Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

majoren

Medlem
Känns som det blivit i princip omöjligt att boka något med 2-4-1 vouchers längre. Dom ser ofta flighterna och platserna, men får inte boka dom.
Rena Lufthansa flighter mellan ARN och FRA verkar i princip omöjligt ett halvår framåt.
Har ni också märkt en väsentlig skillnad i vad som faktiskt går att boka numera? Eller är det bara Awardfares som blivit så mycket sämre i att faktiskt skildra vad som går att boka på poäng? Senaste försöken har kanske var 10e flight jag sett på Awardfares faktiskt gått att boka (och då pratar vi vanliga Business inom Europa, inte LH First).

Det borde inte vara omöjligt att boka en vanlig enkelresa mellan ARN och FRA i ekonomi ett halvår i förväg. Då är inte vouchern mycket värd.
Det har blivit ont om awards hos fler än eurobonus sedan resandet började komma igång igen. Tidigare kunde man ofta hitta hyfsad tillgång för kommande sommar i början av året. Nu finns det väldigt begränsat med platser för sommaren 2022. Tidigare så pålitliga miles & more har också bristande tillgång. Samma med avios hos BA (där var det dåligt redan tidigare), gol smiles och lifemiles - bara för att nämna några. Troligen finns det "berg" av poäng som nu börjar användas.
 

larced

Medlem
Det är snarare så att det strypts vad sas har tillgång till jämfört med andra bolag i alliansen.
Om det är sas som säger nej (för det kostar pengar) eller de andra bolagen som inte vill släppa till sas låter jag vara osagt.

Men vi kan väl inte använda våra 2-4-1 vouchers genom någon annan av Star Alliance medlemmarna? Och det förminskar ju värdet av vouchern, och även värdet av att ha AMEX korten.
Dags för en gemensam kraftansamling och bojkott av AMEX kort tills dom idkar påtryckning på SAS att skärpa sig? :)
 

palmen

Moderator
Men vi kan väl inte använda våra 2-4-1 vouchers genom någon annan av Star Alliance medlemmarna? Och det förminskar ju värdet av vouchern, och även värdet av att ha AMEX korten.
Dags för en gemensam kraftansamling och bojkott av AMEX kort tills dom idkar påtryckning på SAS att skärpa sig? :)
Jo vouchern går att använda på flyg inom hela star alliance, men tillgänglighet på dessa flighter måste finnas för eurobonus.
 

majoren

Medlem
Jo vouchern går att använda på flyg inom hela star alliance, men tillgänglighet på dessa flighter måste finnas för eurobonus.

När jag nyligen försökt boka en del sträckor visar det sig att miles & more haft lika dålig tillgång som eurobonus. Och, helt onormalt, de har inte ens tillgång på egen metall. Lifemiles tillgång är ungefär som eurobonus. Min räddning har varit TK (via Eurobonus). Tillgången från IST är god, medan det är svårt att hitta IST-ARN.
 
Last edited by a moderator:

Kris

Medlem
När jag nyligen försökt boka en del sträckor visar det sig att miles & more haft lika dålig tillgång som eurobonus. Och, helt onormalt, de har inte ens tillgång på egen metall. Lifemiles tillgång är ungefär som eurobonus. Min räddning har varit TK (via Eurobonus). Tillgången från IST är god, medan det är svårt att hitta IST-ARN.
Detta (TK) var min räddning igår. Hittade IST-[diverse destinationer] men inte cph-IST. Slutade med att kreativ routing cph-ham-muc-ist-[destination] :) Resten av familjen suckar... Fast jag skall nog övertyga lillgrabben att det blir ett spännande äventyr med test av allehanda flygmaskiner. :)
 

Shoreline

Medlem
Tidigare var det ju ok på att man kunde boka om bonusresor med utgånga vouchers en gång.
Kollar jag i länken hittar jag inget om det utan istället.
Känns som jag antingen inte hittar information, missar något väsentlig eller så kan man helt enkelt inte boka om utgågna vouchers längre?
Någon som vet?
Visa bifogad bild 124451
Personen jag pratade med igår sa att det inte gick att ändra utresan på min resa som är bokad med en nu utgången 2-4-1 (han sa att poäng för hela resan behöver dras om, och kupong appliceras efter det). Min önskade ändring hade samma start och slut, samt bokningsklass, bara mellanlandningen som skilde sig åt. Jag ska väl testa igen imorgon, men har inga höga förhoppningar.
 

pycko

Medlem
Fick ungefär samma svar när jag ville göra en ombokning, stod på mig varpå han gick och pratade med någon och när han återkom så behövdes vare sig ny voucher eller ny uträkning.
 

Homer

Medlem
Tidigare var det ju ok på att man kunde boka om bonusresor med utgånga vouchers en gång.
Kollar jag i länken hittar jag inget om det utan istället.
Känns som jag antingen inte hittar information, missar något väsentlig eller så kan man helt enkelt inte boka om utgågna vouchers längre?
Någon som vet?
Visa bifogad bild 124451

Under vissa förutsättningar går det bra att boka om eller få en ny voucher.

2-4-1.jpg

Frågor och svar | SAS
 

Fredde_G

Medlem
Är det möjligt(genomförbart) att använda 3 vouchers för att boka 6 business platser på samma flight?
Tänkte försöka åka Lufthansa till Colombia med alla ungarna till sommaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen