Senaste nytt

SAS öppnar Toronto dagligen mixat från Arlanda och Köpenhamn

raphaelmak

Medlem
Någon som vet om SAS hade haft reguljärflyg till Canada innan detta, och hur länge det var sedan?

Hade älskat om SAS börja flyga till Seoul, klarar A321 det dock?
Svaret är nej (se räkning på GCMap - A map from Great Circle Mapper - Great Circle Mapper ) -
A321LR kan flyga upp till 4000 nmi (7400 km) på en standard 206-platser konfiguration. ARN-ICN är 7422 km och det är då omöjligt att flyga dit med hänvisning till det extra bränsle man måste ha för nödsituationer.
 

Lauda 777

Medlem
Någon som vet om SAS hade haft reguljärflyg till Canada innan detta, och hur länge det var sedan?


Svaret är nej (se räkning på GCMap - A map from Great Circle Mapper - Great Circle Mapper ) -
A321LR kan flyga upp till 4000 nmi (7400 km) på en standard 206-platser konfiguration. ARN-ICN är 7422 km och det är då omöjligt att flyga dit med hänvisning till det extra bränsle man måste ha för nödsituationer.

A321 XLR skulle vara en bättre maskin för SAS, men lätt att vara efterklok. ;)


Men galet kul med en ny rutt, och dessutom från Stockholm! :cool:
 

Senator

Moderator
Klarar SAS verkligen YYZ dagligen? Vill hellre se en blandning av YYZ/YUL

Kul nyhet! Air Canada har flugit ganska länge året runt på CPH-YYZ med mycket större kapacitet så det borde inte vara något problem. Utmaningen med två olika destinationer där man inte redan har infrastruktur är just det.. investeringar för att få igång en rutt skall man inte underskatta. Att göra det på två destinationer i samma land samtidigt känns riskabelt.

Men det visar ett par saker:
1. Västerut går det att tjäna pengar. Österut är svårt med konkurrens från ME3
2. SAS är trogen vad som är sagt. Nämligen att en kärra skall klara en 24t rotation

Det blir också intressant med "konkurrasen" från Air Canada som drar igång igen i maj med en blandning av A330 och B787 från CPH.
 

raphaelmak

Medlem
A321 XLR skulle vara en bättre maskin för SAS, men lätt att vara efterklok. ;)
Vore jätteintressant om SAS hade köpt A321XLR och flyger en hel del second-line städer i Kina eller Japan, eller till Hongkong, Taipei, Bangkok... Frågan då är att om man orkar åka med ett 10- till 11-timmars flyg på en narrowbody. :D:D:D
 
Toppen