tyvärr.
Ska kolla senare idag också.

Min gissning är att idag flyga via Shiphol AMS och hänga utanför AD Gassan i hopp om att de fått leveranser. Då de inte använder sig av listor, och säljer allt som kommer in enligt en 'first come first served' praxis, är detta (passligt nog för detta forum) säkerligen den bästa chansen till nyköp av Rolex från AD utan tidigare relationer, etc. etc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen