Senaste nytt

SAS-flight med flygplanstyp: Aerospatiale/Alenia ATR 72

Agö

Medlem
Hur funkar det med handbagage (55x40x20) , kan man ta med det ombord och lägga i hyllan ?
Hur är utrymmet under sätet, får en ryggsäck plats ? En som utan problem får plats ombord t.ex. a320 b-737, tror väskan är 20L
Jag ska åka GOT-CPH-IAD (SAS Business bonus) och GOT-CPH flygs med ATR-72, jag har 1h15min anslutning i Köpenhamn och kommer åka vidare från IAD på separat biljett så vill helst inte checka in någon väska. Kan det göra någon skillnad om jag hänger på Diamond taggar på väskorna ? :D

Som det ser ut nu så är plus rätt full 3 platser lediga enligt sas seatmap på rad 15-19, jag har valt 19A för nu, finns lediga platser på rad 15-16, borde jag byta dit ? Tänker då mest utifrån att få minst problem med väskorna och hinna med min anslutning
Ja, en sådan väska ska gå in i bin men rekommenderar att lämna utanför - väskan står klar när du kliver av. Under sätet är det trångt, trångt, trångt och sitter du mot fönstret får du inte plats där. Ofta, men inte alltid, när du ankommer Kastrup med ATR-72 är det dessutom buss som gäller till terminalen.
 
Nu var det ett tag sen jag flög ATR72 men då stod oftast en bagagekärra utanför planet och innan man gick på lämnade man av allt "stort handbagage", när man landade skedde proceduren tvärtom, där de oftast hade varit snabba med att få ut alla väskor så man behövde sällan vänta.

Ja, en sådan väska ska gå in i bin men rekommenderar att lämna utanför - väskan står klar när du kliver av. Under sätet är det trångt, trångt, trångt och sitter du mot fönstret får du inte plats där. Ofta, men inte alltid, när du ankommer Kastrup med ATR-72 är det dessutom buss som gäller till terminalen.

Tack för svar ! Jag bytte till en gång plats några rader längre fram och känner mig lugn över att inte behöva checka väskan
 
Nu var det ett tag sen jag flög ATR72 men då stod oftast en bagagekärra utanför planet och innan man gick på lämnade man av allt "stort handbagage", när man landade skedde proceduren tvärtom, där de oftast hade varit snabba med att få ut alla väskor så man behövde sällan vänta.
Till och med så att när man flyger med i alla fall CRJ-900 så öppnar de inte dörren förrän det ”incheckade” handbagaget är utplockat.
 
Tack för svar ! Jag bytte till en gång plats några rader längre fram och känner mig lugn över att inte behöva checka väskan

Det gick ju bra det där , kabinväskan fick plats i overhead bins’en och ryggsäcken under stolen , glad vara jag också för ingen satt bredvid mig. Sen vart det, som ni sa, bussgate men det gick rätt snabbt ändå , kanske 10 Max 15 minuter från att vi gick av tills vi kom fram med bussen vid B gaterna
 

GOTBound

Medlem
Med risk att idiotförklara mig själv: varför är alltid 19B blockat av SAS på Xfly ATR-72:eek:rna?
De gånger jag flugit GOT-CPH i närtid och tidigare vill jag minnas att det även suttit passagerare på 19B.
 

Rickard_O

Medlem
Med risk att idiotförklara mig själv: varför är alltid 19B blockat av SAS på Xfly ATR-72:eek:rna?
De gånger jag flugit GOT-CPH i närtid och tidigare vill jag minnas att det även suttit passagerare på 19B.
Den 17e december satt jag på 19A mellan CPH-GDN med en storväxt polack på 19B, jag själv är alldeles för rund om buken vilket bidrog till en riktigt jobbig upplevelse. Var en av dom värre flygningar jag haft... :oops:
Drömde våta drömmar om seatblock efter det!
 

Jannes

Medlem
Flög själv nyligen med Xfly, och noterade att så gott som alla rader hade reseverade/blockade säten så när jag skulle välja så fanns bara en rad ledig.
Sen när jag hade boardat, så hade SAS bytt plats åt mig (enligt appen). Men ingen ville ha min plats, eller satt sig brevid mig.
OCH, det fanns absolut inte så många pax i planet som seatmap hävdade.

Försöker de tvinga folk att sprida ut sig för viktbalans?
 

fcx

Medlem
Flög själv nyligen med Xfly, och noterade att så gott som alla rader hade reseverade/blockade säten så när jag skulle välja så fanns bara en rad ledig.
Sen när jag hade boardat, så hade SAS bytt plats åt mig (enligt appen). Men ingen ville ha min plats, eller satt sig brevid mig.
OCH, det fanns absolut inte så många pax i planet som seatmap hävdade.

Försöker de tvinga folk att sprida ut sig för viktbalans?
Ja, ATR är känslig för balans. Hyggligt ofta att de behöver flytta om folk i kabinen.
 
Toppen