Senaste nytt

Flytt av Amex kort från Sverige till USA?

joakgarp

Medlem
Var ute med bilen hos Ikea och Brödernas och betalade med Google pay med underliggande kort sätt på mitt amerikanska Amex. Gick hur bra som helst och till och med ingen pinkod eller signatur krävdes. Var jäkligt smidigt. Oklart hur det blir om jag blippar kortet men håller mig till Google pay för det är väldigt bekvämt.

Så det blir att undvika Coops fysiska butiker då de vägrar ta emot blipp på Amex. Det har ju varit så flera år och jag förstår inte varför de inte fixar detta ute i butikerna.
En grundregel gissar blir att så länge den fysiska butiken tar emot Google pay med Amex så kommer jag kanske inte behöva signera något alls utan köpet går bara igenom.. Blir spännande att se hur det blir ute i bensinstationer men antar de flesta mackkedjor tar Amex? Tänker Circle K och Preem främst. Undrar hur det blir på automatiska bensinstationer...Får bli lite trial and error här I början.

Lite kul hur ett framåtland som USA inte använder pinkod. Det är ju bara att stjäla kortet och gå loss som tjuv lixom? Måste vara en stor risk som bank.
 

kungcarl

Medlem
Var ute med bilen hos Ikea och Brödernas och betalade med Google pay med underliggande kort sätt på mitt amerikanska Amex. Gick hur bra som helst och till och med ingen pinkod eller signatur krävdes. Var jäkligt smidigt. Oklart hur det blir om jag blippar kortet men håller mig till Google pay för det är väldigt bekvämt.

Så det blir att undvika Coops fysiska butiker då de vägrar ta emot blipp på Amex. Det har ju varit så flera år och jag förstår inte varför de inte fixar detta ute i butikerna.
En grundregel gissar blir att så länge den fysiska butiken tar emot Google pay med Amex så kommer jag kanske inte behöva signera något alls utan köpet går bara igenom.. Blir spännande att se hur det blir ute i bensinstationer men antar de flesta mackkedjor tar Amex? Tänker Circle K och Preem främst. Undrar hur det blir på automatiska bensinstationer...Får bli lite trial and error här I början.

Lite kul hur ett framåtland som USA inte använder pinkod. Det är ju bara att stjäla kortet och gå loss som tjuv lixom? Måste vara en stor risk som bank.
När det gäller bensinstationer tar ST1 i alla fall Apple Pay (med Amex). Bara att blippa och börja tanka. Ingen pin-kod krävs för köp med Apple Pay. Google Pay har jag ingen erfarenhet av att använda men det borde ju funka på ungefär samma sätt?
 

joakgarp

Medlem
När det gäller bensinstationer tar ST1 i alla fall Apple Pay (med Amex). Bara att blippa och börja tanka. Ingen pin-kod krävs för köp med Apple Pay. Google Pay har jag ingen erfarenhet av att använda men det borde ju funka på ungefär samma sätt?
Grymt! St1 har jag faktiskt närmst så blir att tanka där. Apple Pay och Google Pay fungerar likadant :)
 

mha321

Medlem
När det gäller bensinstationer tar ST1 i alla fall Apple Pay (med Amex). Bara att blippa och börja tanka. Ingen pin-kod krävs för köp med Apple Pay. Google Pay har jag ingen erfarenhet av att använda men det borde ju funka på ungefär samma sätt?
Ja Google pay och apple pay fungerar på exakt samma sätt ur handlarens perspektiv. Och det blir aldrig "blipp och pin". Däremot kan det tex krävas inlogg/fingeravtryck/faceid på telefonen i vissa fall.

Däremot funkar inte Amex på Google pay. Fast det kanske bara är svenska amex? Någon som vet om ett amerikanskt amex kan användas i en svensk Google pay?
 

mha321

Medlem
Roligaste jag har sett är ATM’erna i Vegas där man blir debiterad 2.5% extra om man inte kan pin-koden…;)
Det är också indikativt för hur chip and pin a används i USA. När du har ett kort med chip and pin så används normalt chip and sign överallt utom just kontantuttag, där används pin...
 

joakgarp

Medlem
Däremot funkar inte Amex på Google pay. Fast det kanske bara är svenska amex? Någon som vet om ett amerikanskt amex kan användas i en svensk Google pay?
Jap det jag kör med. Us Amex till svenska Goggle pay.
Svenska Amex ligger långt efter. Nöjd so far förutom Coop-strulet igår med Chip & Sign.
 

Senator

Moderator
Chip and Pin i USA. Googla lite och ni hittar. Jag tyckte jag hade läst att mycket låg på Merchantsidan då kostanden för infrastrukturen överstiger kostanden för bedrägeri.

Vissa artiklar är ganska gamla och kanske inte innehåller senaste informationen.

Chip & PIN vs. Chip & Signature – Krebs on Security

Originally Answered: Why do Americans not use chip and pin cards? Because the US broader merchant base have estimated the cost to switch over their terminals to EMV chip is significantly higher than their fraud losses they would incur with a fraud liability shift on them for not switching.

Why is the USA adopting chip & signature and not chip & pin? - Quora

Why Is the U.S. Determined to Have the Least-Secure Credit Cards in the World? - The Atlantic

Do You Need a Chip-and-PIN Credit Card? Probably Not Anymore - NerdWallet

Chip Credit Cards: EMV, Chip-and-PIN, and Chip-and-Signature
 
Toppen