Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

FlyHi

Medlem
Intressant med baspoängstillägg på cashuppgraderade bonusbiljetter. Känns dock som en rätt klen tröst eftersom long haul C (och F) där man normalt får mest värde inte kan uppgraderas. Inom Europa är väl många (iaf BC:iter) ändå FlyPremium-uppgraderade till Plus.

@FlyHi Har SAS sagt något om +25% bonus på för EBG+ på de fasta extra baspoängen vid cashuppgradering?

Man skulle ju kunna hoppas på att SAS tar tillfället i akt och differentierar lite för sina elites. T.ex. +10% för EBS, +25% för EBG och +50% för EBD.

I den info jeg har fået fra SAS står der intet om EBG+ bonus desværre.
 
Nu är förutsättningarna tydligare beskrivna på den här sidan:

"Om du vinner ett bud på en SAS Upgrade tjänar du poäng enligt din ursprungliga bokningsklass. Använder du ett betalkort för din budgivning och vinner den, tjänar du ytterligare Baspoäng på köpet av din uppgradering enligt din nya reseklass och destination. Observera! Du tjänar inte in några ytterligare poäng om du betalar din uppgradering med poäng."
SAS – tjäna och använd poäng | SAS

Vad gäller om man använder kreditkort? ;)
 

hendberg

Medlem
Kanske har avhandlats tidigare, men när jag ska buda står det att jag har status EBS fast jag har EBG (dock gåva). Stämmer det att det är så?
 
Jag får bli provkanin, har ett cashbud lagt innan Jan 31 som nu accepterats, Go->Plus. Får se vad som trillar in.
Är ju mest kuriosa då denna övergångsperiod knappast är lång, men kanske finns någon som har long-haul och budat innan deadline och vill veta.
Jag skulle tro du får enligt de nya reglerna, och så får man retroclaima...
 

Jannes

Medlem
Jag skulle tro du får enligt de nya reglerna, och så får man retroclaima...
Helt rätt, och lite intressant här:

Mina baspoäng har för flygningen har inte kommit, men jag har fått 500 Extra Points med ref till bokningsnummer och flight. Lite anonymiserat så är meddelandet såhär:
SASUPGRADE incentive for SK123 20220210 XYZ-ZYX PNR ZO2W93 GO to PLUS

Där står då flygnumret, flygplatskoderna och bokningskod.

Men går man och läser T&C så blir man lite förbryllad: https://www.flysas.com/travel/upgrade/sas-upgrade-tc-en.pdf
1.2. EuroBonus members may use EuroBonus points to pay for Upgrades and will also earn EuroBonus extra points on payments made in cash. For EuroBonus members the Upgrade service is also subject to EuroBonus Terms & Conditions. In case of conflict between these Terms and Conditions and the EuroBonus Terms and Conditions, the provisions of the EuroBonus Terms and Conditions shall prevail.
För det första är detta bedrövligt dåligt skrivet. Första meningen är helt knäpp. Notera även att det står "EuroBonus extra points", inte "Eurobonus Extra Points".

3.11. If you are a EuroBonus member, you will earn EuroBonus Basic points if you have paid for your Upgrade with credit card. If you have paid for your Upgrade with EuroBonus points, no EuroBonus points will be earned.

Även här, SÅ dåligt skrivet. Varför har jag fått Extra Points, när denna punkt specifikt säger Basic Points? Eller försöker de säga att ifall man ta uppgradering med poäng så tjänar man inga poäng alls på hela flygningen?
 
Toppen