Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

GOTBound

Medlem
I SAS appen är mitt pas registrerat men ändå måste jag lägga in APIS-data under min bokning på hemsidan, är app och hemsida två autonoma system som är helt frikopplade från varandra[retorisk fråga]?
 

ptotheg

Medlem
Jag behövde också, trots att jag lagt in det i app och på hemsida uppge adress i check-in på ARN pga. ”DET HAR INTE GÅTT IN I SYSTEMET” med barsk röst.
 

igelkotten

Medlem
De har helt följt reglerna här, när det blir ändringar så får man möjlighet att godkänna/neka dessa inom 15 dagar. I det läget hade du kunnat få flighten du nu önskar.
När dessa 15 dagar passerar så gäller vanliga regler för biljetten, dvs man får betala mellanskillnaden för vad det kostar att boka av/om. Det finns biljettregler av en anledning, skulle bli total kalabalik om alla ville ändra hur de känner för någon dag innan avresa och dessutom få det "gratis".

Finns dock många bolag som tillåter det, t ex British Airways. Förstår att SAS har sina regler. Men om de nu skulle luckra upp de köper jag inte att det skulle leda till katastrof.

Sedan tycker jag att deras regler bör ändras, då fönstret de ger flera gånger för mig har varit för tight, särskilt för resor långt bort. Jag har faktiskt inte möjlighet att sitta timmar i kö med de hur som helst. T ex senaste gången höll de på att ändra flera gånger flera dagar i följd, för en resa i maj nästa år. Jag tänkte då avvakta tills SAS klarat av alla sina ändringar, istället för att jag ringer in helt i onödan. När jag väl sedan ringer in, räknar de 15 dagarna från första ändringen, inte den sista. Riktigt kundfientligt, och dum regel. De skulle kunna ha en regel som säger att man får ändra fram til X dagar innan avresa, och helt obehindrat om de gör ändringen inom X dagar till resan. Jag tror de skulle uppnå den trygghet de vill ha, och ge kunderna mer flex, på samma gång.
 
Hade en bokning ARN - MUC - MEX i eco med LH för två pax, avgång på annandagen. Får ett mail från Awardfares på julaftonskvällen att det finns tillgänglighet i business. Ringer in på juldagsmorgonen för att uppgradera. Första agenten säger att det är för sent för att göra några ändringar och ber mig fråga om uppgradering i check in desken på ARN. Lägger på och ringer in igen. Nästa agent säger att man bara kan uppgradera bokningsklass för både ut- och hemresa, och att jag inte kan uppgradera då det inte finns tillgänglighet hem. Lägger på igen och ringer in. Tredje agenten fattar direkt vad jag vill och ordnar det på 5 minuter, utan problem.

Är ju knappast någon unik händelse detta och kommer väl knappast som något nyhet för någon här på BC att det tyvärr ofta blir så här. De personer jag befann mig med när dessa samtal ringdes, nära och kära jag firade jul med, var däremot desto mer häpna när jag mellan samtalen förklarade att "det kundserviceagenten säger stämmer inte" och det emellertid visade sig stämma. Finns många personer jag känner till som har rejält med EB-poäng men som upplever att det är allt för krångligt att boka bonusresor, särskilt med andra bolag än SAS. Man hade önskat att dessa vilsna själar som inte är fast i poängträsket hade kunnat få korrekt information från kundservice och därmed kommit iväg på sina drömresor. Tur att Chatflights finns...
 

011430121

Medlem
Hade inte tänkt att posta detta men tycker detta är lite märkligt
Direkt när när säkerhetsbältes skylten släcktes så började pursern ( vill inte skriva vilken flygning) skriva på en lapp, blev nyfiken vad det stod på lappen som hon fäste på toalettdörren, kunde inte hålla mig! var tvungen att gå fram och kolla, och detta meddelande till oss passagerare stod på lappen.
Jag funderade hur icke skandinaviska talande passagerare skulle kunna följa uppmaningen.

53F5B0EB-CFD0-4E2E-BB02-EB01377728AA.jpeg
 

Gnopps

Medlem
Sedan jag fått ett väntelistat segment i min bokning tillåter inte SAS hemsida längre att jag gör sätesändringar på övriga segment, trots att de är biljetterade (fel 1: Dåligt kodat). Kontaktar SAS via chatt som både säger att sätesbokning i plus kostar (fel 2: Fel information) samt att de inte kan ändra mitt säte via chatt (fel 3: Använder chatt-agenterna samma verktyg som konsumenter?). Jämför med United där jag nyligen bytte flyg och betalade via deras chatt.

upload_2022-1-3_10-1-7.png


upload_2022-1-3_10-1-36.png



Två rätt blir det dock också för SAS: Ingen väntetid på chatten och väldigt bra att man tillåter att specificera bonuskort per segment själv för sin bokning.
 

pswe

Medlem
Det började så bra, morgonflighten upp från Sturup varslades redan igår kväll att den skulle bli sen…sen började det.
Alla boardade, så meddelar Kapten att det tyvärr upptäckts ett fel vid hans rundvandring. Finns ingen tekniker på Sturup men däremot på Kastrup…deboarding…
Inser att detta kommer dröja och ringer SAS och bokar om till nästa avgång vid 0955. (Finns ingen personal på Sturup längre med befogenhet att boka om, men telefonsupporten löste det)

Väl vid boarding är det kaos då gaten ska hantera ombokningar och boarding samtidigt.
När listorna ska sammanställas visar det sig vara fel antal personer ombord, och trots att det är överbokat finns det lediga säten.
Nu genomförs manuell genomgång av alla passagerarna och vi är snart en timme sena…

Outsourcad gate är inte bra vid störningar, det här blev en rätt stökig första arbetsdag 2022.

Glädjer mig åt EU kompensation och att biljetten skrevs om till D vilket skramlar in lite fler poäng.
 

stare

Medlem
Ska lägga in ett saknad flyg på min EB. men då vill sidan att jag ska uppdatera "Telefon". Gör som systemet ofta vill, loggar ut, byter lösen, uppdaterar mina uppgifter, sparar. Samma igen. Lite buggigt idag. Komer inte vidare. Dessutom, hur vet SAS att mina uppgifter är inaktuella?


sas.jpg
 
Toppen