Senaste nytt

NY Business Class hos Finnair - och annan uppgradering

simulacra

Medlem
Jag är skeptisk, personligen så ogillar jag den där typen av stol där det känns som att fötterna är instängda. Jag måste säga att jag fortfarande föredrar Qatars gamla 2+2+2. Stora breda fåtöljer, visserligen utan avskärmning men massa plats. I Finnairs nuvarande business så får man ju knappt en plats med hörlursfodralet och laptopen. Dessutom säten som bara är centimeter bredare än economy. Däremot ser Premium VÄLDIGT bra ut, får man metallbestick så känns det som betydligt mer värt än den trånga äggen även om man inte kan ligga full flat.

Och i den nya stolen så verkar man behöva lyfta upp benstödet genom att kliva ut hela stolen och fälla ut det manuellt. Nej, hela den typen av stolar känns överdesignade och snåla där optimeringstänket gått före bekvämligheten.
 

samet

Medlem
Någon som sett info om vilken maskin som redan fått den nya inredningen?

Alternativt information om i vilken ordning respektive maskin skall ändras och tidsplan för detta.

Har några AY inbokade, samt några till på gång, vore ju kul om man kunde träffa rätt.
 

intuition

Medlem
...De ville skapa en kabin runt hållbarhet. Min egna tolkning är att det kommer att finnas färre val och mindre utbud gällande mat, för att undvika svinn. Jag hoppas dock att det inte betyder lägre kvalitet.
...
Just den har jag funderat mycket på. Jag tror du har helt rätt, men det lustiga är att Finnair själva pratar mycket om fler val och att resan ska kunna anpassas helt efter individens önskemål. Men där tror jag de har en målkonflikt.

Maten blir ett tydligt exempel. Erbjuder man tex 3 alternativa huvudrätter ombord men lastar exakt 15 st av varje till 45 passagerar, så finns i realiteten inte valfrihet. Visst, de första 15 passagerarna har möjlighet att välja helt fritt, men chansen att man med 3x15 mål passar in i 45 passagerares önskemål är liten. Och här tror jag precis som du att önskan om hållbarhet vinner. Man kommer att fortsätta lasta minimalt med mat.

Nu är det ju ingen som vet hur det nya mat-konceptet kommer att fungera, men jag tror som sagt att man som resenär inte kommer att se något av talet om ökade val.
 

AABack2ARN

Medlem
American har ju löst det med ett väl fungerande förbokningsystem i First och Business

Fungerar utmärkt när man har för avsikt att vara verkligen vara med på flyget man bokade men lite sämre om man blir sent ombokad (frivilligt eller pga missad anslutning) då det blir slumpartat vad man erbjuds.
 

intuition

Medlem

intuition

Medlem
American har ju löst det med ett väl fungerande förbokningsystem i First och Business
...
Finnair har relativt länge haft ett förbokningssystem, där man kunnat välja både bland de 2-3 alternativa huvudrätterna och från ett helt separat förbokningsutbud (ytterligare 3 rätter). Det har inte alltid fungerat jättebra. Vad jag märkt är det rutinen ombord som inte fungerat, dvs att personalen inte vet om att man har förbeställt eller rent ut påstår att det inte finns lastat (för att slippa gå och leta upp maten).
Tekniken har inte heller varit stabil, tex att de inte synkar menyn och val-systemet. Tex har man ofta kunnat förboka "option 1" , "option 2" eller "option 3" - det är en rätt poänglös övning.

Så till annat bevisats är jag persolingen lite skeptisk till att Finnair skulle bli bra på detta.


...
Fungerar utmärkt när man har för avsikt att vara verkligen vara med på flyget man bokade men lite sämre om man blir sent ombokad (frivilligt eller pga missad anslutning) då det blir slumpartat vad man erbjuds.
Ett liknande problem är också att det kan vara svårt att i förväg veta hur hungrig man kommer att vara eller vad man ätit tidigare på dagen. har man ätit rejält kanske man klarar sig med en lätt måltid/sallad, men det kan vara svårt att committa sig till 48+ timmar före.
 
”Finnair's new Airlounge seats, unveiled Thursday, are super spacious and ever so private, with their wide, 51-inch high backs curling round aisle-side, to provide a shallow barrier to passersby.

And yet they don't recline. Passengers will be provided with cushions and an ottoman to get comfy, while infill panels can pad out a fully flat surface, and mattresses are on hand to set it up as a 78-inch long bed, which slants towards the window.

Video promo footage of the new seats, developed by Collins Aerospace, shows a simple control panel in the arm rest offering a raisable leg rest, alongside options for lighting and a do not disturb sign -- but no reclining options.”

https://www.cnn.com/travel/article/finnair-new-seats-no-recline/index.html

Jag känner mig lite halvt skeptisk men vill gärna prova! :)
 

simulacra

Medlem
Galenskap om det är sant, jag sover med tre kuddar hemma. jag måste i princip ha sätet upphöjt i toppen för att inte känna att jag ligger med huvudet neråt i businesssäten. Kan de inte sluta med de där poddarna nu och ta tillbaka de breda mjuka fåtöljerna?
 

joakgarp

Medlem
Jag ogillade tidigare Finnair business från 2015 på a350 då sätet var sjukt obekvämt, massa gömda hål där mobilen kunde försvinna och detta mesta kändes sakna en tanke bakom. Tyckte designen med det gråa och den gröna kudden skrek billigt.
Detta nya däremot känns jäkligt fräscht men är sängen borta så att man får halvligga? Ser fram emot att se och läsa recensionerna. Kabinen för economy och premium economy känns fräsch med. Economy comfort som var prisvärt med 10 000 finnair-poäng är alltså helt borta? Gillade benutrymmet.
 
Toppen