Senaste nytt

Tips på spend för Amex?

joakgarp

Medlem
Hej! Får mitt US Amex nästa vecka och har en tajt uppgift. Behöver spendera ca 28 000 kr på 9 veckor för att få min sign up bonus på 75 000 Bonvoy poäng. Jag kommer inte att köra Billhop med sin 2% avgift.. Men presentkort är ett alternativ. Coop säljer presentkort upp till 5000 kr så det skulle kunna fungera och giltighetstid är på två år. Åhléns är lite roliga och brukar vilja att man stoppar in sitt kort i maskin när man gör en retur. Där finns ett tillfälle för en MS.

28 000 kr på 9 veckor når vi lätt upp till med vårt vanliga Mastercard hos Everyday men pga Amex sunkiga täckning i Sverige så är det lite färre alternativ än normalt. USA har Amex täckning på 99%.. Hade önskat det var samma även här.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Hej! Får mitt US Amex nästa vecka och har en tajt uppgift. Behöver spendera ca 28 000 kr på 9 veckor för att få min sign up bonus på 75 000 Bonvoy poäng. Jag kommer inte att köra Billhop med sin 2% avgift.. Men presentkort är ett alternativ. Coop säljer presentkort upp till 5000 kr så det skulle kunna fungera. Åhléns är lite roliga och brukar vilja att man stoppar in sitt kort i maskin när man gör en retur. Där finns ett tillfälle för en MS.
28 000 kr på 9 veckor når vi lätt upp till med vårt vanliga Mastercard hos Everyday men pga Amex sunkiga täckning i Sverige så är det lite färre alternativ än normalt. USA har Amex täckning på 99%.. Hade önskat det var samma även här.

Jag tycker det är sällan jag behöver ta fram något annat än AMEX för större inköp i Sverige. I alla fall i Stockholm.

Vad är ”en MS”?
 

joakgarp

Medlem
Jag tycker det är sällan jag behöver ta fram något annat än AMEX för större inköp i Sverige. I alla fall i Stockholm.

Vad är ”en MS”?
Kanske är mer butiker då än Online. Bor i Göteborg men handlar sällan i fysiska butiker förutom mat.
Ska koppla mitt Amex till PayPal så öppnas lite fler dörrar online för de butiker som tar PayPal online då..
MS = Manufactured spending.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag känner till begreppet Manufactured Spend men kan aldrig minnas att någon har använt MS härinne för detta. Åter en anledning att undvika förkortningar i forumet.

Jag kan nog hålla med att online-handlare ofta är mer begränsade. Särskilt de som avvänder vissa betaltjänster som bara tar Mastercard och VISA. Men koppling via PayPal funkar.

Om jag tittar på vår spend så är ca 90% AMEX och 10% allt annat.
 

GOTBound

Medlem
Kanske är mer butiker då än Online. Bor i Göteborg men handlar sällan i fysiska butiker förutom mat.
Ska koppla mitt Amex till PayPal så öppnas lite fler dörrar online för de butiker som tar PayPal online då..
MS = Manufactured spending.
Bor i Göteborg och använder AMEX ungefär som @Senator 90/10 AMEX/MC för hushållets utgifter.
Bortsett från etniska snabbmatsrestauranger så är AMEX täckningen bra.

Är det online primärt så tar ofta klädaffärer oftare AMEX är min erfarenhet, passa på nu när Care of Carl kör rea att fylla på basgarderoben och några mer exentriska plagg.
Hemelektronik är det typ Komplett som inte tar AMEX online.
Amazon tar AMEX.

Offline i Göteborg utöver mataffärer tänker jag Bauhaus, Hornbach, Svenssons i Lammhult [50p/100kr Eurobonus Everyday], Ströms, Holmens Herr, de stora hemelektronikskjedjorna, restauranger är praktiskt om du inte handlar så mycket konsumtionsvaror offline eller vill handla online för tillfället: Concept, 28+, SK Mat & Människor, Tavalo, Toso etc tar AMEX.

28 kkr löser du på en helg utan problem ;).

EDIT: Stav och syftningsfel.
 
Last edited:
Toppen